خدمت به مردم از والاترین مظاهر عبادت است
کد خبر: 3904449
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴

خدمت به مردم از والاترین مظاهر عبادت است

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت: خدمت به مردم از والاترین مظاهر عبادت است؛ فرصت خدمت کردن به مردم، یک نعمت الهی است که باید به‌طور زبانی و عملی، قدردان آن باشیم؛ شکر عملی، همین است که در خدمت خود، اخلاص داشته باشیم.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، حجت‌الاسلام مصطفی محامی، نماینده ولی فقیه در استان، شب گذشته، 23 خردادماه در جمع فرمانداران و بخشداران استان، گفت: فرصت خدمت کردن به مردم، یک نعمت الهی است که باید به‌طور زبانی و عملی، قدردان آن باشیم؛ تشکر عملی، همین است که در خدمت خود، اخلاص داشته باشیم و هیچ کوتاهی صورت نگیرد.

وی ادامه داد: خدمت به مردم از والاترین مظاهر عبادت است؛ بطوری که از رسول خدا(ص) نقل شده که فرمودند «من سعی فی حاجة أخیهِ المؤمن فکأنّما عبد الله تسعة آلاف سنة صائماً نهاره، قائماً لیله»؛ هر فردی که در برآوردن نیاز برادر مؤمنش تلاش کند، گویا 9 هزار سال خداوند را عبادت کرده، در حالی که روزها را روزه‌دار و شب‌ها را شب زنده‌دار بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان بیان کرد: به همه خدمتگزاران و مسئولان نظام توصیه می‌کنم نامه امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر را به طور مکرر و دقیق مطالعه کنند؛ در این نامه، حضرت(ع) مالک اشتر را به عمل صالح، پیروی نکردن از هوای نفس، توجه به دیدگاه‌ها و قضاوت‌های مردم، رعایت انصاف، محبت به مردم و گذشت از خطای مردم توصیه می‌فرماید.

رئیس شورای راهبردی استان در ادامه به 14 نکته‌ای که برای این نشست در رابطه با سیاست‌ها و برنامه‌های کلان مرتبط با استان آماده شده اشاره کرده و در تبیین نکته اول اظهار کرد: نکته اول در رابطه با تلاش مسئولان هر رده به ویژه مسئولان کلیدی و تأثیرگذار برای حفظ انسجام و تقویت هماهنگی و دوری از اختلاف و درگیری است.

وی با اشاره به تدبیر مقام معظم رهبری در ایجاد شورای راهبردی در استان متشکل از نماینده ولی فقیه، استاندار، فرمانده ارشد نظامی و مسئولان ارشد امنیتی و قضایی، گفت: راه‌اندازی مجموعه‌ای مشابه شورای راهبردی استان، در شهرستان‌ها هم دنبال شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان نکته دوم را اهتمام به فعالیت‌های هماهنگ فرهنگی عنوان کرد و افزود: فرهنگ، زیربنای رشد و ترقی هر جامعه‌ای است و اهتمام به مسائل فرهنگی و اقدام هماهنگ یعنی اجتناب از فعالیت‌های پراکنده و ازدحام و تعارض در اقدامات فرهنگی، بسیار مهم است.

وی در تشریح نکته دوم گفت: در بند دوم حکم ابلاغی مقام معظم رهبری به نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، بر تشکیل قرارگاه فرهنگی تأکید شده و متعاقباً این قرارگاه باید در سطح شهرستان‌ها نیز راه‌اندازی شود.

محامی نکته سوم را تلاش برای رشد علمی و تحصیلات عالیه فرزندان استان و ارتقای کمی و کیفی آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و مدارس علمیه عنوان کرد و ادامه داد: به تناسب رشد سطح علم و دانش مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان استان، وضعیت استان ما نیز بهتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: در متنی که خدمت مقام معظم رهبری تقدیم کرده بودم، ریشه مشکلات عمده استان را در فقر علمی و اقتصادی عنوان کرده و معتقدم با تلاش در رشد علمی و اقتصادی، مسائل زیادی از استان حل می‌شود؛ لذا مدیران ارشد نقاط مختلف استان باید همه توان خود را برای ارتقای سطح کمی و کیفی آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مدارس علمیه حوزه جغرافیایی خود به کار بگیرند.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) نکته چهارم را رشد عقلانیت و اعتدال دانست و بیان کرد: عقلانیت لازمه اعتدال بوده و جهل، باعث افراط و تفریط می‌شود و ما در همه کشور به ویژه در این استان نیازمند اعتدال و عقلانیت در عرصه‌های مختلف زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و غیره هستیم.

وی افزود: نگاه واسع فراقومی و فرامذهبی و پرهیز از تعصب‌های قومی و مذهبی باید در مردم استان نهادینه شود؛ هر چه این نگاه غلط بیشتر شده و بر آمار درگیری‌ها افزوده شود، متعاقب آن کشور و به ویژه استان لطمه خواهد دید.

امام جمعه زاهدان نکته پنجم را ارتباط وسیع با اقشار مختلف مردم از همه اقوام و مذاهب و توجه ویژه به جوانان، بانوان، فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی و استحکام بخشیدن به پیوند مردم با نظام اسلامی عنوان و اظهار کرد: مشکل اینجاست که گاهی با وجود خدمت شبانه‌روزی و صرف هزینه‌های فراوان دستگاه‌ها و کارگزاران نظام، برداشت مردم این است که گویا در حق آن‌ها خیانت می‌شود و در نتیجه این نوع نگاه، نه تنها شاکر و سپاس‌گزار نیستند چه بسا از مسئولان کینه‌ای نیز در دل داشته باشند.

وی راه حل این مشکل را ارتباط بیشتر با مردم و اطلاع‌رسانی گسترده‌تر دانست و خطاب به مهمانان همایش گفت: اگر شما خودتان را از مردم بدانید و مردم نیز خودشان را در صف و همکار با شما بدانند، نتیجه اصلی که دل بستن به نظام اسلامی و استحکام پیوند امت و امام و همبستگی مردم با نظام است، حاصل می‌شود.

محامی نکته ششم را تلاش جهت رشد علمی، مدیریتی، اقتصادی و ارائه خدمات نظام اسلامی و تأمین حقوق عمومی دانست و گفت: مقام معظم رهبری حد خاصی را برای رشد علمی، مدیریتی، اقتصادی و حقوق شهروندی اقوام و مذاهب، در نظر ندارند و به صراحت در نشستی با اعضای مجلس خبرگان رهبری بر تأمین حقوق همه مردم کشور فارغ از دین و قوم و مذهب و حتی بدون در نظر داشتن موافقت و مخالفت افراد با انقلاب تأکید کردند.

وی ادامه داد: این نگاه واسع خیلی مهم است و ما باید بتوانیم این تفکر را در مقام عمل پیاده کنیم و و فرزندان‌مان، نسل و مردم‌مان را با این نگاه و فرهنگ تربیت کنیم.

رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر استان نکته هفتم را تلاش جهت حاکمیت و رعایت قانون و پرهیز از بی‌قانونی و تبعیض عنوان کرد و افزود: ما باید قانون را محور و معیار قرار دهیم و متأسفانه زیاد دیده می‌شود که گویا قانون محوریت چندانی ندارد و روابط دیگری حاکم است که در نتیجه این وضعیت، دور زدن قانون رواج پیدا کرده و با آسیب‌های زیادی مواجه خواهیم شد.

امام جمعه زاهدان نکته هشتم را تقویت مدیریت و نظارت بر ادارات برای انجام وظایف ذاتی‌شان بیان کرد و ادامه داد: در همه سطوح و رده‌ها، باید ضمن رصد و نظارت مراقب بود که هر بخشی وظیفه ذاتی خود را درست انجام دهد تا قانون‌گریزی رخ ندهد.

وی نکته نهم را حفظ امنیت با مشارکت خود مردم و البته برطرف کردن چهره امنیتی استان دانست و بیان کرد: تا زمانی که استان چهره امنیتی داشته باشد کارها به سختی پیش می‌رود و ممکن است دیگران کمتر مایل به حضور و سرمایه‌گذاری باشند از طرفی نیز امنیت پیش‌نیاز همه فعالیت‌هاست و نمی‌توان به آن بی‌توجه بود.

این مقام مسئول اضافه کرد: امنیت از نیازهای ضروری و اولیه جامعه و پایه همه فعالیت‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است؛ لذا با توجه به اهمیت این موضوع، خود مردم باید با حس تعلق خاطر نسبت به کشور و سرزمین‌شان در تأمین امنیت مشارکت داشته باشند.

وی نکته دهم را تلاش جهت رشد اقتصادی با مشارکت مردم دانست و اظهار کرد: در ابتدا سرمایه‌گذاران بومی که بعضی متأسفانه سرمایه خود را در خارج استان به کار می‌گیرند باید در خود استان سرمایه‌گذاری کرده و در رشد اقتصادی مشارکت داشته باشند و هم‌چنین باید تلاش شود که صاحبان توانمند سرمایه را از سایر نقاط به حضور در استان ترغیب کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: گاهی اوقات سرمایه‌گذاری در بُعد مدیریتی رخ می‌دهد یعنی از توان یک مدیر قوی که به تخصصش نیازمندیم بهره بگیریم البته با در نظر داشتن این نکته که به‌کارگیری نیروها و توانمندی‌های خود استان در اولویت قرار داد.

وی نکته یازدهم را جذب نیروهای متخصص و کارآمد، متعهد و کارگزار نظام اسلامی با نگاه فرا قومی و مذهبی بیان کرد و ادامه داد: این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا این نیروها در نظام مورد اعتماد قرار گرفته و کارها با نگاه فراقومی و فرامذهبی به آن‌ها واگذار شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان نکته دوازدهم را تلاش مضاعف در سالی که از سوی مقام معظم رهبری «جهش تولید» نامگذاری شده برشمرد و اظهار کرد: همه باید برای استفاده از ظرفیت‌های انسانی و مادی استان از جمله دریا، مرز و معادن تلاش کنیم.

وی با تأکید بر اشتغال‌زایی برای نیروی انسانی بومی جهت تولید، اضافه کرد: متأسفانه در برخی از پروژه‌های بزرگ که ظرفیت اشتغال‌زایی خوبی برای استان دارد، نیروهای استان حاضر به انجام کار نیستند و به ناچار نیروی کار از خارج استان وارد می‌شود؛ لذا ضرورت دارد فرهنگ کار و تلاش را در جامعه ترویج کنیم تا فرهنگ غلط تن‌پروری و عادت به اعانه گرفتن نهادینه نشود.

امام جمعه زاهدان نکته سیزدهم را سرمایه‌گذاری در روستاها عنوان کرد و افزود: سرمایه‌گذاری و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز در روستا باید هم به منظور جلوگیری از بروز بحران‌هایی مثل سیل و هم برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و تبعاً گسترش حاشیه‌نشینی مدنظر باشد.

وی با اشاره به وقوع سیل در جنوب استان و بروز خسارت‌های سنگین و تحمیل هزینه‌های فراوان، بیان کرد: اگر ما درصدی از هزینه‌های تحمیلی برای جبران خسارت‌های سیل را از قبل برای پیشگیری در نظر می‌گرفتیم، علاوه بر تقویت زیرساخت‌ها از بروز بحران‌های احتمالی در آینده نیز جلوگیری می‌شد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان نکته چهاردهم را کارشناسی دقیق در بررسی و تصویب طرح‌ها دانست و گفت: در مرحله اول اجرای طرح، باید نظارت‌های لازم بر کیفیت اجرا و هزینه‌ها و هم‌چنین جلوگیری از هدررفت بودجه‌ها و عدم بهره‌وری یا سوءاستفاده و غارت بیت‌المال در دستور کار باشد.

انتهای پیام
captcha