پیام‌هایی که برای انتقال نیاز به تکنولوژی نداشت
کد خبر: 3952320
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸

پیام‌هایی که برای انتقال نیاز به تکنولوژی نداشت

یک روحانی مبارز انقلابی در همدان گفت: در جریان انقلاب مردم راه حقیقی خود را انتخاب و به امام خمینی(ره) اعتماد کرده بودند، ایمان به امام(ره) و نترسیدن از شهادت باعث شد در انتشار پیام‌ها حتی از تکنولوژی‌های کنونی مؤثرتر و سریع‌تر عمل کنند.

انتقال پیام‌هایی که نیاز به تکنولوژی نداشت/ اعتماد به امام و نهراسیدن از شهادت؛ مهم‌ترین انگیزه مردم انقلابیبرای نسل حاضر که طعم انقلاب را نچشیده‌اند گفت‌وشنود با اهل آن خالی از لطف نیست، گرچه مردمان کشور ما با آن نجابت و اصالت، طالب جنگ و درگیری نبودند اما برای دستیابی به استقلال و کسب آزادی خود به پا خواستند و چه انسان‌هایی در این انقلاب به پا خواستند و اندیشه نیک خود را برای همیشه به یادگار گذاشتند که برای همیشه در جهان تاریخ‌ساز شد.

شاید برای سایر ملت‌‎ها این عجیب به نظر برسد که چگونه تمام ملت ایران یکپارچه با رهبر خود هم‌نوا شده بودند و تمام فرمانش را بدون چون‌وچرا می‌پذیرفتند، شاید برای نسل ما عجیب باشد که چگونه بدون داشتن تلفن و وسایل ارتباط جمعی و... پیام امام خود را دریافت می‌کردند و این پیام در کمترین زمان ممکن در بین مردم و باوجود کمترین امکانات و با سخت‌ترین شرایط امنیتی بین مردم پخش می‌شد.

این‌ها همگی عزم ملی کشور را برای تشکیل انقلاب نشان می‌دهد که آن را مبتنی بر بن‌مایه‌های مذهبی و اسلامی کرده بودند.

انقلاب اسلامی شکل‌گرفته در ایران را می‌توان از جمله انقلاب‌های استثنا در دنیا در نظر گرفت چراکه با هدف اسلام‌خواهی، استکبارستیزی، حفظ استقلال کشور، کرامت‌بخشی به انسان‌ها، دفاع از مظلوم که با یک عزم ملی و با رهبری شایسته رخ داده بود که پس از آن شاهد قوت گرفتن مردم مظلوم در منطقه شد، دانست.

برای روشنگری اتفاقات رخ داده در جریان انقلاب در شهر خودمان پای گفتگوی یک انقلابی می‌نشینیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد جوادی، امام‌جمعه موقت همدان، استاد حوزه علمیه همدان و از انقلابیون تأثیرگذار همدانی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه انقلاب اسلامی را باید در سه بازه زمانی، حرکات پیش از انقلاب که از سال ۴۲ تا سال 57، حرکات در حال پیروزی انقلاب که روزهای دهه فجر و سال ۵۷ و ایام پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن‌ماه و حرکات مردم برای حفظ انقلاب اسلامی از سال ۵۷ تاکنون مورد تحلیل قرار داد، گفت: در سال ۴۲ مراجع عظام و حوزه‌های علمیه و ائمه جماعت در مساجد و روحانیون به‌عنوان جلودار انقلاب پشت سر امام خمینی(ره) در حرکت بودند که توانستند قدم‌به‌قدم به پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک شوند.

وی ادامه داد: آیت‌الله سعیدی، آیت‌الله غفاری و یاران آن‌ها و همچنین آیت‌الله نواب صفوی و یارانش حرکات بزرگی داشتند که منجر به شکست طاغوت و استقرار حکومت اسلامی شد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه در آن زمان از حداقل امکانات همچون ضبط و رادیو محروم بودیم، افزود: زمانی‌که امام در ترکیه، فرانسه و عراق بودند و پیامی به مردم ایران داشتند این پیام به‌وسیله بزرگان و طلاب با کمترین زمان به مردم انقلابی و نسل جوان می‌رسید.

حجت‌الاسلام‌ جوادی با بیان اینکه از سال ۴۲ در جریان کار بودم و همه مسائل را در حد توانم لمس کردم، افزود: این کار بزرگی است که با کمترین امکانات دنبال می‌شد که امام(ره) پیامی را ارسال و مراجع آن را در کمترین زمان ممکن در مساجد در اختیار مردم می‌گذاشتند.

وی تأکید کرد: خاطرم هست امام دستور داد کارکنان شرکت نفت تحصن کنند و مردم انقلابی شاغل در این شرکت از این دستور پیروی کردند، این در شرایطی بود که همچون زمان کنونی امکانات ارتباطات سریع وجود نداشت، انجام چنین کاری در شرایط فعلی بسیار راحت است اگر چنین مسئله‌ای را اکنون بیان کنیم شاید در کمتر از پنج ثانیه به تمام نقاط جهان برسد، اما در سال‌های ۴۲ حتی بسیاری از انقلابیون تلفنی هم در منزلشان نداشتند، اما با توجه به اینکه مردم امام خود را دوست داشتند، پیروی از ایشان را وظیفه خود می‌دانستند، راه حقیقی خود را انتخاب کرده و به ایشان اعتماد کرده بودند همین امر باعث شد دست‌به‌دست هم داده و در انتشار پیام‌های امام حتی از تکنولوژی‌های کنونی مؤثرتر و سریع‌تر عمل کنند.

جوادی ایمان مردم به امام(ره) و نترسیدن از شهادت را علت اصلی سرعت یافتن پیام‌های امام راحل به‌وسیله روحانیون و مردم دانست و گفت: مردم آن زمان عزم راسخی به تغییر حکومت داشتند و درصدد براندازی حکومت طاغوت و برقراری حکومت اسلامی بودند.

انقلاب به‌دنبال محرومیت‌های مادی شکل نگرفت

وی ادامه داد: مردم با قیام خود نه نان می‌خواستند و نه لباس و خانه و زندگی؛ بلکه همگی در پی استقرار حکومت اسلامی، استقلال و آزادی در کشور خود بودند و می‌خواستند نظام ۲۵۰۰ ساله طاغوتی را براندازند.

این مدرس حوزه علمیه همدان تصریح کرد: هر چه از سال ۴۲ دور می‌شدیم حرکت مردم قوی‌تر مهیج‌تر و بیان روحانیت رساتر از روز قبل بود تا اینکه در سال ۵۶ با شهادت حاج مصطفی خمینی مردم سوژه بزرگی به دستشان آمد.

وی ادامه داد: در جریان شهادت حاج مصطفی، امام خمینی(ره) فرمودند «شهادت ایشان یکی از الطاف الهی بود»، چراکه انقلاب را پله به پله در سال‌های ۵۶ و ۵۷ به بالا می‌برد به این صورت که برای حاج مصطفی خمینی در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف مراسم یادبودی برگزار می‌کردند و روحانیون منبرها و سخنرانی‌های مهیجی داشتند که مردم را برای برقراری انقلاب شارژ می‌کردند.

جوادی تصریح کرد: خاطرم هست در 30 مهرماه سال ۵۷، راهپیمایی بزرگی در همدان، میدان امام(ره) و خیابان شهدا برقرار بود، خیابان مملو از جمعیت شده بود و دشمن از بالای ساختمان‌های مردم مشغول هدف گرفتن مردم بودند که در این راهپیمایی چندین تن در همدان به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: در مردادماه سال ۵۷ بود که مرحوم آیت‌الله آخوند دیده از جهان فرو بست هنگامی‌ که جنازه این عالم بزرگ را از تهران به همدان آوردند جمعیت به‌قدری زیاد بود که حدومرزی نداشت، او را به میدان فرودگاه آوردند و همچنان که مردم پیکر او را بر دوش خود می‌کشیدند فریادها بلند شد و شعار مرگ بر شاه آغاز شد، نظامیان درصدد بودند که مردم را از کنار شهر به باغ بهشت هدایت کنند اما مردم خودسرانه از داخل شهر از امام‌زاده عبدالله جنازه را به باغ بهشت هدایت کردند، در این جریان کار به جایی رسید که مردم شیشه بانک‌ها را شکستند، شراب‌خوری‌های موجود در میدان امام را ویران کردند و هر آنچه که را بر ضد انقلاب خود می‌دیدند زیر پا می‌گذاشتند، در این مسیر درگیری‌ و تیراندازی‌های زیادی شد چندین نفر جانباز و شهدایی هم در کنار قبور مؤمنین به زمین افتادند همین امر سبب سرعت بیشتر انقلاب در همدان شد.

مدرس حوزه علمیه همدان گفت: مردم در جریان این راهپیمایی پا به زمین می‌کوبیدند و می‌گفتند «ولیعهد باید بمیرد شاه جلاد»، در جریان این اعتراضات شاه مدام یا نخست‌وزیر خود را عوض می‌کرد یا وعده اصلاح به مردم می‌داد اما مردم قبول نمی‌کردند چراکه امام راحل قبول نمی‌کرد و خواستار تغییر حکومت فاسد بود.

جوادی یادآور شد: در بهمن‌ماه سال ۵۷ بود که بختیار فرودگاه‌ها را بست تا امام(ره) وارد کشور نشود، در جریان این کار علما و روحانیون همچون شهید مطهری و شهید بهشتی، شهید مفتح در مساجد دانشگاه تهران شروع به تحصن کردند.

تحصن روحانیون همدان در مسجد میرزاداوود

وی ادامه داد: خاطرم هست در جریان این کار نیز بنده و برخی از علمای شهر در مسجد میرزاداوود به تحصن نشستیم و بیرون نیامده‌ایم تا در ۱۲ بهمن‌ماه در ساعت 9:20 هواپیمای امام(ره) به فرودگاه نشست.

امام‌جمعه موقت همدان گفت: از فرودگاه تا بهشت‌زهرا بیش از ۳۰ کیلومتر مسیر است کل این مسیر مملو از جمعیت بود تا امام را برای سخنرانی به بهشت‌زهرا هدایت کنند، در همدان نیز مردم به خیابان‌ها آمدند تا هواپیمای امام، زمین بنشیند و از دور از ایشان استقبال داشته باشد.

این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: عزم مردم سبب شد تا تمام مراکز نظامی و انتظامی در اختیار ایشان قرار بگیرد تا به پیروزی برسیم و طاغوت به‌کلی برداشته شود.

جوادی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: وقتی دشمن دید شکست خورده همه جهان را متوجه این پیروزی ساخت و با ایجاد جنگ تحمیلی درصدد بود تا نظام جمهوری اسلامی ایران را شکست دهد، در هشت سال دفاع مقدس بهترین جوانان و رزمندگان زن و مرد کشور ما به شهادت رسیدند، بیش از ۲۰۰ هزار شهید تقدیم حفظ انقلاب شدند اما در نهایت مردم از پا نیفتادند و با خون انقلاب خود را حفظ کردند.

وی ادامه داد: پس از جنگ نظامی نیز با جنگ فرهنگی درصدد بودند که امت ما را از درون بپوسانند، پس از جنگ فرهنگی نیز با ایجاد داعش در سوریه و عراق قصد داشتند به ایران نزدیک شوند که آن هم با رشادت‌ها و دلیری‌های سردارانی چون سردار همدانی و سردار سلیمانی نقش بر آب شد.

جوادی اضافه کرد: در ۴ سال اول دفاع مقدس از سال ۶۰ تا ۶۴ مسئول دفتر نمایندگی امام در سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان بودم به نیروهای همدانی در جبهه‌ها سرکشی می‌کردم و در کنار آن‌ها می‌ماندم.

وی یادآور شد: مردم در جریان انقلاب اسلامی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را می‌خواستند که خوشبختانه الآن به همه این خواسته‌ها رسیدیم.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب حملاتی که به کشور ما وارد شده به هر یک از این کشورهای اروپایی وارد می‌شد نفسشان بند می‌آمد، بنابراین تورم گرسنگی و سایر مشکلات نمی‌تواند مردم کشور ما را از پای دربیاورد همان‌طور که دشمنان سه سال پیامبر(ص) را در شعب ابیطالب تحریم اقتصادی کردند، البته باید بدانیم که این تحریم‌های دشمن سبب تمام نابسامانی‌های ما نیست به‌طوری‌که می‌توان گفت فقط ۳۰ درصد از این نا به سامانی‌ها به علت تحریم اقتصادی است و هفتاد درصد آن به علت مدیریت‌های ناصحیح و نا به‌حق است که البته در این بین سوءاستفاده برخی مردم را نباید فراموش کرد.

انتهای پیام
captcha