انتشار تاریخ شفاهی دفاع مقدس «در مسیر پیروزی»
کد خبر: 3895195
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰

انتشار تاریخ شفاهی دفاع مقدس «در مسیر پیروزی»

کتاب «در مسیر پیروزی»، حاصل ۱۶ جلسه گفت‌وگو با سردار مرتضی قربانی، به همت انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده است.

انتشار تاریخ شفاهی دفاع مقدس «در مسیر پیروزی»به گزارش خبرنگار ایکنا، کتاب «در مسیر پیروزی» حاصل ۱۶ جلسه گفت‌وگو با سردار مرتضی قربانی است که در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ انجام شده و به همت انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده است.

قربانی در بسیاری از عملیات‌های دفاع مقدس با رشادت و شجاعت تمام در خطوط مقدم و نزدیک‌ترین مکان به نیرو‌های دشمن حضور یافت و ضمن اداره کردن نیروهایش، رزمندگان را به مقاومت در مقابل دشمن و پایمردی در موقعیت‌های مختلف، تشویق و تهییج کرد. توصیف حماسه‌های مدافعان شهر و مظلومیت رزمندگان از نقاط عطف روایت وی از آن روز‌های پرافتخار، اما تلخ تاریخ جنگ است.

حضور مردم آبادان در منطقه عملیاتی تنها ساعتی پس از شکست ارتش عراق در شرق رودخانه کارون در عملیات ثامن‌الائمه، چگونگی مقابله با پاتک واحد زرهی دشمن از طریق پل سابله برای بازپس‌گیری شهر بستان در عملیات طریق‌القدس، فرورفتن تانک‌های عراقی در باتلاق دشت سندال در حین عملیات فتح المبین و مقاومت جانانه نیرو‌های تیپ کربلا در محدوده پل نو در غرب خرمشهر برای جلوگیری از فرار یک لشکر عراقی که در خرمشهر مستقر بود، بخش‌هایی از روایت خواندنی مرتضی قربانی در تشریح عملیات‌های دوره آزادسازی مناطق اشغال‌شده خوزستان است.

عبور از مرز با هدف تنبیه متجاوز و اجرای عملیات رمضان در مناطق شرق بصره، توضیح درباره عملکرد تیپ کربلا در عملیات رمضان و ناکامی در این عملیات، قسمت دیگری از روایت وی است که در آن، برخی از واقعیت‌های صحنه نبرد و فضای ذهنی فرماندهان در آن زمان تشریح شده است. پایان گفت‌وگو‌ها با سردار قربانی به عملیات محرم اختصاص یافت که در ارتفاعات مرزی حمرین برای برون‌رفت از فضای پس از عملیات رمضان انجام شد.

در بخشی از این کتاب درباره عملیات طریق القدس و آزادسازی بستان آمده است: گردان ۲۵۱ تانکی که در اختیار سرگرد سلیمان‌زاده بود و قرار بود در سمت چپ خط حد ما، پشت سر گردان قاسم سلیمانی عمل کند، که نشد. با مجروح شدن قاسم سلیمانی، گردان ۲۵۱ سهل‌انگاری کرد. ما گردان ۱۲۵ مکانیزه مخبری را پشت سر خودمان روی جاده گذاشته بودیم. بعد از اینکه عملیات شروع شد، بلافاصله این گردان مکانیزه را وارد عمل کردیم. گردان ۱۲۵ ساعت چهار و نیم صبح روز نهم آذر، بعد از شکستن خط، جلو آمد، چون تانک در شب نمی‌توانست حرکت کند. به مخبری گفتم برای ادامه کار نیرو‌های گردانی کامرانی که به روی پل رسیده بودند در حمایت از آن‌ها، پیشروی کند. گردان ۱۲۵ هم از روی جاده حرکت کرد و جلو آمد. جاده هم تا پل سابله باز شده بود. متأسفانه دیگر گردان ۲۵۱ تانکی که در سمت چپ جاده و بین مگاصیص و جاده آسفالت بود و گردان ۱۱۴ پیاده به فرماندهی سرهنگ کیان‌پور وارد عمل نشدند. یکی از دلایل آن، آزاد نشدن منطقه سمت چپ جاده یعنی منطقه تیپ عاشورا و تیپ زرهی لشکر ۱۶ قزوین بود.

در ادامه می‌خوانیم: به هر حال تانک‌های گردان ۱۲۵ را بردیم و یک جان‌پناه در سمت راست جاده برایشان درست کردیم. نیرو‌های پیاده از سمت راست جاده وارد شدند و از روی پل به پشت سر عراقی‌هایی که آن طرف نهر بودند، به صورت گازانبری حمله کردند. نیرو‌های عراقی آن طرف نهر با تیر قناسه توی پیشانی کامرانی زدند. من خودم کنارش ایستاده بودم و داشتم توجیهش می‌کردم. تیربارچی عراقی‌ها داشت تیر می‌زد و بچه‌ها تیربارچی را زدند که یک دفعه تک تیرانداز دشمن با تیر توی پیشانی کامرانی زد و او همانجا شهید شد. فلش‌های دیگرمان که گردان‌های دیگر در آن‌ها عمل می‌کردند، صد در صد به اهدافی که در طرح مانور برای آن‌ها مشخص شده بود نرسیدند و گردان قاسم سلیمانی در محوری که عمل کرد، خط دشمن را شکل، ولی خودش همانجا زخمی شد.

یادآور می‌شود، کتاب «در مسیر پیروزی» حاصل ۱۶ جلسه گفت‌وگو با سردار مرتضی قربانی با شمارگان ۲ هزار نسخه و بهای ۴۵ هزار تومان به همت انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha