تبیین آموزه‌های قرآنی در زندان‌ها برای استفاده عملی در بازگشت به زندگی
کد خبر: 3917537
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
جوهری خبر داد؛

تبیین آموزه‌های قرآنی در زندان‌ها برای استفاده عملی در بازگشت به زندگی

سرپرست معاونت سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها، با بیان اینکه محور برنامه‌های فرهنگی در زندان‌ها آموزه‌های قرآنی است، گفت: نه تنها به دنبال تربیت حافظان و قاریان خوبیم، بلکه درصددیم از آموزه‌های قرآنی برای استفاده عملی در بازگشت زندانیان به زندگی استفاده کنیم.

سیدعباس جوهری، سرپرست معاونت سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای جلوگیری از بزهکاری زندانیان بعد از بازگشت و آزادی و شیوه‌های حمایت از آنان، گفت: امروز در فضای جدید و با توجه به نگاهی که رئیس قوه قضاییه در بحث طرح تحول در مجموعه‌های قوه قضاییه داشته‌اند، این نگاه در حوزه سازمان‌ها نیز ایجاد شده است و در مدیریت جدید با رویکرد فرهنگی برای بازگشت عزت‌مندانه و شرافتمندانه زندانیان به زندگی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «زندان‌ها آموزشگاه زندگی باشد»؛ لذا بر این اساس و با توجه به تأکیدات ایشان تلاش می‌کنیم این نگاه را بیش از پیش تقویت کنیم. البته نگاه جدید و برنامه‌های ابلاغ شده در قالب طرح تحول از سوی ریاست قوه قضاییه، استفاده از ظرفیت همه نخبگان به‌ویژه دانشجویان و در قالب کار‌های جهادی است.

سرپرست معاونت سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها تصریح کرد: به دنبال این هستیم که هدف معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) را نیز محقق کنیم. هدفی که ایشان تأکید داشتند، این بود که زندان‌ها را به دانشگاه تبدیل کنیم. رویکرد زندان‌های ما باید این باشد و این موضوعات به عنوان دستور تکلیفی و تعیینی ماست؛ لذا قصد داریم تا زندان‌ها را به دانشگاه تبدیل کنیم و این کار مستلزم آن است که از ظرفیت‌های دانشجویی در این راه استفاده کنیم.

جوهری با بیان اینکه سعی ما بر این است که میزبان خوبی برای زندانیان و افرادی باشیم که به هر دلیلی وارد زندان‌ها شده‌اند، اظهار کرد: هر چقدر بتوانیم باید برنامه‌های فرهنگی را ارتقا دهیم و اوقات فراغت زندانیان را به نحو مطلوب پر کنیم و باعث کاهش بازگشت مجدد آنان به زندان شویم؛ لذا این نگاه را تقویت می‌کنیم. البته در این مسیر و برای اجرای کامل برنامه‌های اصلاحی، تربیتی و پرورش روح و شخصیت زندانی ابتدا باید جسم او را مداوا کنیم.

وی تأکید کرد: درصددیم که با استفاده از ظرفیت همه مجموعه‌ها و سازمان‌هایی که می‌توانند به ما کمک کنند و همچنین استفاده از ظرفیت‌های مردمی و کل جامعه و همچنین طلاب در حوزه فرهنگی به سراغ این ظرفیت‌ها برویم تا اقدامات و برنامه‌های اثرگذار فرهنگی و تربیتی مطلوبی را در این عرصه داشته باشیم.

سرپرست معاونت سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها تصریح کرد: یکی از اهداف ما این است که بتوانیم با کار کارشناسی دقیق و برنامه‌ریزی مناسب برای زندانی، کاری کنیم که زندانی پس از آزادی، بازگشت مجدد به زندان نداشته باشد. تحقق این موضوع مستلزم برنامه‌های مدون و کارشناسی شده‌ای است که اولاً زندان به معنای واقعی برای آن‌ها نافع بوده باشد و ثانیاً مقدمه‌ای برای بازگشت به کار و خانواده با انگیزه‌ای مضاعف و سرشار از ایمان و توکل بر خدا باشد.
 
به‌کارگیری آموزه‌های قرآنی برای استفاده عملی در بازگشت به زندگی زندانیان / زندان آموزشگاه زندگی می‌شود
 
جوهری با بیان اینکه اصالت برنامه‌های فرهنگی در زندان‌ها را بر محوریت قرآن قرار داده‌ایم، گفت: محوریت فعالیت‌های ما در این عرصه براساس آموزه‌های قرآنی است. امروز از این ظرفیت‌ها استفاده‌های بسیار خوبی شده است به طوری که در زندان‌ها حافظان و قاریان قرآن خوبی داریم و تلاش می‌کنیم این موضوع را نیز تقویت کنیم. البته نه تنها به دنبال تربیت حافظان و قاریان خوب بلکه به دنبال این هستیم که از آموزه‌های قرآنی برای استفاده عملی در بازگشت به زندگی زندانیان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در کنار فعالیت‌های فرهنگی، بحث اشتغال و فعالیت‌های حرفه‌آموزی زندانیان را نیز در برنامه خود قرار داده‌ایم؛ همه این اقدامات مجموعه‌ای از خدمات می‌شود تا بتوانیم یک زندانی را در بازگشت خوب به چرخه زندگی خود امیدوار کنیم؛ لذا فعالیت‌های فرهنگی و حوزه اشتغال را همزمان با هم پیش می‌بریم تا زندانی بتواند بعد از آزادی از زندان به چرخه زندگی بازگردد.

سرپرست معاونت سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها گفت: البته بعد از آزادی زندانیان به افرادی که واجد شرایط باشند از سوی مرکز مراقبت وام اشتغال داده می‌شود تا بتوانند حرفه و شغلی برای خود ایجاد کنند تا از این طریق بتوانیم باعث عدم بازگشت مجدد فرد به زندان شویم. این تفاهم‌نامه نیز می‌تواند منشأ خیر و برکت و ارتقای اقدامات فرهنگی ما در زندان‌ها شود.

وی با تأکید بر اینکه اصلاح و تربیت صرفاً فعالیت‌های فرهنگی در زندان‌ها نیست، بلکه ارائه خدمات درمانی به آنان و رسیدگی به مشکلات خانواده نیازمند زندانیان نیز از مهمترین موضوعات حوزه اصلاح و تربیت است، گفت: یکی دیگر از مجموعه‌های هدف ما خانواده‌های زندانیان هستند، به‌ویژه زمان‌هایی که زندانیان در حبس هستند؛ لذا تلاش می‌کنیم که بتوانیم هم کار فرهنگی انجام دهیم و هم اقدامات حمایتی را برای خانواده‌ها در اولویت قرار دهیم. بر همین اساس قرار شد تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان قرآنی دانشگاهیان جهاددانشگاهی داشته باشیم که مقدمات آن فراهم شده است. در این مسیر می‌توان از ظرفیت دانشجویی کشور به ویژه تشکل‌ها و کار‌های جهادی استفاده کنیم تا همه دست به دست هم دهند و بتوانیم در حوزه زندان‌ها کار‌های بهتری انجام دهیم.
انتهای پیام
captcha