شش الزام خنثی‌سازی تحریم‌ها / هدف نهایی باید ناکارآمدسازی سلاح تحریم باشد
کد خبر: 3942014
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵
حمیدرضا ترقی مطرح کرد:

شش الزام خنثی‌سازی تحریم‌ها / هدف نهایی باید ناکارآمدسازی سلاح تحریم باشد

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با برشمردن شش الزام اصلی عملی ‌شدن خنثی‌سازی تحریم‌ها گفت: تمرکز بر روی این گزینه یک سرمایه‌گذاری درازمدت و اساسی برای کشور است و می‌تواند جلوی تحریم‌‌های بعدی دشمن را هم بگیرد و با ناکارآمد ساختن سلاح تحریم اساساً دشمن را خلع سلاح کند.

حمیدرضا ترقی

رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات خویش در دیدار خانواده شهید قاسم سلیمانی و برگزارکنندگان مراسم سالگرد مراسم سردار دلها به نحوه مواجهه کشور با تحریم‌ها اشاره کرده و فرمودند: «رفع تحریم دست دشمن است، و خنثی ‌کردن تحریم دست ما است؛ غیر از این است؟ ما که نمیتوانیم خودمان رفع تحریم کنیم، دشمن باید رفع تحریم کند امّا خودمان می‌توانیم این تحریم دشمن را خنثی کنیم. پس این مقدّم است، این درست است؛ بیشتر دنبال این باشیم.»

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکز حزب مؤتلفه اسلامی، درباره چرایی اهمیت خنثی‌سازی تحریم‌ها و اولویت آن بر رفع تحریم‌ها گفت: تفاوت میان خنثی‌سازی تحریم و رفع تحریم به مانند تفاوت میان از بین بردن منبع آلودگی هوا با مقابله با آلودگی‌های موجود در هواست. اگر اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و کسب و کارها و تکیه بر ظرفیت‌‌های داخلی و عدم وابستگی به نفت عملیاتی می‌شد، به طور قطع تحریم‌ها هیچ تأثیری بر فعالیت‌های اقتصادی و مناسبات و روابط اقتصادی کشور با سایر کشورها نمی‌گذاشت و امروز دیگر سخنی از تحمل تحریم‌ها و فشار حداکثری گفته نمی‌شد.

وی افزود: ‌سخن رهبر معظم انقلاب در این ‌باره سخنی دقیق و منطقی است. رفع تحریم یا به تأخیر انداختن یا تعلیق آن دست دشمن است نه دست ما. چون اگر دست ما بود قطعاً 5 سال به تأخیر نمی‌افتاد و اگر هم دست دشمن است نمی‌توان بر روی رفع یا تأخیر آن اقدام اساسی انجام داد، مگر اینکه از موضع انفعال یا از بین بردن عزت کشور از دشمن بخواهیم که تحریم‌ها را برطرف کند یا زودتر تعلیق کند. بنابراین اصلاً نباید روی گزینه رفع تحریم‌ها حساب اساسی باز کرد.


بیشتر بخوانید:


ترقی اظهار کرد: بر این مبنا گزینه خنثی‌سازی تحریم‌ها، به رغم برخی مشکلات در گام‌های اول، از آنجا که براساس اراده، خواست و توانمندی خود ماست بهترین و مطمئن‌ترین گزینه است و اثر پایدار و همیشگی دارد، تأکید مقام معظم رهبری بر راهکار خنثی‌سازی تحریم‌ها از این منظر است و تمرکز بر روی این گزینه یک سرمایه‌گذاری درازمدت و اساسی برای کشور است و می‌تواند جلوی تحریم‌‌های بعدی دشمن را هم گرفته و با ناکارآمد ساختن سلاح تحریم اساساً دشمن را در این رابطه خلع سلاح کند و دشمن را مجبور کند، در صورتی که همچنان به مقابله با جمهوری اسلامی تمایل دارد به سمت طراحی راهکار دیگری حرکت کند.

گام اول خنثی‌ساز تحریم؛ عدم اعتماد به دشمن 

ترقی درباره الزامات خنثی‌سازی تحریم‌ها برای عملیاتی کردن آن گفت: خنثی‌کردن سیاست‌های تحریمی آمریکا الزامات متعددی دارد؛ اولین الزام عدم اعتماد به دشمن به منزله راهبردی همیشگی است تا محاسبات مسئولان در لحظات حساس به هم نریزد. دومین الزام این است که نباید فریب وعده و وعیدهای دروغین دشمنان را خورد که این به واسطه بدبینی به غرب و دشمن‌شناسی مسئولان عملی می‌شود که متأسفانه گاه چنین نگاهی در میان برخی مسئولان وجود نداشت و لطماتی از این ناحیه به کشور وارد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: سومین لازمه خنثی‌سازی تحریم، وحدت و انسجام میان مسئولان و قوا در پیمودن راه خنثی‌سازی است. اگر قوای سه‌گانه در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها متحد و هماهنگ نباشند و هر یک از قوا بخواهد برنامه خود را پیش ببرد نه تنها وحدت داخلی تضعیف می‌شود، بلکه دشمن نیز بهترین استفاده را از عدم اجماع و انسجام داخلی برای تشدید فشارها و گرفتن امتیازات بیشتر می‌برد. لذا وجود یک اجماع ملی میان مسئولان نحوه مقابله با تحریم‌ها ضرورت اجتناب‌ناپذیری است.

مسیر پیشبرد راهکار خنثی‌سازی

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه الزام چهارم را نفس باور به مؤثر و اساسی بودن راهکار خنثی‌سازی برای از بین بردن تحریم‌ها دانست و گفت: این باور باعث می‌شود که مسئولان از شعار دادن به سمت ارائه راهکارهای عملی تأثیرگذار حرکت کرده و اقدامات و گام‌های معناداری را بردارند و دشمن را متوجه جدی بودن نظام و مسئولان در پاسخ مؤثر به تحریم‌ها کنند.

وی بیان کرد: لازمه پنجم خنثی‌سازی تحریم‌ها باور به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی است. مسئولان باید ایمان داشته باشند که این ظرفیت‌های داخلی می‌تواند تکافوی استقلال ملی را بکند و کشور را از وابستگی به بیگانگان برهاند. خوشبختانه این ظرفیت‌ها در همه بخش‌ها؛ اعم از علمی، کشاورزی، معدنی، نفتی، گردشگری و صنعتی و ...، کاملاً احصا و شناخته شده اما متأسفانه بخش عظیمی از این ظرفیت‌ها بلااستفاده باقی مانده است و ایران در میان کشورهایی که از ظرفیت‌های درونی خود استفاده نکرده جزو کشورهای بالای رده 130 است و این نشان می‌د‌هد حتی دیگران هم قائل به این هستند که ایران از ظرفیت‌های داخلی خود چه به لحاظ نیروی انسانی و چه به لحاظ امکانات و منابع بهره‌برداری مطلوب را نکرده است.

ترقی در پایان به بیان الزام ششم خنثی‌سازی تحریم‌ها پرداخت و گفت: باید در عرصه بین‌المللی و ارتباط با کشورهای همسایه و به ویژه کشورهای آسیایی که حداقل جمعیتی در حدود 600 میلیون نفر را دربرمی‌گیرد فعالانه وارد شویم و ظرفیت‌های بازار این جمعیت گسترده را با یک دیپلماسی اقتصادی هوشمند و فعال شناسایی و کسب کنیم و زمینه رشد تولید، کسب و کار و اشتغال را در کشور فراهم کنیم. در این راستا توجه به توافق 25 ساله با چین می‌تواند برای تحقق راهکار خنثی‌سازی تحریم کمک شایانی به کشور کند.

انتهای پیام
captcha