فرهنگسازی راه کاربردی کردن مفاهیم قرآن در جامعه است
کد خبر: 3915657
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۸

فرهنگسازی راه کاربردی کردن مفاهیم قرآن در جامعه است

فعال دینی و فرهنگی در عرصه بین‌المللی تاکید کرد: فرهنگسازی راه کاربردی کردن مفاهیم قرآن در جامعه است و نفس برگزاری مسابقات قرآن هم در این راستا قابل تحلیل است.

فرهنگسازی راه کاربردی کردن مفاهیم قرآن در جامعه استمحمدمهدی پورافغان، شرکت‌کننده رشته قرائت تحقیق چهل و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان قم در گفت و گو با ایکنا از قم، گفت: اینکه مسابقات در چنین شرایطی و با شیوع کرونا برگزار شده است جای تقدیر دارد زیرا بسیاری از مسابقات قرآنی موسسات دیگر تعطیل شدند.

وی رعایت نکات بهداشتی و نظم مسابقات را از جمله نقاط قوت آن برشمرد و اظهار کرد: سطح مسابقات خیلی خوب بود و نشان می‌دهد روند رو به رشدی وجود دارد به خصوص اذان‌ها نسبت به گذشته بهتر شده است.

پورافغان تصریح کرد: یکی از مهمترین مولفه‌های اران و قرائت خوب آن است که با حس باشد و بتواند هدف اذان و قرائت را به مخاطب منتقل کند، انتقال حس در هر هنری مانند بازیگری، داستان‌گویی و خطابه و تبلیغ و قرائت قرآن و اذان نقش اول را بازی می‌کند.

وی افزود: برخی اذان‌ها و تلاوت‌ها ممکن است بی حس باشد البته برخی موارد هم هست حس دارد ولی باید مبتنی بر قاعده و اصول علمی هم باشد.

وی اضافه کرد: چند سالی است که مشغول تدریس قرآن در موسسات قرآنی از جمله جامعه المصطفی برای طلاب غیرایرانی هستم که برای تبلیغ در عرصه بین‌المللی خیلی مفید است زیرا قرآن مورد اتفاق همه مسلمین است و منبع معتبر و بدون تردید در میان مسلمین محسوب می شود.

پورافغان اضافه کرد: برای کارکرد اجتماعی بخشیدن به مفاهیم قرآن و ارتقاء نقش فعالیت‌های ظاهری قرآنی باید فرهنگسازی شود؛ ممکن است مسابقات قرآن ظاهر کار باشد ولی خود ظاهر هم سازنده فرهنگ است.

این فعال دینی تصریح کرد: الان در جوامع دیگر و حتی جامعه خودمان مسابقات مختلفی برگزار می‌شود که هر کدام اعم از خوب یا بد فرهنگش را هم به همراه می‌آورد ولی اینکه این مسابقات در عرصه قرآنی و اذان باشد قطعا آثار و برکات دنیوی و اخروی زیادی به همراه خواهد داشت.

وی افزود: کرونا گرچه تاثیرات منفی به همراه داشته است اما معتقدم که کارهای قرآنی تعطیل‌بردار نیست و مسابقات قرآن هم مستثنی نیست و معتقدم باید مسابقات کشوری هم برگزار شود.

انتهای پیام
captcha