پرونده سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بسته شد
کد خبر: 3958747
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
گزارش ایکنا از آیین اختتامیه رقابت‌ قرآنیان جهان اسلام/

پرونده سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بسته شد

مراسم اختتامیه سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه شب، 20 اسفندماه، با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین اختتامیه سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران پس از چهار شب رقابت، همزمان با مبعث حضرت رسول اکرم(ص)، امشب، 20 اسفندماه، به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین پخش مستقیم از شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر فعالان و پیشکسوتان قرآنی کشورمان در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

این مراسم با تلاوت سیدامیرعلی ناصری، قاری نوجوان کشورمان آغاز شد و در ادامه نیز کلیپی از سخنان مقام معظم رهبری پخش شد. سپس گروه هم‌آوایان اهل‌بیت(ع)متشکل از قاریان به سرپرستی هادی آرزم، موزیسینی که راه نت‌های موسیقی را به سمت کارهای مذهبی کشاند، با حضور در جایگاه به همخوانی دعای رجبیه، دعای سلامتی امام زمان(عج) و قطعه‌ای در مدح حضرت محمد(ص) پرداختند. 

سپس حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، به ارائه گزارش در خصوص مسابقات پرداخت و با اشاره به آیه 10 و 11 سوره مبارکه طلاق، گفت: این آیه در تلاقی مناسبت‌ اختتامیه مسابقات قرآن و بعثت رسول مکرم اسلام(ص) می‌تواند برای ما شاهد خوبی در این محفل باشد. مبعث رسول اسلام(ص) تلاقی عالم بالا به پایین  است.

وی ادامه داد: این دوره از مسابقات در بخش آقایان در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل و حفظ کل قرآن برگزار شد و در کنار آن چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی بانوان در رشته حفظ کل و چهارمین دوره مسابقات قرآن طلاب دینی در رشته قرائت و تفسیر، ترتیل وتفسیر، حفظ کل و تفسیر، خطابه و تفسیر تخصصی و دومین دوره مسابقات کتابت قرآن کریم و آثار خوشنویسی و دومین دوره همایش کتاب قرآن کریم با ارائه مقالات علمی صورت گرفت و امروز شاهد اختتامیه آن هستیم.

در ادامه کلیپی از پشت صحنه سی و هفتمین دوره مسابقات به سمع و نظر حاضران در سالن خواهد رسید. سپس سعید پرویزی، دارنده مقام نخست رشته قرائت سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن آیاتی را تلاوت کرد. بخش دیگر این مراسم بیانیه هیئت داوران از سوی عباس سلیمی، رئیس هیئت داوران این دوره از مسابقات بود.


بیشتر بخوانید:


محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی سخنران دیگر این مراسم بود. وی با اشاره به نکات و شاخص‌هایی از افرادی که به عنوان قرآنی‌ترین افراد شناخته است، ادامه داد: واقعا آثار برکت قرآنی، فرهنگ و مکتب قرآن و اهل‌بیت(ع)، باور قلبی به سنت‌های الهی است، آن هم در این مقطع از زمان در دنیایی که مملو از مادیات و وابستگی به دنیا را در انسان‌ها ایجاد می‌کند، انسان‌هایی را می‌بینیم که با تمام وجودشان به خداوند ایمان دارند.

قالیباف با اشاره به جنگ احزاب و جریان آن، اظهار کرد: در جنگ احزاب، عده‌ای هنگامی که لشکر دشمن را دیدند، محکم ایستادند و به کلام خدا و رسولش ایمان آوردند یا به شهادت رسیدند و در انتظار شهادت و در آن مسیر گام برداشتند و عده‌ای هم که در جمع آنها بودند و در اطراف نبی مکرم اسلام(ص) بودند، به دلایل مختلف بهانه‌‌جویی کردند و عرصه را ترک کردند. خداوند فرمودند «از قلب آنها و بهانه‌جوییشان آگاه هستم و صف مؤمنین از منافقان و آنهایی که در سختی‌ها از هم جدا می‌شوند، مشخص شد». امتحان آن هنگامی است که عده‌ای در سختی‌ها جدا می‌شوند. اینجاست که وعده خدا تحقق پیدا می‌کند و خدایی که وعده داده است، انسان را نصرت می‌دهد و بعد از این سختی‌ها نصرت می‌دهد. بدون رنج و زحمت و امتحان، خداوند به فردی موفقیت و پیروزی اعطا نمی‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره اندیشه رزمندگان دوران دفاع مقدس، افزود: این سخنان، زبان حال فرماندهانی همچون شهید سلیمانی، همت، باکری، کاظمی و سایر شهدا بود. اینها تربیت شده مکتب و فرهنگ اهل‌بیت(ع) هستند. شهید سلیمانی همواره این سخن را بیان می‌کرد که «در این کره خاکی اگر بخواهیم قطعه‌ای از بهشت را نشان دهیم، بچه‌ها را پشت خاکریزها نشان دهیم». آنجاست که به تمام معنا فرهنگ قرآن و اهل‌بیت(ع) را شاهد بودیم

در پایان این مراسم، اسامی برگزیدگان به تفکیک هر رشته اعلام شد و از تعدادی از منتخبین حاضر در سالن با اهدای لوح و هدایا تجلیل به عمل آمد.

یادآور می‌شود، مرحله نهایی سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طی ۱۶ تا ۲۰ اسفندماه از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه برپا شد.

انتهای پیام
captcha