احقاق حق مردم؛ بهترین نمود تکریم ارباب رجوع
کد خبر: 3929522
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹

احقاق حق مردم؛ بهترین نمود تکریم ارباب رجوع

رئیس‌ کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: تکریم مراجعان فقط خوشرویی با آن‌ها نیست بلکه احقاق حق عادلانه مردم بهترین نمود تکریم ارباب رجوع است.

احقاق حق عادلانه مردم؛ بهترین نمود تکریم ارباب رجوعبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، به نقل از روابط‌عمومی دادگستری‌ کل استان، علی اکبر گروسی، رئیس کل دادگستری استان، ۲۴ مهرماه در نشست قضایی قضات محاکم تجدیدنظر استان با تسلیت ایام سوگواری رحلت جانگداز نبی مکرم اسلام و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) اظهار کرد: نشست‌های قضایی مورد تأکید ریاست معظم قوه قضاییه هست و آثار و برکات بسیار خوبی دارد و قوانینی را که مجمل و مبهم هست در این جلسات می‌توان مورد بررسی موشکافانه و دقیق قرار داد تا در اجرای آن‌ها قضات استان با مشکل مواجه نشوند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دادرسی‌ها به سمت الکترونیکی شدن سوق پیدا کرده، نیازمند است که همه همکاران به‌ویژه قضات محاکم در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشند و با اشرافیت کامل به روند دادرسی الکترونیک از مزایای بسیار خوب آن بهره بگیرند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی افزود: سیاست‌های تحولی قوه قضاییه به‌گونه‌ای چیده شده‌اند که کاملاً با هم مرتبط بوده و در پیوند هستند و در واقع محور دستگاه قضایی هستند و تمام امکانات و نیروهای ستاد نیز در اختیار صف قرار دارند تا رسیدگی‌ها از عدل و انصاف و دقت لازم برخوردار شوند. همدلی و همکاری دوستانه در کنار کار انقلابی و جهادی در دستگاه قضایی لازمه موفقیت بوده کارهای ارزشمندی که در خصوص پرونده‌های معوق از اواخر سال 98 شروع شد تاکنون منجر به مختومه شدن بیش از 91 درصد پرونده‌ها در استان شده است.

گروسی تصریح کرد: حقوق شهروندی و تکریم مراجعان از اموری هست که دستگاه قضایی به آن تأکید بسیاری دارد و تکریم مراجعان هم صرفاً خوشرویی با آن‌ها نیست بلکه احقاق حق عادلانه مردم بهترین نمود تکریم ارباب رجوع است. عدم اطاله دادرسی، رسیدگی سریع و صدور احکام متقن، اجرای به موقع احکام، پاسخ سریع و صحیح به درخواست مراجعان و اقداماتی از این دست مصادیق تکریم ارباب رجوع هست که از نظام دادرسی اسلامی این انتظار هست که این مصادیق و موارد مشابه را فراهم کنند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی از قضات محاکم تجدیدنظر استان خواست تا در خصوص تعیین مجازات حبس نیز با توجه به قانون اخیر کاهش مجازات حبس تعزیری و نیز بخشنامه‌های ریاست قوه قضاییه در خصوص کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها از مجازات حبس کمترین استفاده را کرده و از تأسیسات کیفری جدید به‌ویژه مجازات‌های جایگزین حبس، پابند الکترونیک، نظام نیمه آزادی و آزادی مشروط بهره بگیرند.

وی در ادامه صحبت‌های خود به نقش اساسی و حیاتی دادگاه‌های تجدیدنظر در مدیریت پرونده‌های محاکم بدوی و نظارت قضایی به آن‌ها پرداخت و از قضات محاکم تجدیدنظر خواست تا با عنایت ویژه و دقت نظر کافی نسبت به پرونده‌های محاکم بدوی نظارت کنند و هر کجایی نیاز به ارشاد و راهنمایی قضات محاکم بدوی باشد دلسوزانه و با احساس مسئولیت با ارشاد و تذکر لازم ایشان را راهنمایی کنند.

گروسی در پایان صحبت‌های خود تسلط به سامانه سمپ و کار با رایانه را به قضات محاکم تجدیدنظر استان توصیه کرد و آشنایی کامل قضات با سامانه‌های الکترونیکی را از موجبات موفقیت یک قاضی و رعایت جانب عدالت از ناحیه وی دانست.

انتهای پیام
captcha