همه با هم پای کار اقامه عزای حسینی و حفظ سلامت مردم
کد خبر: 3917908
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
بر خط جامعه/

همه با هم پای کار اقامه عزای حسینی و حفظ سلامت مردم

هفته‌ای که گذشت، بیشترین اخبار حوزه اجتماعی حول موضوعات محرم و شیوه‌ برگزاری مراسم آن بود؛ این هفته در واقع به نوعی پایانی بر دغدغه‌های مسئولان و مدیران کشور برای شروع محرم بود و با وجود ابلاغ شیوه‌نامه‌ها و دستورات اجرایی اما باز هم چشم امید همه مسئولان در رعایت پروتکل‌ها و برگزاری باشکوه محرم به مردم است.

به گزارش ایکنا، مردادماه تمام شد و با پایان این هفته نه تنها وارد شهریور می‌شویم که ماه محرم را آغاز خواهیم کرد. ماهی که همه مردم ایران یکدل و یک صدا بیرق عزای سرور و سالار شهیدان را برپا می‌کنند و برای امام حسین(ع) و 72 یار باوفایشان اشک ریخته و بر سر و سینه می‌زنند. نحوه برگزاری جلسات و محافل مذهبی و همچنین چگونگی برپایی هیئات دغدغه‌ای بود که با توجه به شیوع کرونا در یک ماه اخیر بیشتر ذکر و فکر کشور را به خود اختصاص داد و در این هفته جلسات و تصمیمات برای چگونگی برگزاری مراسم محرم با بالاترین سطح خود برگزار شد؛ لذا هفته‌ای که گذشت، بیشترین اخبار حوزه اجتماعی نیز بر حول موضوعات محرم و شیوه‌ برگزاری مراسم آن بود. البته آغاز هفته، همزمان با روز خانواده و تکریم بازنشستگان و پایان آن همزمان با اولین شب محرم بود که بر همین اساس مصاحبه‌ها، خبرها و گزارش‌هایی حول این موضوعات در سرویس اجتماعی تهیه شد که در ادامه به مهترین آنها اشاره می‌شود.


در هفته گذشته مراسم رونمایی و آغاز پویش «#روضه_های_خانگی» با حضور حجج اسلام ادیب‌یزدی و محسن تاج از خطبای حسینی؛ عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی؛ عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی و معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)؛ محمد آقاسی، معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ مرتضی طاهری، اکبر و محمد بازوبند از پیشکسوتان مداحی اهل بیت(ع)؛ مصطفی خورسندی، مدیر کانون و خانه مداحان؛ سیدعلی سادات رضوی، رضا پوراحمد، مصطفی روحانی، امیر اسکندری و احمد نیکبختیان از ذاکران اهل بیت(ع) و محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا، برگزار شد و در ابتدای این هفته گزارش مشروحی از سخنان میهمانان این جلسه منتشر شد که تمام افراد شرکت‌کننده در این مراسم و افرادی که به دلایل مختلف نتوانسته بودند در آن شرکت کنند ولی پیام تصویری ارسال کرده بودند، متفق‌القول بر لزوم احیای سنت حسنه روضه‌های خانگی اعتقاد و اتفاق نظر داشتند. مداحان و پیرغلامان اهل بیت(ع) در این جسله ضمن تأکید بر ترویج روضه‌های خانگی، تصریح کردند: در شرایط کرونایی می‌توان با برپایی این روضه‌ها، خانه‌ها را به حسینیه‌ای برای اهل خانواده تبدیل کرد.

 

خرید ۱۴ هزار تبلت برای دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته

یکی از خبرهای خوب این هفته را سیدپرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان داد که با اعلام خبر خرید ۱۴ هزار تبلت برای دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد، اظهار کرد: به دنبال شیوع کرونا و اتخاذ سیاست آموزش مجازی از سوی وزارت آموزش و پرورش، تأمین ۱۴ هزار دستگاه تبلت برای دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و فرزندان خانواده‌های مددجویان امداد را عهده‌دار شدیم.

رئیس بنیاد مستضعفان افزود: بر این اساس مقرر شد با توجه به مشکلات دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) در تأمین تبلت، بنیاد مستضعفان با هدف بهره‌مندی دانش‌آموزان کم‌بضاعت کشور از آموزش مجازی و ایجاد شرایط برابر و مناسب برای فرزندان خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد با سایر دانش آموزان کشور، خرید ۱۴ هزار دستگاه تبلت را متقبل شود.


ابلاغ ۲ ماده واحده سندهای توسعه نهاد مسجد و فرهنگ مهدویت

جهانگیریهمچنین در این هفته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، ۲ ماده واحده «فرآیند و مرجع تدوین سند ملی توسعه، گسترش و تقویت نهاد مسجد و سامان‌بخشی و راهبری آن» و «فرآیند و مرجع تدوین سند توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار» که در جلسه ششم ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور مورخ ۴ مرداد ماه ۹۹ به تصویب رسیده است را ابلاغ کرد.

 

۳ اصل اساسی عزاداری محرم در دوران کرونا

یکی از گفت‌وگوهای جذاب این هفته ایکنا با سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود که وی در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه سه اصل بنیادین را با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری و ستاد ملی کرونا در محرم امسال مورد توجه قرار می‌دهیم، گفت: اصل اول برگزاری محرمی گسترده‌تر با توجه به رعایت پروتکل‌ها؛ دوم، کنترل اصولی مانند فاصله‌گذاری و عدم تحرک و برون‌رفت دسته‌های مذهبی در سطح شهر‌ها و سوم، ارائه الگویی مناسب از برگزاری محرم در دنیاست.


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به اینکه محرم ماه پاسداری از حماسه بی‌بدیل کربلا و یاد شهدای کربلا، تاسوعا و عاشوراست، اظهار کرد: امسال فعالیت و حرکت خود را با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که دو اصل بسیار مهم را بیان فرمودند، هدایت کردیم. ایشان تأکید داشتند که ابتدا محرم باشکوه برگزار شود و دوم اینکه مبتنی بر دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت برای کاهش خطرات ناشی از انتقال بیماری کرونا باشد.

 

آمادگی ۲ هزار آستان امامزاده برای عزاداری محرم

نشست خبری اقدامات اجرایی سازمان اوقاف و امور خیریه در ماه محرم، با حضور حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، روز یک‌شنبه، ۲۶ مرداد‌ماه، در ساختمان مهر این سازمان نیز برگزار شد. معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در ان نشست با اشاره به ظرفیت امامزادگان و بقاع متبرکه در ماه محرم، گفت: دو هزار آستان امامزاده در کشور برای محرم آماده شده است و مراسم عزاداری در فضای باز این بقاع برگزار می‌شود. همچنین ۱۰۰ هیئت شاخص در محیط امامزادگان مراسم برگزار خواهند کرد.

نخستین دوره رویداد ملی امتداد برگزار می‌شود

در این هفته نخستین دوره رویداد ملی امتداد به همت سازمان تبلیغات اسلامی و با همکاری مرکز نوآوری فرهنگی امید کلید خورد. رویداد ملی امتداد با موضوع کمک «مؤمنانه و مسئولیت‌پذیری اجتماعی»، «شور حسینی»، «خانواده»، «محله و محرم»، «اربعین و کرونا حسرت دیدار»، «زندگی عاشورایی زیست حسینی» و «همبستگی اجتماعی و نذر فرهنگی» برگزار می‌شود. این رویداد در قالب‌های خدمات و فعالیت‌های نوین، پویش‌ها و اقدامات فرهنگی و اجتماعی، تولید محتوا و آثار هنری، طرح و ایده ایجاد کسب و کار برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان می‌توانند جهت اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۶۳۴۶۲۲۰۴ تماس بگیرند.

روضه اخلاص می‌خواهد؛ نه جمعیت و تشریفات

مصاحبه خواندنی دیگر ایکنا در این هفته با حجت‌الاسلام والمسلمین ادیب‌یزدی بود. وی در این گفت‌وگو با اشاره به برکات برپایی روضه خانگی‌، گفت: می‌توانیم کربلا را با روضه خانگی به خانه‌هایمان بیاوریم؛ برای برگزاری روضه فقط دل شکسته، چشم اشکبار و اخلاص نیاز است.

خطیب کشورمان، در این مصاحبه، به بیان تاریخچه‌ای از روضه‌های خانگی پرداخت و با اشاره به آیه ۳۶ سوره مبارکه نور که می‌فرماید: «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ؛ در خانه‌هايى كه خدا رخصت داده كه [قدر و منزلت] آنها رفعت‏ يابد و نامش در آنها ياد شود، در آن [خانه]ها هر بامداد و شامگاه او را نيايش مى‌كنند»، گفت: منظور از بیوت در این آیه بیت حضرت فاطمه(س) و امام علی(ع) است که شریف‌ترین بیت در پهنه هستی محسوب می‌شود. در این خانه آیات وحی نازل ‌شد و اتفاق‌های بی‌سابقه‌ای رخ داد.

دعوت خاموشی از هیئات برای برگزاری مجالس محرم در بقاع متبرکه

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در این هخفته و در نشست هم‌اندیشی با مداحان و مسئولین هیئات شاخص با تأکید بر اینکه امسال باید به یک فرهیختگی و بالندگی نظام‌مند در عزاداری برسیم، گفت: سازمان اوقاف در همه ایام چه در ایام کرونا چه غیر از آن، هیئات مذهبی را تشویق و ترغیب می‌کند تا مجالس خود را در امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه،، اظهار کرد: سازمان اوقاف چه در ایام کرونا و چه در ایام دیگر، هیئات مذهبی را تشویق و ترغیب می‌کند تا مجالس خود را در امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار کنند.

اجرای ۵۳ برنامه تعزیه‌خوانی در شهر تهران

خبر دیگر این هفته را سیداحمد موسوی، رئیس فرهنگسرای خاتم(ص)، در خصوص اجرای ۵۳ برنامه تعزیه‌خوانی در شهر تهران داد و گفت: ویژه‌برنامه «تعزیت خورشید» به عنوان یکی از برنامه‌های شاخص محرم امسال در قالب مجموعه برنامه‌های جلوه سوگ در ۹ منطقه شهر تهران برگزار می‌شود. مناطق اجرای این برنامه در شمال و جنوب، شرق و غرب و مرکز پایتخت توزیع شده و شامل مناطق ۱،۴،۱۱،۱۲،۱۴،۱۵،۱۶،۱۸ و ۲۰ است.

وی درباره مکان اجرای این برنامه آیینی اظهار داشت: فضاهای باز فرهنگ‌سراهای خاتم(ص)، اشراق، رازی، خاوران، بهمن و همچنین میدان امام حسین(ع)، امام زاده علی اکبر چیذر، امام زاده اهل‌ بن علی و مقبره الشهدای فرهنگ‌سرای ولا مکان‌های تعیین شده برای اجرای تعزیه در ویژه‌برنامه «تعزیت خورشید» هستند.

موسوی از شهروندان دعوت کرد از ۳۱ مرداد مصادف با اول ماه محرم تا ۲۷ شهریور مصادف با ۲۷ محرم از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در مجالس تعزیه این ویژه‌برنامه حضور یافته و همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۶۶۰۲۰۷۰۶۴ و ۶۶۰۲۰۷۰۶۵ تماس گیرند.

تدوین سند «ارتقای فرهنگ تعاون و احسان»

شورای فرهنگ عمومی کشور در آستانه ماه محرم و در این هفته اعلام کرد، سند «ارتقای فرهنگ تعاون و احسان» را تدوین و تصویب کرده است که در بخشی از این سند آمده است: « عاشورا از یک‌سو اوج حماسه و غیرت و مردانگی و رشادت و فداکاری و قله ایثار و عطوفت و عشق به دادار هستی است و از سوی دیگر صفحه¬‌ای بس تاریک و ظلمانی را در جبهه مقابل نشان می¬دهد که جز دنائت و پستی و پلشتی و ظلم و جور در آن یافت نمی¬‌شود. آری عاشورا خلاصه و چکیده تمام عیار تاریخ بشریت است و داستان مکرر تاریخ بشریت در هر عصری و هر نسلی اکنون که در آستانه ماه‌های محرم و صفر هستیم، ان­‌شاء­الله با توکل به خدای سبحان و مددجویی از روح قدسی سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله ­الحسین(ع) و به تأسی از مکتب عاشورا که مکتب ایثار و فداکاری است همت والای خویش را در جهت ارائه هرچه بیشتر کمک­‌ها به مردم عزیز آسیب­ دیده از این بیماری منحوس به کار بندیم و با بهر ه­گیری از همه ظرفیت‌های فرهنگی، تبلیغی و رسانه‌­ای به منظور ایجاد بسترهای مناسب در این عرصه بکوشیم. این بیماری به حول و قوه الهی و با تلاش‌های همه جانب‌های که صورت می‌گیرد از صفحه گیتی رخت برمی­‌بندد. بی‌­شک رفتارهای متین و خیرخواهانه ایرانیان در این دوران سخت و خطیر در تاریخ ماندگار خواهد شد.

شیوه نظارت بر هیئات در ایام کرونا

گفت‌وگوی دیگر این هفته با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بود که وی در خصوص شیوه نظارت بر هیئت‌های مذهبی در ایام شیوع کرونا گفت: کمیته‌ای متشکل از نیروی انتظامی، بسیج و وزارت بهداشت و مردم ایجاد شده است که تخطی‌ها و تخلف‌ها را گزارش می‌کند، اما قطعاً خود مردم مراعات می‌کنند، چراکه سلامت آنان دغدغه‌ای متدینانه است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، با بیان توصیه‌هایی برای مردم و هیئت‌های مذهبی پیرامون برگزاری مراسم محرم در کنار رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌ها، گفت: مهم‌ترین مجموعه‌های مردمی در کشور ما هیئات مذهبی هستند که بخشی از مردم فرهیخته جامعه به حساب می‌آیند؛ این مجموعه همواره عزاداری سیدالشهدا(ع) را جزئی از فرهنگ خود می‌دانند و غالباً آن را با مراعات و رعایت اصول بهداشتی برگزار می‌کردند و قطعاً امسال مراعات افزون‌تر لازم است.

مسابقه «جهاد فرهنگی، معرفت حسینی و فضای مجازی»

در این هفته و با نزدیک شدن به ماه محرم‌الحرام و ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با همکاری و مشارکت اداره‌کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره حماسه حسینی و اشاعه فرهنگ عاشورایی اقدام به برگزاری مجموعه مسابقات عاشورایی کرد. این مسابقه شامل چند بخش پست اینستاگرام با موضوع عاشورا، عکس از فضاسازی داخلی منازل برای روضه‌های خانگی در شرایط کرونایی با عنوان «هر خانه یک خیمه حسینی» و مسابقه متن‌خوانی ویژه عاشوراست.

طراحی و تولید پست اینستاگرامی شامل مدیا و کپشن (عکس فیلم، آثار گرافیکی+ شعر، نثر، دلنوشته و ...) آثار تولید شده باید شناسه fjutehran@ در ذیل پست خود ثبت (منشن) کنند. عکس از صفحه و پست ایجاد شده به دایرکت fjutehran ارسال شود. علاقه‌مندان شرکت در مسابقات عاشورایی معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی به نشانی BookRC.ir مراجعه کنند.مهلت ارسال آثار به نشانی farhangijut@chmail.ir حداکثر تا ۱۵ شهریور ماه ۹۹ تعیین شده است. شرکت در این مسابقات برای عموم آزاد است و از برگزیدگان با اهدای جوایز ارزنده‌ای تقدیر می‌شود.

همایش شیرخوارگان حسینی لغو شد

یکی دیگر از خبرهای این هفته لغو همایش شیرخوارگان حسینی بود. در ابتدا قرار بود این مراسم به صورت حضوری برگزار شود اما امسال مراسم شیرخوارگان حسینی متفاوت از سال‌های گذشته و با اجرای برنامه‌ای تلویزیونی و همراه با نذرخوانی برگزار می‌شود. در این خصوص مجمع جهانی حضرت علی اصغر‌(ع) با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: امسال با توجه به معضل جهانی کرونا، مراسم همایش شیرخوارگان در اولین جمعه ماه محرم برای توسل به باب الحوائج حضرت علی اصغر(ع) با شیوه‌ای متفاوت برگزار خواهد شد.

توزیع مودم رایگان و توسعه خدمات به هیئات مذهبی عضو «بیرق»

یکی از اتفاقات خوب این هفته این بود که طبق هماهنگی‌های صورت گرفته بین سازمان تبلیغات اسلامی با وزارت ارتباطات، به منظور خدمت‌رسانی به هیئات مذهبی و عزاداران سید الشهداء(ع)، پس از راه‌اندازی سرویس پخش زنده «تکیه»، به هیئات دارای مجوز فعالیت، یک دستگاه مودم و خط ایرانسل(همراه با ۱۰۰ گیگ اینترنت یک‌ماهه رایگان) تقدیم خواهد شد.

حجم اینترنت دستگاه‌های مودم که در اختیار هیئات مذهبی قرار می‌گیرد، متناسب با فعالیت آن هیئت قابل شارژ خواهد بود. تاکنون ۷۰۰ هیئت مذهبی در مراکز استان‌ها با ورود به سامانه بیرق، مشخصات هیئت خود را ثبت کرده‌اند؛ این هیئات می‌توانند تا دوشنبه، سوم شهریور با مراجعه به دفاتر برگزیده ایرانسل که نشانی و مشخصات آن در تارنمای سامانه تکیه قید شده است، دستگاه مودم خود را دریافت کنند.

خانه‌ها را تبدیل به هیئت کنیم

مصاحبه دیگر ایکنا در این هفته که پیرامون محرم، با حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بود که وی در این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه توجه به اهمیت نهضت امام حسین(ع) از جمله ضرورت‌های جامعه است که از سوی دست‌اندرکاران، سیاست‌گذاران و آحاد جامعه باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: این موضوع جزء حقیقت زندگی و نیازهای ضروری هر انسانی است و باید همراه با رعایت پروتکل‌ها، راهکارهایی برای اقامه عزای حسینی اندیشید و هر خانه را تبدیل به هیئت کرد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با اشاره به ویژگی‌ها و آثار روحی و روانی ماه محرم و نهضت اباعبدالله(ع)، گفت: اگر خوب دقت کنیم متوجه خواهیم شد که ماه محرم و حماسه عاشورا حلّال همه مشکلات است؛ چه مشکلات دنیوی و مادی و چه گرفتاری‌های روحی و معنوی؛ چراکه حماسه عاشورا چشمه زلال و مصفایی است که در طول تاریخ کام تشنه لبان را سیراب کرده و هر چند آفرینندگان عاشورا خود با لبانی تشنه به دیدار معبود و محبوب شتافتند اما با این لب‌تشنگی خو، چشمه‌ای جوشان را آفریدند که تا ابد همه جویندگان معرفت و سعادت را در صورت بهره‌گیری صحیح از آن سیراب می‌کند.

طراحی پویش «نذر سلامت»

طراحی پویش نذر سلامتخبر دیگر این هفته را محمد نصیری، سخنگوی جمعیت هلال احمر، روز ۲۶ مردادماه، در نشستی خبری پیرامون طراحی پویش «نذر سلامت» داد و با اشاره به فرارسیدن ماه محرم گفت: ماسک و اقلام بهداشتی در چارچوب دستورالعمل‌های بهداشتی وزارت بهداشت از سوی جوانان هلال احمر در هیئت‌های عزاداری توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه موضوع این روزهای هلال احمر، کمک به لبنان بود، گفت: آخرین گزارش ما حاکی از ارائه خدمت به دو هزار و ۵۰۰ نفر مراجعه‌کننده به بیمارستان‌های صحرایی در لبنان بود. ۱۸ نفر از متخصصان کادر درمانی در بیروت مشغول خدمت هستند و همچنان به ارائه خدمات درمانی می‌پردازند.

ضوابط بهداشتی برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر

در این هفته علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دستورالعمل و ضوابط بهداشتی و شرایط برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر را ابلاغ و تأکید کرد: با توجه به برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان در ایام محرم و صفر به ویژه اربعین و ۲۸ ام صفر و همچنین اهمیت سلامت عزاداران، الزامی است که مدیریت کنترلی و پیشگیری به ویژه کنترل عوامل محیطی با برنامه‌ریزی منسجم و مدون با اولویت کنترل بیماری کووید ۱۹ صورت پذیرد.

وی در ادامه یادآور شد: عدم رعایت موازین بهداشتی در توزیع نذورات در مساجد، حسینیه‌ها و هیئات می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با آب و غذا به ویژه بیماری‌های عفونی روده‌ای و همچنین عدم رعایت بهداشت فردی و محیطی می‌تواند بیماری‌های مرتبط با محیط از جمله بیماری‌های تنفسی به ویژه کووید ۱۹ را افزایش دهد.

 

بزرگداشت روز پزشک

فوری ////روز پزشک امسال با سوگ بیش از 160 پزشک از دست رفته / تجویز اجتماعات نتیجه‌ای جز افزایش بار غم و افسوس نداردپایان این هفته همزمان بود با روز پزشک و به همین خاطر ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه حکایت روز پزشک امسال با سال‌های گذشته متفاوت است، گفت: امسال در سوگ بیش از ۱۶۰ نفر از همکارانی هستیم که جان بر کف و شجاعانه برای نجات مردم ایران به صحنه مبارزه با بیماری کرونا قدم گذاشتند.


رئیس سازمان نظام پزشکی، در مراسم روز پزشک که روز، ۳۰ مردادماه، در برج میلاد با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر بهداشت و شهردار تهران برگزار شد، با بیان اینکه حکایت روز پزشک امسال در مقایسه با سال‌های قبل متفاوت است، گفت: امسال به جای تبریک روز پزشک، باید به تکریم و تعظیم آنان پرداخت.


وی افزود: امسال در سوگ بیش از ۱۶۰ نفر از همکارانی هستیم که جان برکف و شجاعانه برای نجات مردم ایران به صحنه خطیر بیماری کرونا قدم گذاشته و صادقانه با عهد خود با خدای بزرگ و مردم وفا کردند و پرچم شرف و افتخار را در تاریخ و در جغرافیای ایران بر افراشتند.


سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیز در این مراسم با بیان اینکه روایت گذشت و ایثار جامعه پزشکی را با هیچ دوربین و واژه‌ای نمی‌توان به تصویر کشید، گفت: امروز پس از گذشت شش‌ماه برای اولین بار است که از تریبونی در مورد تلاش همکارانم صحبت می‌کنم. در این روز‌ها و شب‌ها بار‌ها به عظمت کار پزشکان، پرستاران و خدمه بیمارستان و تکنسین‌های اورژانس و اتاق عمل فکر کردم


وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه ما وقتی لباس سفید پزشکی را می‌پوشیم، لباس احرام ماست که به طواف بیمار در سخت‌ترین شرایط می‌رویم، اظهار کرد: کار پزشکی، کار خریدن اندوه و فروختن جان است که با هیچ معیار مادی نمی‌توان قیاس کرد. گاهی حرف از ویزیت و تعرفه می‌زنند و من شرمسار می‌شوم. مگر می‌شود دقایقی که این عزیزان بر بالین بیمار می‌گذرانند را با پول جبران کرد. مگر می‌شود وقتی عده‌ای دارند پول پارو می‌کنند و پزشکان اندوه جارو می‌کنند، را با معیار مادی سنجید. این عظمت بزرگ‌تر از آن است که با دوربینی به تصویر کشید یا با کلامی بیان کرد.


پیش‌همایش‌های ملی «خیر ماندگار»

همایش خیر ماندگار یکی از خبرهای این هفته برگزاری سومین همایش ملی خیر ماندگار با عنوان «مطالعه و ارزیابی نظام حکمرانی امور خیر در ایران» بود که به همت بنیاد خیریه راهبری آلاء، دانشگاه اصفهان، سازمان اوقاف و امور خیریه و خبرگزاری ایکنا ۱۲ اسفند سال جاری برگزار می‌شود.


این همایش در هفت محور شامل «مباحث نظری»، «تجربه‌های جهانی»، «تجربه‌های ملی»، «نقش نهادهای بازیگر عرصه خیر»، «آسیب‌ها و چالش‌های حکمرانی امور خیر در ایران»، «حکمرانی مطلوب امور خیر و نیکوکاری در ایران» و «ایده‌های نو برای حکمرانی امور خیر در ایران» به فعالیت می‌پردازد.در این راستا بنیاد آلاء اقدام به برگزاری پیش‌همایش‌هایی کرده که از درگاه‌هایی همچون شبکه اینستاگرام به نشانی khairemandegar@ و آپارات به نشانی khairemandegar/live قابل مشاهده است.

توزیع بسته‌های فرهنگی ـ هنری پویش «روضه‌های خانگی»

آغاز پخش محتوای پویش روضه‌های خانگی از اولین شب ماه محرم ۱۴۴۲ خبر دیگر در این هفته بود. پخش محتوای پویش روضه‌های خانگی شامل قرار عاشقی (لبیک یا حسین)، تلاوت قرآن با صدای قاریان ممتاز و بین‌المللی و تدبر در آیات، سخنرانی(بیان فضیلت‌های شخصیت‌های والای کربلا)، پاسخ به شبهات، مقتل‌خوانی، روضه و مداحی، عکس‌نوشته، بیان احکام و... از امشب، پنجشنبه، ۳۰ مردادماه، آغاز می‌شود.

بسته محتوایی پویش روضه‌های خانگی رأس ساعت ۲۲:۳۰ از طریق سایت isqa.ir و نشانی‌های @iqnanews و @isqa.ir در شبکه اینستاگرام بارگذاری می‌شود.این پویش با اولویت زحمت‌کشان کادر درمان کشور و زوج‌های دانشجویی که اولین محرم زندگی مشترک خود را می‌گذرانند، پرچمی مزین به نام اباعبدالله الحسین(ع) را ارسال می‌کند. علاقه‌مندان با ارسال پیامک «لبیک یا حسین» به سرشماره ۱۰۰۰۰۰۱۱۴ می‌توانند مشارکت خود را در این پویش اعلام کنند.

راه‌اندازی سامانه مرجع پخش زنده هیئات

راه‌اندازی سامانه پخش زنده هیئات سراسر کشور با عنوان «تکیه» خبر خوب دیگیری بود که در این هفته منشتر شد. علی معصومی، مدیرمحصول سامانه تکیه، با اعلام راه‌اندازی سامانه پخش زنده هیئات کشور عنوان کرد: برای سامانه تکیه یک چشم‌انداز یک ساله تعریف شده تا علاوه بر سامانه پخش زنده هیئات سراسر کشور امکانات بیشتری به آن اضافه شود.


وی در تشریح امکانات فعلی سامانه تکیه تصریح کرد: در سامانه تکیه یکی از امکاناتی که جزو مزایای اصلی این محصول محسوب می‌شود، استفاده هم زمان از امکانات این سامانه در محیط وب سایت و اپلیکیشن آن است؛ معمولاً در محصولات مشابه، مخاطب با مراجعه به وبسایت محصول، با توضیحات مختصری از محصول رو به رو می‌شود و برای استفاده کامل آن محصول باید اپلیکیشن را دانلود کند.

بزرگترین برج پرچم ایران سیاهپوش شد

پایان این هفته نیز سومین آئین «سلام بر محرم»، مراسم برافراشتن بزرگترین پرچم سیاه به نشانه عزای سالار شهیدان با متن‌نوشته یا حسین(ع) در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد و در جوار مقبره شهدای گمنام باغ‌موزه دفاع مقدس تهران برگزار شد.

https://iqna.ir/files/fa/news/1399/5/30/1807107_771.jpg

این مراسم که همراه با تجلیل از پیرغلامان اباعبدالله الحسین(ع) بود با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران، سیدمحمدحسین حجازی، مدیرعامل مرکز فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد و حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی، امام‌جمعه موقت تهران ‌امروز، پنجشنبه، ۳۰ مردادماه، برپا شد.

انتهای پیام
captcha