تحقق مؤلفه‌های لازم به دنبال شناخت مکتب حاج قاسم سلیمانی
کد خبر: 3945307
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹

تحقق مؤلفه‌های لازم به دنبال شناخت مکتب حاج قاسم سلیمانی

یک استاد دانشگاه گفت: اگر امروزه افراد، مکتب فکری حاج قاسم سلیمانی ‌را به درستی بشناسند، می‌توانند مؤلفه‌های آن‌ را‌ محقق و معارف لازم برای رسیدن به چنین مکتبی ‌‌را برای خود تامین کنند و قطعا تبدیل به شخصیت محبوبی همانند حاج قاسم خواهند شد.

لزوم شناختن مکتب حاج قاسم سلیمانی برای تحقق مولفه‌های لازمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مصطفی باقرزاده، سخنگوی جبهه پایداری مشهد و فعال سیاسی، شامگاه گذشته، 13 دی، در برنامه‌ای به مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی که به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد به صورت برخط برگزار شد، اظهار کرد: حاج قاسم سلیمانی همواره طی اقداماتی که در عملیات خود در منطقه انجام می‌داد، در صدد بود تفکری را در منطقه ایجاد کند که پایه آن‌ها تمدن نوین اسلامی باشد که در حقیقت این تفکر نیازمند یک حرکت عمیق معرفتی بود که این حرکت در مکتب فکری حاج قاسم سلیمانی ایجاد شد.

وی بیان کرد: اگر امروزه افراد این مکتب فکری ‌را به درستی بشناسند، می‌توانند مولفه‌های آن‌ را‌ به درستی محقق و معارف لازم برای رسیدن به چنین مکتبی ‌‌را برای خود تامین کنند و قطعا تبدیل به شخصیت محبوبی همانند حاج قاسم خواهند شد. این در حالی است که بسیاری از شهدای بزرگوار  همانند شهیدان چمران و حاج قاسم سلیمانی نیز بر همین اساس عمل می‌کردند. برای اینکه نیروهای جوان با این دغدغه‌ها مواجه شوند و در این مسیر قرار گیرند باید بی‌تعارف‌تر وارد میدان شوند.

باقرزاده افزود: در حقیقت عدم وجود این نوع دغدغه‌ها در برخی از جوانان به این دلیل است که مدارس، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما انسان‌ سازی‌ را در دستور کار خود قرار نداده‌اند و این در حالی است که مقام معظم رهبری فرموده‌اند که برترین آرزوی ما گسترده‌سازی شخصیت‌هایی از جنس علامه طباطبایی و امثال این بزرگواران است.

این استاد دانشگاه، اظهار کرد: زمانی می‌توان در مسیر حاج قاسم‌ها قدم برداشت و جهادی اکبر را انجام داد که مسیر راه این بزرگواران برایمان روشن شود و این از طریق کارخانه‌های انسان‌سازی می‌تواند صورت گیرد. آن‌ها باید بتوانند انسان‌هایی‌را پرورش دهند و تربیت کنند و تا زمانی‌که این کارخانه‌ها دست به چنین اقدامی نزنند قطعا این اتفاقات رخ نخواهد داد.

وی تصریح کرد: از این‌رو باید از کارخانه‌های انسان‌سازی که همانا مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه هستند پرسش شود و این مطالبه ‌را داشته باشیم که شما چه افرادی‌ را تربیت می‌کنید و در نهایت ببینیم موفق می‌شویم که در این مسیر به جامعه کمکی کرده باشیم یا خیر. بنابراین اگر این اقدام از سوی کارخانه‌های انسان‌سازی صورت گیرد ما هیچ مشکلی در این راه نخواهیم داشت.

باقرزاده بیان کرد: در حقیقت همانگونه که برای رفتن از شهری به شهر دیگر از وسایل حمل و نقل استفاده می‌کنیم، افراد برای رسیدن به الگوهایی که برای خود انتخاب کرده‌اند نیز باید ریل‌گذاری کنند تا دسترسی به این افراد راحت‌تر شود و هر فرد برای ریل‌گذاری الگوی خود نیز یک شیوه و مسیری ‌را انتخاب کند. در حقیقت برای اینکه بتوانیم یک جامعه‌ را توحیدی، اسلامی و الهی سازیم تا به سمت تمدن‌سازی سوق داده شود باید الگویی‌را که انتخاب می‌کنیم زیرساخت‌های لازم آن‌ را نیز فراهم سازیم.

این فعال سیاسی، اظهار کرد: در این میان نیز اگر در صدد هستیم که این افراد موثر و محبوب‌ را در جامعه بشناسانیم، در ابتدا باید زیرساختی که باعث ایجاد افرادی مانند قاسم سلیمانی، ابراهیم هادی و همچنین چهره‌های فرهنگی مانند فرج‌الله سلحشور، مرتضی آوینی است‌ را بیشتر نشان دهیم و باید بدانیم که چه عواملی باعث شد تاثیرگذاری این افراد تا این حد میشود. 

وی با اشاره به اینکه باید قاسم سلیمانی‌ها و شهید چمران‌ها را در عرصه‌های مختلف مانند سیاست و اقتصاد داشته باشیم، تصریح کرد: همواره حاج قاسم سلیمانی در عرصه اقتصاد نیز اقداماتی را انجام داد، اما زیرساختی که ایشان برای اقتصاد مقاومتی ایجاد کرد یک اقتصاد بی‌نظیر بود.

باقرزاده بیان کرد: اگر این انسان‌سازی‌ها صورت گیرد قطعا افرادی متولد خواهند شد که در ترازهای مختلفی مانند حاج قاسم‌ها، چمران‌ها و آوینی‌هایی را در عرصه‌های مختلف شاهد باشیم. اگر داده‌ها و آورده‌هایی که در این مکتب فکری وجود دارد را به درستی بشناسیم قطعا در آینده شاهد اتفاقات خوبی در این راستا خواهیم بود. بخشی از این موضوع به این امر باز می‌گردد که تا شناخت دقیقی از مباحث در بین جوامع ایجاد نشود تحریفات و شبهاتی در ذهن برخی از افراد شکل خواهد گرفت.

سخنگوی جبهه پایداری مشهد، تصریح کرد: همواره نبود یک مکتب فکری که نتواند تحریفات و شبهاتی که در ذهن این افراد به وجود آمده‌ را نابود سازد به نفرت تبدیل می‌شود. از این‌رو برای در هم شکستن شبکه تحریف نیازمند بصیرت‌افزایی، جهاد کبیر، در میانه میدان بودن و عمارگونه عمل کردن هستیم.

وی تاکید کرد: زمانی‌که شبکه تحریف شکل گیرد، در حقیقت پیوستگی ایجاد می‌کند که در این صورت تحریم در عرصه اقتصادی و دیگر عرصه‌ها را نیز ایجاد می‌کند و در کنار یکدیگر قرارگرفتن این موضوعات ممکن است باعث شود که ما با آسیب‌پذیری‌هایی مواجه شویم و برای اینکه هزینه‌های این آسیب‌پذیری‌ها کاهش یابد از سوی دیگر هزینه‌های دیگری را می‌پردازیم؛ مانند شهادت حاج قاسم سلیمانی و شهید فخری‌زاده و لذا باید برای اینگونه تحریفات، فکر و اقداماتی در نظر گرفته شود.

انتهای پیام
captcha