تب تند کرونا در خراسان‌شمالی؛ تنگنای مالی یا رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی
کد خبر: 3910723
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸

تب تند کرونا در خراسان‌شمالی؛ تنگنای مالی یا رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی

مردم خراسان شمالی دلایل مختلفی را برای ماسک نزدن اعلام می‌کنند که یکی از آن‌ها گرمی هوا و مشکل در تنفس است، اما چیزی که در این میان خیلی به چشم می‌خورد قیمت ماسک و عدم توانایی برخی از مردم در خرید آن برای تمامی اعضای خانواده است.

کاهش تولید ماسک در خراسان شمالیمسئولان خراسان شمالی یکی از مهم‌ترین علت‌ شیوع کرونا در استان را عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌دانند و در حال حاضر سه شهر استان در وضعیت قرمز قرار دارد.

اگر سری به ادارات بزنیم تقریباً بیشتر کارکنان از ماسک استفاده می‌کنند، اما متأسفانه این امر در مکان‌های عمومی همچون دفاتر پیشخوان، بانک‌ها، بازار، آرامستان‌ها و ... رعایت نمی‌شود. مردم هم دلایل مختلفی را برای ماسک نزدن اعلام می‌کنند که یکی از آن‌ها گرمی هوا و مشکل در تنفس است، اما چیزی که در این میان خیلی به چشم می‌خورد قیمت ماسک و عدم توانایی برخی از مردم در خرید آن برای تمامی اعضای خانواده است.

اولویت خرید ماسک

یکی از شهروندان بجنوردی در گفت‌وگو با ایکنا خراسان شمالی، بیان کرد: هر روز برای انجام کار مجبور هستم که بیرون از محیط خانه باشم و برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا باید از ماسک هم استفاده کنم، اما توان خرید ماسک برای خود و فرزندانم را ندارم.

وی تأکید کرد: یک کارگر ساختمانی ساده هستم که به صورت روزمزد کار می‌کنم، مگر دستمزد من در یک روز چقدر است که باید با این اوضاع گرانی به فکر خرید ماسک هم باشم. همین که هزینه مخارج یک روز خانواده خود را در این اوضاع بتوانم تأمین کنم، خیلی کار کرده‌ام و خرید ماسک در حال حاضر برایم معنا ندارد چون توان خرید آن را ندارم.

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه به علت شغلی که دارم باید همیشه ماسک داشته باشم، گفت: قیمت ماسک بالا است و کمی در خرید آن در تنگنا قرار دارم. مدتی است که اعلام می‌شود دیگر مشکلی در تأمین ماسک وجود ندارد، اما روز گذشته برای خرید ماسک به چندین داروخانه مراجعه کرده‌ام یکی از داروخانه‌ها ماسک نداشت و دیگری نیز گفت که فقط می‌تواند حداکثر سه ماسک بدهد و داروخانه بعدی نیز در کل یک بسته چهارتایی را می‌تواند به هر نفر بفروشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر از آنجاییکه مصرف ماسک من زیاد است مجبور شدم چند داروخانه بروم و روی هم رفته 12 عدد ماسک را خریداری کنم. قیمت ماسک هم بالا است و هر عدد ماسک با رقم 1500 تومان به فروش می‌رسد و این رقم برای افرادی که مجبور هستند روزی دو ماسک و یا هر روز ماسک استفاده کنند رقم بالایی است.

مشکلات در تولید ماسک

رضا فیروزه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی، در جلسه ستاد استانی کرونا که 14 تیرماه در استانداری برگزار شد، اظهار کرده بود: پارچه به موقع به دست واحدهای تولیدی نمی‌رسد و از سوی دیگر یکی از قطعات دستگاه‌های کش‌زنی در یک واحد تولیدی دچار اشکال شده بود که این امر نیز در کاهش تولید ماسک مؤثر بوده است. افزایش قیمت مواد اولیه موجب شد تا تولیدکنندگان درخواست آنالیز قیمت ماسک را به این سازمان داشته باشند.

افزایش قیمت ماسک

بدری، مدیر کل امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی، نیز در گفت‌وگو با ایکنا در ارتباط با بالا بودن قیمت ماسک، اظهار کرد: بر اساس قیمتی که سازمان حمایت از مصرف‌کننده در ارتباط با ماسک اعلام کرده است تولیدکننده می‌تواند ماسک صنعتی را با قیمت 966 تومان وارد بازار کند و ماسک تولید شده در داخل استان نیز با قیمت هزار و 100 تومان باید به دست مصرف کننده برسد. البته با افزایش قیمت ارز و به دنبال آن بالا رفتن قیمت پارچه، باید آنالیز در قیمت ماسک انجام شود و قیمت ماسک‌های صنعتی افزایش خواهد یافت.

وی در پاسخ به این سؤال که هم اکنون داروخانه‌ها در بجنورد ماسک را با قیمت هزار و 500 تومان به فروش می‌رسانند، توضیح داد: ماسک‌های هزار و 500 تومانی، ماسک تولیدی خارج استان است که وارد خراسان شمالی شده است وگرنه ماسک‌های تولید داخل استان با قیمت 1100 تومان در حال حاضر به فروش می‌رسد. علاوه بر آن در استان ماسک‌های نیمه صنعتی و کارگاهی نیز به فروش می‌رسد که قیمت این ماسک‌ها بر اساس کیفیت و نوع پارچه‌ای که استفاده شده متغیر است.

بدری در ادامه با بیان اینکه تعدادی از مردم از بالا بودن قیمت ماسک و ناتوانی آن‌ در خرید این کالا گلایه‌مند هستند، تصریح کرد: قیمت پارچه افزایش یافته و قیمت ماسک هم افزایش خواهد یافت.

کمبود ماسک در بازار خراسان شمالی

موفق، مدیر کمیته اقتصادی، تأمین و توزیع اقلامم ستاد بحران خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو در ارتباط با تأمین ماسک در استان، اظهار کرد: در حال حاضر 40 تا 45 هزار ماسک به صورت صنعتی در داخل استان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه تعدادی از واحدهای تولیدی با مشکل تأمین مواد اولیه مواجه بودند و مواد اولیه آن‌ها تمام شده بود، افزود: جلسه‌ای روز گذشته برگزار شده بود و به ظاهر وزارت صمت مشکل تامین پارچه را مرتفع کرده است. از سوی دیگر پیگیری‌ها برای افزایش دستگاه‌های تولید ماسک انجام و این دستگاه‌ها وارد استان شده است که با نصب آن‌ها، تولید این کالا به 70 تا 80 هزار عدد خواهد رسید.

موفق در ارتباط با ماسک‌های تولید شده در کارگاه‌ها نیز گفت: بعد از اینکه ماسک‌های صنعتی و با کیفیت وارد بازار شد، مردم راغب به استفاده از ماسک‌های صنعتی شدند و در حال حاضر تاحدودی تولید ماسک‌های کارگاهی در استان متوقف شده است. ماسک‌هایی که در داخل استان تولید می شود با قیمت یک هزار و 100 تومان و ماسک‌هایی که از بیرون وارد استان می‌شود با قیمت یک هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد.

وی در پاسخ به این سؤال که باید چگونه ماسک‌های تولیدی داخل استان تشخیص داده شود و یا اینکه مراکز مشخصی برای توزیع آن‌ها وجود دارد؟ اظهار کرد: ماسک‌های داخل استان در داخل جعبه‌های مشخصی بسته‌بندی شده است و از سوی دیگر مصوب شده است تا لیبل‌های مشخصی بر روی ماسک‌های تولید داخل استان خورده شود. ماسک‌های تولید داخل با نظارت‌های انجام شده به افراد توزیع می‌شود و اسامی و کدملی افرادی که این ماسک‌ها را دریافت می‌کنند از آن‌ها گرفته می‌شود. در حال حاضر بازار خراسان شمالی از ماسک اشباع شده و هیچ گونه کمبودی در این ارتباط وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha