خیرات نان به یاد اموات در اسدآباد
کد خبر: 3939957
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷

خیرات نان به یاد اموات در اسدآباد

قبل از شیوع کرونا شرکت در مراسم‌ فاتحه و سالگرد متوفیان امری اجتناب‌ناپذیر بود، اما این روزها جان‌هایی غریبانه به خاموشی می‌روند فارغ از اینکه بتوان در سوگ عزیزانمان مراسمی برگزار کرد که به‌دنبال این امر انجام خیرات برای درگذشتگان هدفمندتر و کاربردی‌تر شده است.

هزینه سالگرد درگذشت یک اسدآبادی صرف توزیع رایگان نان در شهر می‌شودبه گزارش ایکنا از همدان، با رفتن از این دنیا دست ما دیگر برای انجام کار خیر کوتاه می‌شود و انجام خیرات از سوی بازماندگان می‌تواند تا حدودی از عذاب درگذشتگان کم کرده و به آنان کمک کند، مردگان ما پس از مرگ زنده هستند و ارتباطشان با دنیای مادی قطع نشده است، به همین دلیل سزاوار است که بازماندگان برای اموات خویش خیراتی را نثار کنند.

یکی از صحابه از حضرت رسول(ص) نقل کرده است «برای مردگان خود هدیه بفرستید»، گفتم: هدیه مردگان چیست؟ فرمود: «صدقه و دعا. ارواح مؤمنان هر جمعه به آسمان دنیا مقابل خانه‌های خود می‌آیند و فریاد می‌کنند...‌ ای خانواده من،‌ ای پدر و مادر،‌ ای فرزندان و خویشان من، بر ما مهربانی کنید. آن چه در دست ما بود، عذاب و حساب آن‌ها بر ما است. نفعش برای غیر ما.‌ ای خویشان ما، به درهمی یا قرص نانی یا جامه‌ای ما را کمک کنید تا خداوند شما را از جامه‌های بهشت بپوشاند.»

البته انجام خیرات علاوه بر اینکه موجب رسیدن ثواب به متوفی می‌شود، تأثیراتی بر زندگی دنیای خود فرد خیرات دهنده نیز دارد، این خیرات تأثیرات دنیوی و اخروی دارد، به‌گونه‌ای که گاهی خطرات بزرگی را از زندگی فرد برطرف می‌کند. روایات متعددی اشاره کرده است که اگر فردی در دنیا برای گذشتگان خود خیرات کند، خداوند بلا‌ها را از زندگی او در دنیا بر طرف می‌‌کند و لطف و رحمت الهی شامل حال او می‌شود.

قبل از شیوع کرونا برگزاری مراسم فاتحه و سالگرد متوفیان مراسمی بود که به هیچ وجه نمی‌شد از آن گذشت، رسمی که در کنار قرائت فاتحه که ثواب آن به درگذشته می‌رسید هزینه‌های زیادی به بار می‌آورد که بسیاری از آن را نمی‌توان جزء خیرات به حساب آورد چراکه درگیر مناسبات فامیلی و یا مواردی غیر از خیرخواهی برای متوفی بود.

اما با شیوع کرونا و به‌منظور پیشگیری از شیوع آن تجمعات و برگزاری مراسم فاتحه لغو شده و می‌توان گفت محاسنی را برای خانواده‌های آنان و خود متوفی به همراه داشته است که اگر کسی توان هزینه کردن میلیونی برای برگزاری مراسم فاتحه را نداشته باشد مجبور به قرض کردن نخواهد شد و خانواده‌ای هم که به‌دنبال انجام خیرات هستند دنبال مستحق‌ترین و بهترین راه برای انجام کار خیر خود هستند، از آزادسازی زندانی گرفته تا تهیه جهیزیه برای دختران بی‌بضاعت و یا توزیع نان و... .

از این‌رو خانواده نیک‌اندیش اسدآبادی به‌مناسبت اولین سالگرد درگذشت پدر خود مرحوم علی آقاکرمی اقدام به توزیع نان رایگان در روز پنجشنبه از صبح تا ظهر در هر سه نانوایی شهر آجین کرده‌اند.

این اقدام حرکتی بدیع برای جلوگیری از تجمع است که باقیات‌الصالحات برای اموات نیز به‌جا می‌گذارد.

طبق گفته پزشکان تجمعات از دلایل اصلی شیوع کرونا است، امید که این حرکات و اقدامات مشابه در بین بازماندگان شهرستان جاری و ساری شود.

انتهای پیام
captcha