کسی از «پیمان جوانمردان» فیلم نمی‌سازد / آنچه فیلم «الرساله» را جهانی کرد
کد خبر: 3886319
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
عبدالله اسفندیاری:

کسی از «پیمان جوانمردان» فیلم نمی‌سازد / آنچه فیلم «الرساله» را جهانی کرد

تهیه‌کننده سینما گفت: سینما قادر نیست به صورت مستقیم همه عظمت رسول الله(ص) را در یک یا چند فیلم نشان دهد، در صورتی‌ که قصه‌های فراوانی از زندگی پیامبر و قبل و بعد از بعثت وجود دارد که هر یک از آن‌ها می‌تواند الهام‌بخش یک فیلم باشد.

عبدالله اسفندیاری، تهیه‌کننده سینما، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه درباره نگاه مستقیم به زندگی حضرت رسول (ص) در سینما میسر نیست / پراکنده‌گویی آسیب رایج فیلم‌هایی با محوریت ائمه استحضرت رسول اکرم(ص) می‌توان فیلم‌های متعددی ساخت، اظهار کرد: وقتی از چرایی کم‌کاری درباره حضرت رسول(ص) در سینما صحبت می‌شود، بیشتر اظهارنظر‌ها حول این موضوع است که چرا نتوانسته‌ایم زندگی حضرت رسول را به صورت مستقیم و کامل در سینما به تصویر بکشیم؟ در صورتی‌ که قصه‌های فراوانی از زندگی نبی اکرم(ص) و قبل و بعد از بعثت وجود دارد که هر یک از آن‌ها می‌تواند الهام‌بخش یک فیلم مجزا باشد و لازم نیست حتماً در یک اثر سینمایی از تولد تا وفات پیامبر(ص) نشان داده شود.

وی افزود: حضرت محمد(ص) قبل از رسالت به محمد امین شهره بود. در همان ایام واقعه‌ای رخ داد که از آن به عنوان پیمان جوانمردان نام برده می‌شود؛ رویدادی که شاید بسیاری آن را نشنیده باشند. به واسطه این پیمان جوانان مکه تصمیم گرفتند، خانواده‌های ضعیف را از برخی تهدید‌ها در امان نگاه دارند. این اتفاق بسیار دراماتیکی است که اگر سینما بخواهد به آن بپردازد به نظرم فیلم خوبی خواهد شد، اما متأسفانه اینگونه در اذهان جا افتاده که فیلمی با محوریت پیامبر حتماً باید تمام زندگی رسول(ص) را مد نظر قرار دهد.

این تهیه‌کننده سینما تأکید کرد: جدا از تازگی و جذاب بودن موضوعاتی چون پیمان جوانمردان، پرداختن به اتفاقات حاشیه‌ای ائمه بسیار جذاب‌تر از نگاه مستقیم به زندگی آنهاست، زیرا اگر چنین رویکردی را مد نظر قرار دهیم، دیگر دایره فعالیتمان به چند فیلم خلاصه نخواهد شد و آثار بسیاری در این حوزه جلوی دوربین خواهد رفت. این رویکرد در هالیوود هست و به انحا‌ی مختلف بخشی از زندگی حضرت مسیح(ع) یا حواریون مد نظر قرار می‌گیرد. البته یک حسن دیگر هم دارد و آن این است که وقتی به زوایای مختلف زندگی رسول الله(ص) توجه می‌شود، همانند یک پازل قطعاتش کنار هم قرار می‌گیرد تا بتوانیم تصویر کاملی از زندگی ایشان داشته باشیم.

 

کج‌فهمی، از موانع تولید آثاری درباره پیامبر


مدیر اسبق گروه فیلم و سریال شبکه یک تصریح کرد: نمی‌توان کتمان کرد که بر سر راه تولید فیلم‌هایی با محوریت حضرت رسول(ص) برخی کج‌فهمی‌ها از سوی برخی به اصطلاح عالم‌نما‌ها وجود دارد که نمی‌گذارند اتفاقات خوبی رقم بخورد. نمونه این مسئله را اخیراً در حوادثی که در قم و مشهد پیش آمد می‌توان مشاهده کرد. برای همین ضروری است که یک جریان معرفتی مناسب از سوی عالمان حقیقی درباره چنین موضوعاتی شکل گیرد تا برخی به واسطه برخی کج‌فهمی‌ها مانع تبلیغ و گسترش فرهنگی واقعی نبوی نشوند.

معاونت اسبق طرح و برنامه با بیان اینکه پرداخت مستقیم به زندگی معصومان اجازه کارکرد دراماتیک را در اثر سینمایی کاهش می‌دهد، گفت: در آن صورت دیگر نباید چندان به مسائل دراماتیک، که عامل جذابیت آثار سینمایی است، نزدیک شد. دلیل این امر هم کاملاً روشن است، چون نباید هیچ گونه تحریفی در روایتی زندگی پیشوایان دینی صورت گیرد. در همین باره مثالی درخشان وجود دارد که همان فیلم «روز واقعه» است. در این فیلم زندگی یک تازه‌مسلمان مسیحی روایت می‌شود که در روز عروسی ندایی به گوشش می‌رسد. وی مراسم را رها کرده و به دنبال ندا می‌رود و زمانی که به کربلا وارد می‌شود عصر عاشوراست، ولیکن او سایه‌ای از حضرت زینب(س) را مبهم می‌بیند که به وی می‌گوید برخیز و خبر ما را نزد مردم ببر. این نگاه به عاشورا یکی از زیباترین اشکالی بود که می‌توانست درباره اباعبدالله گفته شود.
 

لزوم پرهیز از پراکنده‌گویی

وقتی قرار است درباره زندگی پیامبر یا ائمه فیلمی به صورت مستقیم ساخته شود دیگر نباید چندان به مسائل دراماتیک که عامل جذابیت آثار سینمایی است نزدیک شد. دلیل این امر هم کاملاً روشن است، چون نباید هیچگونه تحریفی در روایتی زندگی پیشوایان دینی صورت گیرد
 
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «خواب لیلا» ادامه داد: آسیب دیگری که در برخی آثاری که به پیامبر(ص) می‌پردازند به معجزات مربوط می‌شود. بزرگترین معجزه حضرت رسول قرآن است، اما وقتی در فیلم‌های سینمایی سراغ روایتی می‌رویم که در بین همه مسلمانان پذیرش لازم را ندارد، نتیجه امیدوار‌کننده نخواهد شد. در فیلم «الرساله» به کارگردانی مصطفی عقاد به سراغ اتفاقاتی می‌رود که همه جهان اسلام بر آن صحه گذاشته‌اند، حتی تاریخ‌شناسان غربی نیز آن را تأیید کرده‌اند. نتیجه این فیلم آن شد که بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال این اثر سینمایی هنوز در جهان اسلام می‌درخشد. اما فیلم «محمد رسول الله(ص)» به کارگردانی مجید مجیدی سراغ روایاتی رفت که همه جهان اسلام آن را تأیید نمی‌کنند. نتیجه این اتفاق هم آن شد که فیلم نتوانست در خارج از کشور درخشش قابل انتظار را داشته باشد. نکته دیگر اینکه ما در آثار سینمایی همیشه سعی می‌کنیم همه حرف‌ها را یکجا بگوییم، برای مثال وقتی می‌خواهیم درباره پیامبر حرف بزنیم، حتماً باید از نقش صهیونیست‌ها نیز در دشمنی با رسول الله(ص) حرف بزنیم، در صورتی‌ که این پراکنده‌گویی به اثر ضربه می‌زند.

وی در پایان با بیان اینکه سیدداود میرباقری در سریال سلمان مطمئناً نگاهی دقیق و کارشناسانه به زندگی حضرت رسول(ص) خواهد داشت، گفت: من با میرباقری از گذشته آشنایی دارم و می‌دانم وقتی می‌خواهد فیلم یا سریالی را جلوی دوربین ببرد درباره آن تحقیق می‌کند. این اتفاق مطمئناً در سریال سلمان فارسی هم رخ خواهد داد. البته امیدوارم این اثر میرباقری از برخی اعمال نظر‌های سیاست‌زده مسئولان در امان بماند. نکته دیگر درباره این سریال به نقل قول حضرت رسول(ص) برمی‌گردد که می‌فرماید: «سلمان از اهل بیت است». این حدیث نبوی نشان می‌دهد اثری که با محوریت این شخصیت ساخته شود، حضرت رسول را هم مد نظر خواهد داشت.
انتهای پیام
captcha