آغاز اجرای 1454 و وزیر بهداشت در کمیسیون توسعه پژوهش قرآن در نظام سلامت
کد خبر: 3906924
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

آغاز اجرای 1454 و وزیر بهداشت در کمیسیون توسعه پژوهش قرآن در نظام سلامت

آغاز اجرای طرح 1454، انتخاب اعضای حقیقی و مسئولان کمیته‌های ستاد عالی مسابقات قرآن، برگزاری جلسه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش قرآن در نظام سلامت با حضور وزیر بهداشت، آغاز نهضت ملی «نورالثقلین» و پیگیری تقاضای جاماندگان ثبت نام مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف از جمله مهمترین رویدادهای قرآنی کشور طی هفته اول تیرماه بود.

آغاز اجرای 1454 و وزیر بهداشت در کمیسیون توسعه پژوهش قرآن در نظام سلامتبه گزارش ایکنا؛ هفته اول تیرماه ۹۹ با اخبار و رویدادهای قرآنی همچون اعلام برنامه‌های ۱۴۵۴ در شبکه قرآن سیما و رادیو قرآن، تمدید مهلت ثبت‌نام در طرح اُسوه، انتشار دستورالعمل اهدای جوایز برگزیدگان آزمون سراسری حفظ قرآن، تمدید مهلت ثبت‌‌نام نهمین دوره طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن، برگزاری سی‌ویکمین نشست رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها، اعلام زمان برپایی مرحله شهرستانی مسابقات قرآن استان تهران، برگزاری چهل‌وهفتمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور، تجلیل از ۱۰ دستگاه برگزارکننده مسابقات قرآن در سال ۹۸، انتخاب اعضای حقیقی و مسئولان کمیته‌های ستاد عالی مسابقات قرآن، اعلام اسامی فینالیست‌های نهمین دوره مسابقه «اسرا»، برگزاری ششمین جلسه ارتقای دعاخوانان ممتاز کشور و ... همراه بود.

پخش برنامه «قرآن؛ دستور زندگی» با آغاز طرح ۱۴۵۴
اجرای طرح قرآنی و ملی ۱۴۵۴ در شبکه رادیویی قرآن از ۳۱ خردادماه، با ‌ویژه‌برنامه «قرآن؛ دستور زندگی» آغاز شده و در ۶۰ قسمت هر روز از ساعت ۱۹ تا ۲۰ پخش می‌شود.
همچنین، برنامه صبحگاهی «تسنیم» رادیو قرآن نیز به بخش‌های مختلف این طرح می‌پردازد. طرح ۱۴۵۴ امسال برخلاف سال‌های گذشته بر روی آیات کاربردی و مفاهیم آن متمرکز شده و در رادیو قرآن نیز سه برنامه کاملاً مستقیم طرح را پشتیبانی می‌کنند.

اعلام برنامه‌های ۱۴۵۴ در شبکه قرآن سیما
چهاردهمین دوره طرح ملی ـ قرآنی بشارت با عنوان بشارت ۱۴۵۴ که به همت شبکه قرآن و معارف سیما برگزار می‌شود، از روز ۳۱ خردادماه به روی آنتن این شبکه و دیگر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی رفت.
بر این اساس، این برنامه روزهای شنبه تا جمعه از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۱۵ با اجرای هادی ربیعی و کارشناسی حجت‌الاسلام والمسلمین سرلک در بخش مفاهیم، هاشمی در بخش روخوانی و حفظ، فرید در بخش روان‌شناسی خانواده و نیز همراه با قسمت نمایشی در مورد مفاهیم قرآنی از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

تمدید مهلت ثبت‌نام در طرح اُسوه
پیرو درخواست متقاضیان عضویت در طرح اُسوه، مهلت ثبت‌‌نام و بارگذاری فایل تلاوت به منظور شرکت در این طرح قرآنی تا پایان پنجشنبه، پنجم تیرماه سال جاری تمدید شد.
قاریان و حافظان پسر زیر ۱۲ سال می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی طرح اسوه به نشانی www.osveh.valasr.net پس از مطالعه ضوابط عضویت، یکی از قطعات قرائت بارگذاری شده در سامانه ثبت‌نام را دریافت کرده و پس از تقلید آن، نسبت به ثبت‌نام و بارگذاری فایل ضبط شده تلاوت خود در سامانه ثبت‌نام اقدام کنند.

انتشار دستورالعمل اهدای جوایز برگزیدگان آزمون سراسری حفظ قرآن
دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های این معاونت به منظور شفافیت و تسهیل در امور پرداختی جوایز برگزیدگان آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ دستورالعملی صادر کرد. در این دستورالعمل آمده است:
به اطلاع تمامی قرآن‌آموزان برگزیده آزمون سراسری قرآن و عترت سال ۱۳۹۸ می‌رساند تا تاریخ دوشنبه، دوم تیر فرصت دارند از طریق کارتابل شخصی خود در سامانه آزمون به نشانی www.quranedu.ir نسبت به درج شماره شبای بانکی متعلق به خود اقدام کنند.

تمدید مهلت ثبت‌‌نام نهمین دوره طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن
مهلت ثبت‌نام و ارسال اثر در نهمین دوره طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم تا پایان پنجشنبه، پنجم تیرماه سال جاری تمدید شد.
قاریان و مدرسانی که در سامانه جامع ارزیابی ثبت‌نام کرده و تاکنون موفق به بارگذاری و ارسال آثار خود نشده‌اند، می‌توانند تا پایان تاریخ اعلام شده نسبت به ثبت‌نام و ارسال آثار درخواستی اقدام کنند.

«روش‌های تدبر در قرآن» روی میز ایکنا
مباحث روش‌های تدبر در قرآن با بیان اسماعیل عاکفی، پژوهشگر علوم قرآنی از روز اول تیرماه، در سایت خبرگزاری به صورت فیلم و مکتوب منتشر می‌شود.
این مباحث در بخش اول در ۱۵ قسمت روزهای یکشنبه و پنجشنبه علاوه بر انتشار در سایت بر روی شبکه‌های اجتماعی این خبرگزاری به نشانی iqnanews@ نیز منتشر خواهد شد.

برگزاری سی‌ویکمین نشست رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها
سی‌ویکمین نشست رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دو گروه از یکشنبه، اول تیرماه تا چهارشنبه، چهارم تیرماه در محل سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.
در این نشست، سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی سازمان دارالقرآن در سال جدید تشریح ‌شد. همچنین، با توجه به رویکرد جدید سازمان دارالقرآن الکریم در گام دوم انقلاب در راه‌اندازی نهضت تربیت قرآنی و طرح «نورالثقلین»، ضمن تبیین این طرح قرآنی، در مورد نحوه اجرای طرح در استان‌ها بحث و تبادل نظر شد.

اعلام زمان برپایی مرحله شهرستانی مسابقات قرآن استان تهران
برنامه زمانی مرحله شهرستانی چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن کریم در استان تهران اعلام شد. براساس آن این مسابقات در بخش بانوان از تاریخ ۱۷ تیرماه آغاز می‌شود و تا ۲۴ تیرماه نیز ادامه خواهد داشت.
بخش بانوان این دوره از مسابقات به میزبانی سه مرکز آستان امامزاده عقیل(ع) اسلامشهر، امامزاده صالح(ع) و امامزاده حسن(ع) برگزار می‌شود.
در این مرحله از مسابقات، شرکت‌کنندگان شهرستان‌های شهریار، شهر قدس، ملارد، اسلامشهر، رباط کریم، بهارستان، شهرری، پاکدشت،‌ ورامین و پیشوا، سه‌شنبه، ۱۷ تیرماه رقابت خود را در دو نوبت صبح و عصر در آستان امامزاده عقیل(ع) اسلامشهر برگزار خواهند کرد.

برگزاری چهل‌وهفتمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور

آغاز اجرای 1454 و وزیر بهداشت در کمیسیون توسعه پژوهش قرآن در نظام سلامت

چهل‌وهفتمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور صبح روز اول تیرماه در ساختمان مهر سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به ارائه گزارشی از مراحل مختلف چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم پرداخت و گفت: در این دوره از مسابقات حدود ۱۶ هزار نفر در رشته‌های مختلف ثبت نام کردند. امسال با توجه به محدودیت‌های زمانی و شرایط کرونا، برخی تغییرات جزئی در مسابقات به وجود آمد و امیدواریم در سال‌های آتی تغییرات بیشتری اعمال شود.
وی به برخی از این تغییرات اشاره کرد و افزود: از جمله این تغییرات تجمیع رشته‌های مفاهیمی در یک رشته با عنوان رشته تفسیر است. این تغییر، نقدهای زیادی را به دنبال داشت که جای پرداختن به آنها وجود دارد و بعد از مشخص شدن اعضای کمیته‌های ستاد، مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

تجلیل از ۱۰ دستگاه برگزارکننده مسابقات قرآن در سال ۹۸
در بخش انتهایی جلسه چهل‌وهفتم ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور که صبح روز اول تیرماه در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد از ۱۰ دستگاه برگزیده مسابقات در سال ۱۳۹۸ تجلیل به عمل آمد.
در این بخش کریم دولتی،‌ مسئول کمیته نظارت و ارزیابی ستاد عالی مسابقات قرآن کشور در صحبت‌های کوتاهی به تشریح شاخص‌هایی که منجر به انتخاب دستگاه‌های برتر برگزارکننده مسابقات در سال ۱۳۹۸ شده است، پرداخت.

انتخاب اعضای حقیقی و مسئولان کمیته‌های ستاد عالی مسابقات قرآن
در چهل‌وهفتمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور که صبح روز اول تیرماه در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، برای مشخص شدن اعضای حقیقی و نیز مسئولان کمیته‌های مختلف این ستاد رأی‌گیری شد.
در این بخش رحیم خاکی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن، محمدرضا پورمعین، دبیر انجمن خادمان قرآن و علی‌اکبر توپچی، رئیس پیشین فرهنگ‌سرای قرآن و معصومه آگاهی، فعال قرآنی با بیشترین آراء به عنوان اعضای حقیقی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن معرفی شدند.
از دیگر افرادی که در این بخش نامزد عضویت در ستاد عالی هماهنگی مسابقات شده بودند، می‌توان به محمد خواجوی، پیشکسوت قرآنی کشور، ‌ذبیح‌الله روحی، معاون اداره کل آموزش و مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و حوریه عقبایی، پیشکسوت قرآنی کشورمان اشاره کرد.

معرفی سرپرست پخش شبکه قرآن سیما
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما طی حکمی، محمدرضا شکوهی را به عنوان سرپرست پخش این شبکه منصوب کرد.
در بخشی از این حکم آمده است؛ «انتظار می‌رود بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و سیاست‌های کلان سازمان، با اتخاذ تدابیر مناسب و شیوه‌های مؤثر، اهداف و مأموریت‌های ابلاغ شده را به نحو مطلوبی محقق کنید.

برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره مؤذنین

علی اکبر توپچی

جشنواره مؤذنین شهر به یاد مؤذن انقلاب، مرحوم حسین صبحدل با داوری رحیم خاکی و علی‌اکبر توپچی از قاریان ممتاز و بین‌المللی کشورمان و با مشارکت معاونت اجتماعی ـ فرهنگی منطقه ۱۰ شهرداری تهران برپا شد و روز دوم تیرماه، این جشنواره با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد.
جشنواره مؤذنین در ایام ماه مبارک رمضان در سه گروه سنی ۷ تا ۱۲ سال، ۱۲ تا ۱۸ سال و ۱۸ سال به بالا در فضای مجازی برگزار شد. بیش از ۳۲۰ اثر به مرحله نهایی رسیده بود که طی مراسم امروز از رتبه‌های اول تا سوم هر مقطع سنی تجلیل صورت گرفت. در این مراسم از زحمات علی‌اکبر توپچی، مدیر سابق فرهنگسرای قرآن قدردانی شد.

برگزاری مراسم تکریم از مدیرکل آموزش معاونت قرآن وزارت ارشاد
مراسم تکریم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی،‌ آموزش و توسعه مشارکت‌های مردمی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد روز دوم تیرماه در محل این معاونت برگزار شد.
همچنین در این مراسم حکم مشاور عالی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد به وی اهدا شد تا از این پس در این حوزه فعالیت کند.
هنوز کسی به عنوان مدیرکل آموزش معاونت معرفی نشده و به احتمال زیاد این امر در روزهای آینده محقق شود.

آغاز نهضت ملی «نورالثقلین»
سی‌ویکمین نشست رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی با محوریت آغاز طرح ملی نورالثقلین از اول تا چهارم تیرماه در محل سازمان دارالقرآن الکریم برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، طی سخنانی در حاشیه این نشست گفت: افتخار میزبانی رؤسای ادارات قرآنی کشور در روزهای آغازین فصل تابستان را داریم و با توجه به شرایط خاص کشور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، این نشست در دو بخش برگزار خواهد شد که بر این اساس نیمی از استان‌ها در دو روز اول و سایر استان‌ها نیز طی روزهای سوم و چهارم تیرماه در این جلسات حضور خواهند داشت.
رئیس سازمان دارالقرآن ادامه داد: یکی از مهمترین موضوعاتی که طی این جلسات به آن پرداخته خواهد شد، فرایند طرح نهضت قرآنی «نورالثقلین» با نظر کارشناسان و اندیشمندان است.

تولید ۲ نماهنگ تصویری ویژه دهه کرامت
همزمان با آغازین روز دهه کرامت و ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه(‌س) گروه همخوانی محمد رسول الله(ص)‌ با حضور در حرم آن حضرت اقدام به تولید نماهنگ «بانوی کَرَم» کرد.
این اثر در صحن‌ها و رواق‌ها و نیز در کنار ضریح مطهر آن حضرت تصویربرداری شده است. بانوی کَرَم به همت سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ و با همکاری معاونت فرهنگی آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) تولید شده و شاعر آن آقاسی و کیومرث عبدی و تهیه‌کننده آن «علی ویسی» است.
با توجه به ولادت امام رضا(ع) در دهه کرامت، گروه تواشیح محمد‌ رسول‌الله(ص) نماهنگ جدید «خورشید هشتم» را نیز با حضور در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر امام رضا(ع) و با همکاری معاونت ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسول الله(ص) تولید کرده است.

بررسی خسارات کرونا بر فعالیت مؤسسات قرآنی
دو جلسه وبیناری روز سوم تیرماه در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شد. در اولین جلسه که ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰ برگزار شد، مدیران کل و رؤسای گروه قرآن و عترت ادارات کل سراسر کشور حضور داشتند.
موضوع این جلسه تبیین روند تخصیص اعتبارات استانی منشور توسعه فرهنگ قرآنی در سال جاری بود. در این بخش عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدمهدی عزیززاده، مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم به بیان سخنانی درباره چگونگی تخصیص اعتبار و ارجاع موضوعات قرآنی به شوراهای فرهنگ عمومی پرداختند.

برگزاری ششمین دوره مسابقه «نفس‌های طلایی»
فراخوان دوره ششم مسابقه نفس‌های طلایی از سوی گروه تلاوت شبکه رادیویی قرآن منتشر شد.
همچنین، ششمین دوره این مسابقه با هدف گسترش فرهنگ تلاوت در جامعه برگزار شده که در آن دو بخش کوتاه از دو تلاوت قاریان مشهور جهان اسلام پخش می‌شود.
دوره ششم مسابقه نفس‌های طلایی در دو سبک مرحوم استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد و مرحوم استاد راغب مصطفی غلوش در حال برگزاری است و علاقه‌مندان تا پایان تیرماه فرصت دارند تا تلاوت‌های خود را از طریق وب‌سایت شبکه رادیویی قرآن ارسال کنند.

اعلام اسامی فینالیست‌های نهمین دوره مسابقه «اسرا»
اسامی فینالیست‌های نهمین دوره مسابقه تلویزیونی اسرا اعلام شد که براساس آن ۴۵ نفر در سه رشته و شش گروه (سبک عبدالباسط بالای ۱۶ و زیر ۱۶ سال، سبک منشاوی بالای ۱۶ و زیر ۱۶ سال و مصطفی اسماعیل بالای ۱۶ و زیر ۱۶ سال) موفق به راه‌یابی به فینال مسابقات شده‌اند.
سیدوحید مرتضوی، تهیه‌کننده و مجری نهمین دوره مسابقه تلویزیونی اسرا با اشاره به اینکه تلاش شده است تا در هر گروه، شش نفر به فینال مسابقات راه پیدا کند‌، گفت: سعی کرده‌ایم تا تناسب شش نفر در هر گروه (زیر ۱۶ و بالای ۱۶ سال) رعایت شود، اما در برخی رشته‌ها همچون رشته عبدالباسط با توجه به ویژگی خاص این سبک این تناسب رعایت نشده و در بخش زیر ۱۶ سال ۱۰ نفر و در بخش بالای ۱۶ سال تنها دو نفر موفق به راهیابی به فینال مسابقات شده‌اند.

برگزاری ششمین جلسه ارتقای دعاخوانان ممتاز کشور
ششمین جلسه ارتقای دعاخوانان ممتاز کشور عصر روز چهارم تیرماه، در محل شورای عالی قرآن برگزار شد. در این جلسه جهانبخش فرجی و سیدعباس انجام، پیشکسوتان عرصه قرآنی کشور به ارائه نکات و تحلیل اجراهای دعاخوانان پرداختند.
طی برگزاری این جلسه آثار دعاخوانان ممتاز کشور ازجمله عبدالوحید جعفرزاده و احمدرضا محمدیان از تهران و علی صدقی از کرمان پخش و تحلیل شد.

برگزاری مرحله مقدماتی چهلمین مسابقات قرآن کارکنان نهاجا
مرحله مقدماتی چهلمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و بیستمین دوره مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌ها (همسران و فرزندان کارکنان) و همچنین نوزدهمین دوره مسابقات قرآن کریم دانشجویان دانشگاه هوایی شهید ستاری و هنرآموزان فرماندهی آموزش‌های هوایی شهید خضرایی به صورت هماهنگ در تمامی یگان‌های نهاجا برگزار شد.
این دوره از مسابقات در رشته‌های قرائت تحقيق و ترتيل، حفظ کل و اجزاء ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء، مفاهيم سطح ۱ و ۲ قرآن با محوریت جزء بیست‌وسوم و بیستم قرآن و اذان به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی تا ۳۰ تيرماه در سراسر کشور برپا شد.

جلسه کمیسیون توسعه پژوهش قرآنی در نظام سلامت

جمعه/////آغاز اجرای طرح 1454 و انتخاب مسئولان کمیته‌های ستاد عالی مسابقات قرآن

ششمین جلسه نشست کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش قرآن در نظام سلامت دوم تیرماه، با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد. وزیر بهداشت طی سخنانی با بیان اینکه با واژه‌های زمینی و خاکی نمی‌توان در مورد قرآن کریم سخن گفت، اظهار کرد: حرکتی که در تدوین سند سلامت انجام شده حرکت ارزنده‌ای است و در آینده راه روشنی برای ارتقای سلامت معنوی جامعه می‌تواند باز شود. سند‌های زیادی در رابطه با فعالیت‌های قرآنی تدوین شده است، اما این حرکت‌ها منقطع بوده است.

وی با بیان اینکه جدا کردن تخصص روانپزشکی از سایر تخصص‌ها یک اشتباه بود، گفت: جسم بدون سلامت روح بیمار می‌شود، روح و روان از جسم جدا نیست، قرآن نیز علاج درد‌های روحی است، در واقع قرآن بزرگ‌ترین طبیب روح است.

درخواست‌هایی برای تمدید ثبت نام مسابقات سراسری قرآن

نزدیک به سه هفته از پایان ثبت نام برای حضور در چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه سپری شده و مرحله شهرستانی این مسابقات نیز در برخی استان‌ها آغاز شده است، اما همچنان شاهد درخواست‌های برخی متقاضیان برای حضور در این مسابقات و اعلام فرصتی جدید برای ثبت نام هستیم. این افراد بیان می‌کنند که مراحل ثبت نام سخت بوده و سایت مشکل داشته است. جاماندگان و متقاضیان شرکت در این مسابقات با تماس‌های مکرر با تحریریه ایکنا خواهان پیگیری این موضوع بودند که ایکنا با انتشار مطلبی خواهان همدلی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با این افراد شد و در ادامه برای زنده تلویزیونی مصباح شبکه قرآن و معارف سیما نیز با برقراری ارتباط تلفنی با مهدی قره‌شیخلو بر آن شد تا در تحقق این امر با ایکنا هم‌افزایی داشته باشد، اما همچنان موفقیتی در این زمینه حاصل نشده است.(پاسخ قره‌شیخلو را اینجا بخوانید.)

انتهای پیام
captcha