ایجاد بازدارندگی اقتصادی با راهبرد خنثی‌سازی تحریم / رفع تحریم به مثابه تاکتیک استفاده شود
کد خبر: 3942460
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۲
صدرالحسینی مطرح کرد:

ایجاد بازدارندگی اقتصادی با راهبرد خنثی‌سازی تحریم / رفع تحریم به مثابه تاکتیک استفاده شود

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه باید از دور زدن تحریم به سمت خنثی‌سازی تحریم حرکت کنیم، گفت: تأکید یکی دو سال اخیر رهبر معظم انقلاب بر رونق تولید و جهش تولید به معنای همین تغییر راهبرد است تا همانطور که در حوزه دفاعی و نظامی به بازدارندگی رسیدیم در حوزه اقتصادی نیز با راهبرد خنثی‌سازی تحریم به بازدارندگی برسیم و تحریم به گزینه‌ای بی‌ارزش و بدون صرفه برای آمریکا تبدیل شود.

سیدرضا صدرالحسینی

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره مزیت‌های راهکار خنثی‌سازی تحریم‌ها در قیاس با رفع تحریم‌ها گفت: با توجه به روند تحریم‌های ناجوانمردانه و ظالمانه 42 سال گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران، یکی از موضوعات مهم از زمان شروع تحریم‌ها و به عنوان یک تهدید اساسی، حوزه نظامی و دفاعی بود اما جمهوری اسلامی توانست با تجربه جنگ تمام‌عیار هشت ساله، تهدید تحریم تسلیحاتی را به فرصتی برای خودکفایی تبدیل کند و طی چهار دهه گذشته در وضعیتی قرار گرفته که به اعتراف دوست و دشمن، مسئله بازدارندگی برای جمهوری اسلامی در حوزه دفاعی کاملاً به ثمر رسیده است.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: دستاورد بزرگ بازدارندگی در حوزه دفاعی این سؤال را در میان اقشار مختلف، نخبگان و رسانه‌ها ایجاد کرد که آیا نمی‌توان در حوزه‌های دیگر از جمله حوزه اقتصادی به بازدارندگی دست یافت؟ شعارهای آغاز سال یک دهه گذشته مقام معظم رهبری که معطوف به عرصه اقتصادی با محوریت توجه به ظرفیت‌های درونی بود نشان‌دهنده این است که نگاه بلند رهبری به موضوع بازدارندگی اقتصادی یک نگاه راهبردی است و در حقیقت اعلام این شعارها و بیان دلایل انتخاب این شعارها به این معناست که باید راهبرد کلان کشور تحقق بازدارندگی اقتصادی با هدف ناکام کردن و بی‌‌اثر کردن تحریم‌ها باشد.

تغییر راهبرد از دور زدن تحریم به خنثی‌سازی تحریم

صدرالحسینی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اخیراً هم راهکار خنثی‌سازی تحریم‌ها را در فضای سیاسی کشور مطرح کردند. با توجه به اینکه در دو سال گذشته آمریکا از برجام خارج شد و شدت تحریم‌ها افزایش یافت، مسئله خنثی‌سازی تحریم‌ها بیش از همیشه باید مورد توجه قرار گیرد. حدود 13 سال پیش مسئله تحریم بنزین جمهوری اسلامی ایران پدید آمد که توانستیم در عمل این تحریم را با تولید بنزین خنثی کنیم و با این اتفاق، تحریم بنزین از دستورکار تحریمی آمریکایی‌ها خارج شد.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: تا پیش از این اتفاقات عمده راهبرد کشور برای مقابله با تحریم‌ها مبتنی بر دور زدن آنها بود اما تأکید یکی دو سال اخیر رهبر معظم انقلاب بر رونق تولید و جهش تولید نشان می‌داد که این راهبرد باید تغییر کند و از دور زدن تحریم‌ها به سمت خنثی‌سازی حرکت کنیم و حتی در این‌باره فرمودند که دور زدن تحریم‌ها مناسب است اما اصل موضوع این است که باید بازدارندگی در حوزه تحریم‌ها ایجاد کنیم و بازدارندگی تحریم همین راهبرد خنثی‌سازی است.

رهبری باب دیپلماسی را نبستند

وی افزود: البته رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر با توجه به اینکه دولت کنونی دیپلماسی و گفت‌وگوی سیاسی را در اولویت کاری خود قرار داده، این باب را نبستند و اعلام کردند اگر ما بتوانیم تحریم‌ها را برطرف کنیم حتی یک ‌ساعت هم نباید تأخیر کنیم اما این اقدام باید بر مبنای عزت اسلامی ـ ایرانی انجام گیرد و نباید کوچک‌ترین خدشه‌ای به حیثیت کشور و نظام وارد شود. از آنجا که لغو یا رفع تحریم‌ها مربوط به بیرون است، دیپلماسی عزتمندانه تنها شرط به‌کارگیری این راه حل است.

صدرالحسینی تصریح کرد: در واقع رهبر معظم انقلاب در مسیر کمک به دولتی که مدعی است می‌تواند از مسیر مذاکره و تعامل تحریم‌ها را برطرف کند، مسیر دیپلماسی و گفت‌وگو را باز گذاشتند اما در عین حال آن را به منزله اولویت دوم پس از خنثی‌سازی تحریم‌ها به منزله اولویت اول مطرح کردند. به عبارتی با افزایش تولید محصولات مورد نیاز کشور باید شرایط را به گونه‌ای رقم زد که تحریم به یک گزینه و راهکار بی‌ارزش و بدون دستاورد برای آمریکا تبدیل شود که دیگر نتوانند هیچ تحریمی را به ما تحمیل کنند. بنزین، فولاد، مواد غذایی و ... از جمله محصولاتی است که با تولید داخلی، موفق به خنثی‌سازی تحریم شدیم.

رفع تحریم در خدمت خنثی‌سازی تحریم

وی درباره نوع ارتباط راهکار رفع تحریم با خنثی‌سازی تحریم و استفاده از مزایای رفع تحریم برای تقویت راهبرد خنثی‌سازی گفت: می‌توان خنثی‌سازی را راهبرد در نظر گرفت اما در عین حال از رفع تحریم به مثابه تاکتیک بهره برد. در واقع هدف اصلی باید جهش تولید به منظور رسیدن به قله خنثی‌سازی تحریم باشد اما از رفع تحریم در راستای کمک به جهش تولید استفاده کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: در صورتی که آمریکا به برجام برگردد و تحریم‌ها را لغو کند و اموال بلوکه کشور در نقاط مختلف دنیا آزاد و به کشور برگردد به هیچ وجه نباید این اموال در امور جاری مصرف شود، بلکه باید در مسیر راهبرد اصلی، خنثی‌سازی تحریم در مسائل زیرساختی و افزایش تولید و تقویت بازدارندگی اقتصادی استفاده شود. لذا اگر در دولت بایدن به واسطه رفع برخی تحریم‌ها درآمدهای خارجی نصیب کشور شد، باید با نگاه خنثی‌سازی تحریم از این اموال و سرمایه‌ها بهره‌برداری کرد نه اینکه آنها را صرف واردات و امور جاری کشور کرد.

صدرالحسینی بیان کرد: ایده برخی استراتژیست‌های آمریکایی این است که اگر جمهوری اسلامی در برخی حوزه‌های مهم و اساسی همچنان به غرب وابسته بماند، می‌توان از این وابستگی برای تغییرات سیاسی یا به تعبیر آنها مهار یا تغییر ایران استفاده کرد. بنابراین نباید راهبردهای ضد ایرانی دشمن را فراموش کرد.

وی در پایان با تأکید بر اینکه در سه دهه گذشته مهم‌ترین پاشنه آشیل کشور مسائل اقتصادی و وابستگی به خارج از جمله در حوزه‌های مواد اولیه بوده، گفت: اگر بتوان در سال‌های آینده وابستگی اقتصادی به خارج را کاهش داد و استقلال اقتصادی را تقویت کرد، خنثی‌سازی تحریم امری کاملاً شدنی می‌شود، به شرطی که تاکتیک رفع تحریم به مثابه یک مسکّن کوتاه‌مدت و براساس برنامه مشخصی در خدمت این راهبرد قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha