برگزاری مجازی مسابقات قرآن، افزایش کیفیت آثار را در پی داشت / جای خالی رسانه‌های پربیننده در پوشش مسابقات
کد خبر: 3959869
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۰
پرویزی:

برگزاری مجازی مسابقات قرآن، افزایش کیفیت آثار را در پی داشت / جای خالی رسانه‌های پربیننده در پوشش مسابقات

قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات در قالب فضای مجازی باعث بالارفتن کیفیت اجراها شده بود،‌ گفت: ای کاش این مسابقات تنها از شبکه قرآن و رادیو قرآن منعکس نمی‌شد و از تمامی شبکه‌های سیما هم پخش می‌شد که این کوتاهی را شاهد بودیم.

سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران را شاید بتوان به‌عنوان متفاوت‌ترین دوره تاریخ ادوار مسابقات در طی سال‌های اخیر دانست، چراکه به شیوه جدیدی برگزار شد و به خوبی به پایان رسید تا برگزارکنندگان این رویداد با خیالی آسوده‌تر به استقبال سال جدید بروند.

بعد از پایان این مسابقات، به سراغ سعید پرویزی، قاری بین‌المللی کشورمان، رفتیم تا نظر وی را در خصوص این دوره از مسابقات و شیوه برگزاری آن جویا شویم. وی در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه مهمترین بحث در برگزاری مسابقات این است که پرچم قرآن رها و زمین گذاشته نشد، اظهار کرد: این مهمترین اصل، هدف و دلیل برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به صورت مجازی بود.
 
وی افزود: موضوع بعدی این بود که برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به این شیوه یک اتمام حجت برای همگان بود که نشان دهد در شرایطی که نمی‌توان تجمعی را برگزار کرد، باز هم می‌توان با قرآن انس پیدا کرد و ما به همین راحتی نباید از مسئولیت‌مان شانه خالی کنیم. مسئله بعدی در بحث فنی کار است که این موضوع با توجه به برگزاری مجازی خیلی تحت‌الشعاع قرار نگرفت و اگر کسی بخواهد در تلاوت‌ها دقت کند، می‌تواند به راحتی آن‌ها را بشنود، ترتیل‌ها را گوش کند و حتی نمرات داور‌ها را نیز مشاهده کند.
 
قاری بین‌المللی کشورمان ادامه داد: از طرف دیگر، تلاوت‌ها با رعایت کامل موارد ارسال شد و هیچ نکته خاص دیگری باقی نمی‌ماند، به جز اینکه شور و حال مستمعین در لحظه تلاوت در مسابقات دیده نشد، اما اقتضای این مسابقات هم بود و در حد وسع به نظر می‌آید کار پسندیده و با کیفیتی انجام شد.

پرویزی در خصوص برگزاری مسابقات در قالب فضای مجازی هم گفت: به نظر می‌رسد که این شیوه باعث بالارفتن کیفیت اجرا شد؛ معمولاً در تلاوت‌هایی که حضوری است، مقدار استرس نسبت به اینکه فرد بخواهد یک فایل را ارسال کنند، بیشتر خواهد بود. بر همین اساس، کیفیت تلاوت به دلیل کاهش استرس بالاتر رفت. البته برخی از کشور‌هایی هم که نمی‌توانستند برای این مسابقات شرکت‌کننده را به صورت حضوری وارد کنند، این شکل برگزاری باعث شده خیلی از کشور‌ها شرکت‌کننده داشته باشند و دیگر نیازی به مخارج اضافه و زمان نبود. لذا با این شیوه شاهد حضور تعداد بیشتری از شرکت‌کنندگان بودیم.
 
وی در رابطه استفاده از روش مجازی برای برگزاری مسابقات در سال‌های آینده هم گفت: امیدواریم که کرونا خیلی زود از میان برود و ما شاهد برگزاری حضوری مسابقات باشیم؛ اما اگر کرونا ادامه‌دار بود، برگزاری این شیوه بسیار عالی است و می‌توان از این شیوه استفاده کرد. البته اگر کرونا از بین برود و مسابقات حضوری برگزار شود، قطعاً برکات دیگری هم خواهد داشت.
 
پرویزی تصریح کرد: همچنین می‌توان مسابقات را ترکیبی از مجازی و حقیقی برگزار کرد. به عنوان مثال دوره اول و دوم که مقدماتی است را مجازی و مرحله آخر را حضوری برگزار کرد. از این طریق می‌توان مرحله اول و دوم را با پالایش خوبی به پیش برد و در نهایت اصل کار می‌ماند که قطعاً شاهد حضور قاریان برتر و پخش تلاوت‌های آنان در رسانه خواهیم بود. این اقدام باعث می‌شود بهترین‌ها گلچین بشوند.
 
قاری بین‌المللی کشورمان ادامه داد: حتی اگر مسابقات حضوری هم برگزار شود، به نظرم باید حتماً یک مرحله مقدماتی برای پالایش قاریان و حافظان در نظر گرفته شود تا هزینه‌هایی که برای قاریان، مخصوصاً قراء خارجی در نظر گرفته می‌شود، بیهوده به هدر رود؛ لذا بهتر است گلچینی از بهترین‌ها در یک مرحله مقداتی انتخاب شوند و داوری بین آن‌ها انجام شود. به این شکل از طرفی زمانی که مسابقات در رسانه ملی پخش می‌شود، جذابیت بیشتری خواهد داشت و از طرفی اگر تلاوت ضعیف پخش شود، مسابقه نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.
 
پرویزی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از تمامی دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان این دوره از مسابقات، گفت:‌ ای کاش این مسابقات تنها از شبکه قرآن و رادیو قرآن منعکس نمی‌شد و از تمامی شبکه‌های سیما به خصوص شبکه‌های پربیننده هم پخش می‌شد که این کوتاهی را شاهد بودیم؛ و امسال هم اینگونه بود که پخشی را از سایر شبکه‌ها شاهد نبودیم و اگر هم موردی بوده، محدود به چند ثانیه بوده است.
انتهای پیام
captcha