ظرفیت نظری کشورداری در تعالیم قرآن / مسئولان به دستورات قرآن باور داشته باشند
کد خبر: 3954518
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
متکی:

ظرفیت نظری کشورداری در تعالیم قرآن / مسئولان به دستورات قرآن باور داشته باشند

نایب رییس هیئت امنای مهد قرآن کریم در آیین اختتامیه دوازدهمین دوره آزمون سراسری حفظ، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم این مؤسسه با بیان اینکه بخشی از مشکلات جامعه به خاطر این است که مسئولان اجرایی ما در دولت‌های مختلف باور به این نداشتند و ندارند که اسلام می‌تواند حکمرانی و کشورداری بکند، گفت: قرآن دارای مجموعه دستوراتی است که در کنار سیره پیامبر(ص) و معصومین(ع) و اجتهاد فقها و مجتهدین، توان کشورداری دارد و مشکل دیگر این است که برخی از کارگزاران تربیت قرآنی نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه دوازدهمین دوره آزمون سراسری حفظ، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم مؤسسه کشوری مهد قرآن (ترنم وحی) عصر امروز، سه‏‎شنبه، 28 بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی فومنی الحائری، مؤسس و رئیس هیئت امنا، سیدمحمود چاوشی، مدیر مؤسسه، منوچهر متکی، نایب رییس هیئت امنا، منصور قصری‌زاده، قاری و حافظ کل قرآن کریم و مدیر شبکه رادیویی قرآن و همچنین سایر اعضای هیئت مدیره و تیم داوری همچون سیدمهدی سیف، علی‌اکبر حشمتی و محمود کریمی، معاون آموزشی مهد قرآنی، علی بختیار از دیگر اعضای هیئت مدیره مهد قرآن و مدیران مهد‌های قرآن سراسر کشور برگزار شد.

منوچهر متکی، نایب رییس هیت امنای مهد قرآن کریم در این مراسم با اشاره به اینکه مجموعه آموزش‌های قرآنی ترنم وحی در مهد قرآن برای این است که از چشمه‌سار لایزال کلام وحی و همنشینی با قرآن، متن آن لقلقه زبان و اثر و تأثیر آن بر زندگی‌مان مدام باشد، گفت: قرآن نمی‌خواهد به ما نحوه ساختن هواپیما یا ابزار دیگر صنعتی و غیر‌صنعتی را آموزش دهد، بلکه مجموعه آموزش‌های قرآنی برای هدایت متقین است.

وی افزود: متقین اگر اتصالشان را به خدا که منشأ و منبع وحی است، برقرار کنند و آنچه فرستاده و نازل شده اوست و ارتباطات‌شان را با مردم تنظیم کنند و از آنچه خدا به آنها بخشیده انفاق بکنند، شاهد تحقق حکمرانی اسلامی خواهیم بود.

نایب رییس هیئت امنای مهد قرآن ادامه داد: اگر دولت اسلامی آنگونه که حکمرانی بر اساس امرالله باشد، عمل کند، بسیاری از مشکلات جامعه امروز را نمی‌داشتیم و نخواهیم داشت. این همان چیزی که مردم برای آن انقلاب کردند.

ارسالی/ فوری/مجموعه دستورات قرآن توان مدیریت کشور را دارد / مسئولین به دستورات قرآن باور داشته باشند

وی با طرح این سوال که چرا امروز در بسیاری از حوزه‌ها و زمینه‌ها آنچه که باور و مطالبات مردم و رهبری است، محقق نمی‌شود؟ گفت: اکنون 42 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی می‌گذرد و دستاوردها و افتخارات بزرگی نصیب کشور شده است، با وجود این مشکلات مختلفی داریم؛ برای نمونه در مجلس اول شورای اسلامی تصویب شد که بانکداری بدون ربا خواهیم داشت. ما نیز خوشحال شدیم، اما امروز مراجع ما اعلام می‌کنند که سیستم بانکداری کشور ربوی است و مشکل دارد.

متکی با بیان اینکه بخشی از این مشکل دو موضوع این‌چنین مشکلاتی را پیش آورده است؛ یک بخش آن به خاطر این است که مسئولین اجرایی ما در دولت‌های مختلف باور به این نداشتند و ندارند که اسلام می‌تواند حکمرانی و کشورداری بکند. قرآن دارای مجموعه دستوراتی است که در کنار سیره پیامبر(ص) و معصومین(ع) و اجتهاد فقها و مجتهدین توان کشورداری دارد. دومین مشکل این است که برخی از کارگزاران تربیت قرآنی نشده‌اند.

نایب رییس هیئت امنای مهد قرآن تصریح کرد: امروز در سیستم بانکی ما در ازای یک واحد پولی که وجود دارد، شش ممیز هفت واحد وام می‌دهند و این یعنی در پنج ممیز هفت واحد از آن پولی وجود ندارد، اما بانک‌ها آن را وام می‌دهند و این خلق پول است. لذا معصوم(ع) می‌فرماید: «اگر به اسلام ایمان و عمل به آن داشته باشیم، مشکلات حل می‌شود.» قسمت دوم و تأثیرگذار در انقلاب اسلامی کارگزاران هستند. وقتی انقلاب رخ داد، یک جابه‌جایی رخ داد؛ لذا ضروری بود تا حکمرانان و کارگذاران تربیت قرآنی شوند که کار موسسه کشوری مهد قرآن در همین راستا است.

متکی با تأکید بر اینکه اگر کارگزاری قرآنی عمل کند و دلسوز نظام جمهوری اسلامی و مردم باشد، آحاد مردم پای کار او خواهند بود، بیان کرد: زمانی یکی از روستانشینان در هیچ یک از مجالس و برنامه‌ها شرکت نمی‌کرد، اما روزی دکان خود را بست که در سخنرانی شهید رجایی شرکت کند. علت را که از او پرسیدند، گفت شهید رجایی از ما مردم است.

وی افزود: دو وجهه محتوای انقلاب اسلامی حکمرانی و کارگزاران هستند که اگر در درست عمل کنند و حرکتشان در مسیر قرآنی باشد، مردم نیز پای کار خواهند آمد. یکی از راه‌های آموزش این مسیر در کلام و قول پیامبر(ص) است و دیگری در رفتار پیامبر(ص) است. امام خمینی(ره) که ادامه‌دهنده راه انبیا و ائمه اطهار بودند، برای انس مردم با قرآن قیام کردند و قرائت و حفظ قرآن مقدمه انس با قرآن کریم و تدبر در این کتاب آسمانی و الهی است؛ موسساتی همچون مهد قرآن زمینه‌ساز چنین انس و تدبری هستند.

نایب رییس هیئت امنای موسسه کشوری مهد قرآن در پایان با تشکر از دست‌اندرکاران این موسسه و فعالان در برگزاری دوازدهمین دوره آزمون حفظ قرآن کریم، گفت: برگزاری چنین مسابقاتی که طبیعتاً در دوره شیوع ویروس کرونا، سختی‌های خاص خود را داشته است، نشان‌دهنده همت عزیزان ما در این موسسه است.

انتهای پیام
captcha