تضمین پیروزی در پیروی از سنت‌های الهی است / تجلی قرآن در فرهنگ مقاومت
کد خبر: 3958994
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵
محمدباقر قالیباف:

تضمین پیروزی در پیروی از سنت‌های الهی است / تجلی قرآن در فرهنگ مقاومت

رئیس مجلس شورای اسلامی پیروی از سنت‌های الهی را ضامن پیروزی دانست و گفت: هرکه از این مسیر خارج شود، دیر یا زود محکوم به شکست است. امروز ما مسئولان باید ببینیم فاصله‌مان با قرآن چقدر است و آیا فاصله‌مان با قرآن بیشتر شده است؟ باورمان شود که سنت‌های الهی همه‌جا هست و برای همه موضوعات و بشریت جاری است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین اختتامیه سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، امشب، 20 اسفندماه که در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، به سخنرانی پرداخت و گفت: فرصت حضور در جمع جامعه قرآن، موجب خرسندی است. البته برای خودم در چنین جایگاهی ارزشی قائل نیستم که در این جمع نکته‌ای را عرض کنم.

وی با اشاره به نکات و شاخص‌هایی از افرادی که به عنوان قرآنی‌ترین افراد شناخته است، ادامه داد: واقعاً آثار و برکت فرهنگ و مکتب قرآن و اهل‌بیت(ع)، باور قلبی به سنت‌های الهی است. در این مقطع از زمان در دنیایی که مملو از مادیات و وابستگی به دنیا را در انسان‌ها ایجاد می‌کند، انسان‌هایی را می‌بینیم که با تمام وجودشان به خداوند ایمان دارند.

قالیباف با اشاره به جنگ احزاب و جریان آن، اظهار کرد: در جنگ احزاب، عده‌ای هنگامی که لشکر دشمن را دیدند، محکم ایستادند و به کلام خدا و رسولش ایمان آوردند یا به شهادت رسیدند و در انتظار شهادت و در آن مسیر گام برداشتند و عده‌ای هم که در جمع آنها بودند و در اطراف نبی مکرم اسلام(ص) بودند، به دلایل مختلف بهانه‌‌جویی کردند و عرصه را ترک کردند. خداوند فرمودند «از قلب آنها و بهانه‌جوییشان آگاه هستم و صف مؤمنین از منافقان و آنهایی که در سختی‌ها از هم جدا می‌شوند، مشخص شد». امتحان آن هنگامی است که عده‌ای در سختی‌ها جدا می‌شوند. اینجاست که وعده خدا تحقق پیدا می‌کند و خدایی که وعده داده است، انسان را نصرت می‌دهد و بعد از این سختی‌ها نصرت می‌دهد. بدون رنج و زحمت و امتحان، خداوند به فردی موفقیت و پیروزی اعطا نمی‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره اندیشه رزمندگان دوران دفاع مقدس، افزود: این سخنان، زبان حال فرماندهانی همچون شهید سلیمانی، همت، باکری، کاظمی و سایر شهدا بود. اینها تربیت شده مکتب و فرهنگ اهل‌بیت(ع) هستند. شهید سلیمانی همواره این سخن را بیان می‌کرد که «در این کره خاکی اگر بخواهیم قطعه‌ای از بهشت را نشان دهیم، بچه‌ها را پشت خاکریزها نشان دهیم». آنجاست که به تمام معنا فرهنگ قرآن و اهل‌بیت(ع) را شاهد بودیم.

وی افزود: همان زمان محدودی که قطعنامه 598 را پذیرفتیم، اما بعد دشمن مجدداً به ما تاخت و جنگ را شروع کرد، رزمندگان در پشت خاکریزها به همان استحکامی جنگیدند که در ابتدای جنگ جنگیده بودند. امروز هرجا مراجعه کنید به شما می‌گویند، اگر می‌خواهید به دشمن حمله کنید، باید سه برابر آنها ظرفیت داشته باشید، اما هیچ‌گاه در تاریخ جنگ و دفاع مقدس این شرایط برای ما فراهم نشد. زیرا باور بر سنت‌های الهی بود. وقتی عِده و عُده را جمع کردیم، مهم نبود چه داریم، مهم این بود که در مقابل ظلم و متجاوز و مستکبر می‌ایستادیم و پایند به سنت الهی هستیم و خدامحور هستیم.

قالیباف با تأکید بر خدامحوری و مردم‌باوری، بیان کرد: این دو که برخاسته از مکتب قرآن و اهل بیت است، همواره ما را قدرتمند کرده است و هنوز بعد از هزار و 400 سال از نزول قرآن، شاهد احیای اسلام و عزت مسلمین هستیم. شهید سلیمانی با تکیه بر همین سنت‌های الهی و با همین باور به مردم  و نسل امروز، ظلم و ستم را در منطقه فروریخت. آرزوی رژیم غاصب و صهیونیسیت این بود که در مرزهای ما بیاید و به ما فشار بیاورد و در نزدیک مرز ما بیاید و پا بگذارد. امروز امت اسلامی هزار و چند صد کیلومتر در مرز جولان مثل عقاب بر سر دشمن صهیونیست احاطه دارد و تمام اینها با تکیه بر ایمان بر سنت‌های الهی و ایمان به قدرت مردم و مردم‌باوری است. البته که هر عِده و عُده‌ای که داریم باید مبتنی بر این سنت‌های الهی جمع کنیم و حتماً باید تدبیر داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قرآنی‌ترین افراد، همان افرادی بودند که در جبهه حاضر بودند و حتماً از قاریان و حافظان قرآن و نهج‌ابلاغه بودند و حتماً افرادی داشتیم که کم و بیش قرآن می‌خوانند و حتماً افرادی داشتیم که اگر قرآن می‌خواندند، در هر صفحه و چند سطر از آیات، غلط داشتند، اما فضای جبهه مطهر و تحت فضای قرآنی بود و هیچ فردی بین خود و قرآن فاصله نمی‌دید؛ این مهم بود.

قالیباف گفت: شهید سلیمانی می‌گفت جبهه قطعه‌ای از بهشت بود. نیاز ما به قرآن بیشتر شده است، اما امروز ما مسئولان باید ببینم فاصله‌مان با قرآن چقدر است و آیا فاصله‌مان با قرآن بیشتر شده است؟ باورمان شود که سنت‌های الهی همه جا هست. سنت‌های الهی برای همه موضوعات و بشریت است. در دوران دفاع مقدس توپچی و موشک‌انداز با تمام وجود و قلبش موشک را به سمت دشمن می‌انداخت و با تمام باور و جانش این کار را انجام می‌داد. لذا همان خداوند که وعده داده است، مؤمنین حقشان پیروزی است و حقشان عزت دنیوی و اجر اخوی و خریدارش خداست و مشتری جز او ندارند، قطعاً جواب آن را پیروزی می‌دهد. تردید نکنیم که در اقتصاد، سیاست‌های داخلی و خارجی، موضوع فرهنگی و اجتماعی این موضوع همواره جاری و ساری است.

وی با اشاره به بحث مواسات که مقام معظم رهبری فرموده‌اند و برگرفته از فرهنگ قرآنی است، گفت: این فرهنگ یعنی در اوج سختی و در حالی که خودمان به آن نیاز داریم، با دست خود به برادر و خواهر دینی خود، بدهی و خداوند چند برابر عوض آن را به ما می‌دهد. اگر جامعه آلوده به ربا شد، در جنگ با خدا هستیم و در هنگامی که در جنگ با خدا باشیم، به شکست در عرصه اقتصادی خواهیم بود. بنابراین باید تدبیری کنیم. این سنت الهی است. حتماً اهل گفت‌وگو و بیان و صلح و هستیم. این سنت الهی است و حرف و منطق داریم. اما اگر دشمن نپذیرفت و زور گفت و ظالم بود، باید محکم در مقابل او بایستیم.

قالیباف با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری طی دیدار با مسئولان کشور در مطالعه آیاتی از قرآن که در آن بیشتر به وحدت جامعه اسلامی تصریح شده است و همچنین با توجه به آیاتی از قرآن که در آن حکومت و عمل و اقدام و حکمرانی بیان شده است، اظهار کرد: براساس توجه به این آیات، باید در مقابل ظلم ایستاد و بر جامعه اسلامی تکیه داشت، نه آنکه هرچه ما نداریم، دست به سمت دشمن دراز کنیم.

وی تصریح کرد: پیروی از سنت‌های الهی کنیم که پیروزی آن تضمین شده است و هرکه از این مسیر خارج شود، دیر یا زود محکوم به شکست است. امیدوارم برای حرکت در سنت‌های الهی و تکیه بر مردم‌باوری که اساس پیروزی انقلاب و تداوم انقلاب و آینده انقلاب است، تلاش کنیم و بر دو باور خدامحوری و مردم‌باوری حرکت کنیم و به پیش رویم.

انتهای پیام
captcha