طرح «ناصرین»؛ گامی در بازپروری و بازگردان مجرم به جامعه
کد خبر: 3920964
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷

طرح «ناصرین»؛ گامی در بازپروری و بازگردان مجرم به جامعه

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان گفت: بازپروری، بازسازی و بازگردان مجرم به جامعه یکی از اهداف قوه قضائیه است که امیدواریم طرح «ناصرین» ما را در تحقق این مهم یاری کند، مربیان و ناصران در این طرح باید اقدامات اصلاح گرانه و چند وجهی داشته باشند.

«ناصران» طرحی برای بازپروری و بازگردان مجرم به جامعهبه گزارش ایکنا از همدان، حسن خانجانی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان، امروز، شنبه 15 شهریور ماه در افتتاحیه طرح کلینیک فرهنگی اجتماعی ناصرین، اظهار کرد: این طرحی است که برای نخستین بار در سطح کشور، در استان همدان اجرا می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان افزود: آنچه در مرجع قضایی با آن روبه‌رو هستیم، جرم و مجازات است، وقتی فردی مرتکب جرمی می‌شود در مقابل یک واکنش اجتماعی که همان مجازات و کیفر است در برابر او قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: مجازات و کیفر، واکنش اجتماعی است که هم از نظر شرعی و هم از نظر حقوق عرفی در سراسر عالم وجود دارد، مجازات عامل بازدارنده فرد و جامعه از تکرار یک جرم و خطا است.

خانجانی ادامه داد: در این راستا سیاست‌های کیفری و جنایی از سوی قانون‌گزاران برای مجازات فرد تعریف شده که این سیاست‌های جنایی در کشور ما بر اساس مبانی و دستورات اسلام است.

وی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب حدود 18 هزار زندانی در زندان‌های کشور وجود داشت، ابراز کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی و تعریف سیاست‌های جدید کیفری توسط قانون‌گزاران که شدت مجازات، حبس تعریف شده بود و مجازات حبس برای بیشتر جرم‌ها اجرا می‌شد دلیلی بر افزایش  آمار زندانیان کشور شد که این آمار به 30 هزار نفر رسید.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان گفت: حدود 20 سال پیش با قرارگیری حجت‌الاسلام شاهرودی در منصب ریاست قوه قضائیه کشور، تجدیدنظر و بازنگری‌هایی در حکم‌های صادره انجام شد تا مجموعه‌ای از احکام جایگزین حبس شود و مجازات افراد مجرم حول سه محور شلاق، حبس و جزای نقدی تعیین شدو از این رو گامی در جهت کاهش آمار زندانیان برداشته شد.

وی با بیان اینکه 73 درصد زندانیان استان همدان، مرتبط با مواد مخدر هستند، گفت: یکی از اهداف قوه قضائیه، اصلاح زندانیان است، با وجود برگزاری کلاس‌ها و جلسات قرآنی و دینی در زندان‌ها در جهت ترویج فرهنگ تربیت قرآنی مجرمان، اما آنگونه که باید اصلاح صورت نگرفته است چرا که خود زندان آسیب‌زا است.

خانجانی با اشاره به اینکه قوه قضائیه به دنبال راهکارهایی اثرگذار در جهت اصلاح زندانیان است، گفت: در همین راستا طرح ناصرین پیشنهاد شد که امیدواریم طرحی موثر باشد تا دیگر حبس، شلاق و جزای نقدی کنار گذاشته شود.

وی گفت: بازپروری، بازسازی و بازگردان مجرم به جامعه یکی از اهداف قوه قضائیه است که امیدواریم این طرح ما را در تحقق این مهم یاری کند، مربیان و ناصران در این طرح باید اقدامات اصلاح گرانه و چند وجهی داشته باشند. از دیگر ویژگی‌‌هایی که باید هادیان و ناصران مجرمان در این طرح داشته باشند، صبوری و هنرمند بودن آنها است، مربیان باید با نیازهای این افراد آشنا شوند تا بتوانند از لغزش مجدد این مجرمان جلوگیری کنند.

 حجت‌الاسلام مهدی ارتقایی، معاون تبلیغ حوزه علمیه استان همدان، نیز در این مراسم اظهار کرد: طرح ناصرین توسط ۳ تن از اساتید مجرب حوزه علمیه قم در حوزه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و کمک و اصلاح افرادی که برای اولین بار دچار برخی جرائم غیر اخلاقی و مفاسد اجتماعی تألیف و طراحی شده است.
معاون تبلیغ حوزه علمیه استان همدان افزود: سه نکته مهم و برجسته در این طرح به چشم می‌خورد که نخستین ویژگی، «نرم افزار طرح ناصرین است، که نرم‌افزاری نو، مدون و جامع نگر در حوزه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است که توسط اساتید مطرح و مجرب کشوری در این حوزه طراحی شده است.
وی اضافه کرد: دومین ویژگی این طرح حمایت همه جانبه مسئولین استان از آن است که در این میان، حمایت‌های آیت الله موسوی اصفهانی، آیت الله شعبانی، حسن خانجانی، حجت الاسلام نظیری، محسن جاهنشیر مدیر کل ورزش و جوانان استان و... قابل ذکر است.
ارتقایی گفت: سومین ویژگی برجسته این طرح وجود اساتید و مربیان مطرحی است که به عنوان ناصرین در این طرح یاری گر ما خواهند بود، در این طرح، 350 مبلغ و مبلغه با شرط داشتن مدرک سطح 2 حوزه، فعال در حوزه مشاوره، امین و ... معرفی شدند که ازاین تعداد بیش از 25 نفر در طرح حضور خواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه ناصرین در این طرح تحت آموزش فشرده قرار خواهند داشت گفت: اولین دوره آموزشی ناصرین از امروز به مدت 3 روز با حضور سه تن از اساتید مطرح کشوری و طراحان اصلی این طرح یعنی حجت‌الاسلام رنجبر( در حوزه مبارزه با اعتیاد)، حجت‌الاسلام توحیدی ‌منش(در حوزه خانواده و طلاق) و حجت‌الاسلام شریفی(در حوزه مفاسد اخلاقی) اجرا خواهد شد.

انتهای پیام
captcha