آمریکا به دنبال خرید زمان است نه لغو تحریم‌ها
کد خبر: 3962916
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
محسن پاک‌آیین:

آمریکا به دنبال خرید زمان است نه لغو تحریم‌ها

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به پافشاری ایران بر سیاست قطعی لغو تحریم‌ها گفت: رفتار آمریکا و اروپایی‌ها نشان می‌دهد آنها به دنبال حفظ برجام و انجام تعهدات خود نیستند و به نظر می‌رسد بیشتر در پی خرید زمان و اعمال سیاست‌‌های تأخیری هستند تا ایران را وادار به پذیرش طرح اقدامات گام به گام یا وارد کردن موضوعات جدید به مذاکرات برجام کنند.

محسن پاک‌آیین

محسن پاک‌آیین، دیپلمات ارشد و سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان و تایلند، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره مذاکرات برجامی ایران و 4+1 و تأکید جمهوری اسلامی ایران بر لغو یک‌باره و یکپارچه تحریم‌ها از سوی آمریکا به عنوان گام اول بازگشت به برجام گفت: موضع قطعی ایران در ارتباط با ضرورت لغو همه تحریم‌ها از سوی آمریکا و سپس انجام تعهدات از سوی ایران یک موضع کاملاً منطقی، عقلایی و قابل پذیرش در صحنه بین‌المللی است.

وی افزود: اروپایی‌ها و آمریکا نیز به درستی و منطقی بودن این موضع ایران واقف هستند هرچند به صورت علنی اظهار نمی‌کنند اما در جلساتی که بین خودشان برگزار می‌کنند متوجه هستند که موضع ایران مطابق با مفاد برجام و قانونی است.

احیای برجام تنها نیازمند لغو تحریم‌ها از سوی آمریکاست

پاک‌آیین اظهار کرد: اینکه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها صحبت از اقدامات گام به گام یا اضافه شدن موضوعات جدید به برجام مانند توان موشکی یا نفوذ منطقه‌ای ایران می‌کنند کاملاً خارج از مفاد برجام است و طبیعی است که ایران آن را نپذیرد زیرا یک‌بار مذاکره انجام و نتیجه آن به برجام منتهی شده و اکنون تنها نیازمند عمل آمریکا به تعهدات خود در برجام است و حتی لازم نیست که مذاکره‌ای با آمریکا در قالب همین برجام انجام شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه رفتار آمریکا و اروپایی‌ها نشان می‌دهد آنها به دنبال حفظ برجام و انجام تعهدات خود نیستند، گفت: به نظر می‌رسد آنها بیشتر در پی خرید زمان و اعمال سیاست‌‌های تأخیری هستند. البته همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ایران هم عجله‌ای برای برگشت به برجام ندارد و برنامه‌ها و اقدامات خود را انجام می‌دهد و توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور را بدون نیاز به اقدامات آمریکا و اروپا به پیش می‌برد.

تفاهم راهبردی ایران و چین، آمریکا و اروپا را حساس کرده 

پاک‌آیین درباره تأثیر توافق همکاری 25 ساله ایران و چین در تغییر رفتار آمریکا گفت: این مسئله هم آمریکا و هم اروپا را حساس کرده است و تصور آنها این است حوزه‌ای که زمانی در اختیارشان بوده و منافع آنها از جمله منافع شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ چند ملیتی در خلیج فارس را تأمین می‌کرده، در حال از بین رفتن است و قدرت جدیدی به نام چین در حوزه نفوذ قبلی آنها وارد شده و می‌خواهد منافع آنها را به سمت خود جلب کند.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان بیان کرد: به همین دلیل آمریکا و اروپایی‌ها با نگرانی از این تفاهم، علاقه‌مندی و تمایل بیشتری را برای حل مسئله تحریم‌های ایران نشان داده‌اند که البته فعلاً این تمایل در حد سخن بوده و در عمل ایران شاهد اقدامی از سوی آنها نبوده است.

وی تصریح کرد: اگر اروپایی‌ها عاقل باشند می‌توانند با طرح‌های سازنده آمریکا را برای لغو کلیه تحریم‌ها علیه ایران متقاعد کنند و برجام را به شرایط عادی برگردانند.

هدف عربستان از ضرورت حضور در مذاکرات برجامی

پاک‌آیین درباره تلاش عربستان سعودی برای حضور در مذاکرات برجام گفت: عربستان و برخی کشورهای منطقه با اعلام ضرورت حضور برای مذاکرات برجام به دنبال این هستند که خود را از انزوایی که دچار شده‌اند خارج کنند. امروز عربستان سعودی نه تنها یک کشور منزوی در منطقه بلکه در جهان اسلام است و به دلیل جنایاتی که شش سال است در یمن انجام می‌دهد و مشکلاتی که در امور داخلی سایر کشورها ایجاد کرده وجهه‌ای در دنیا ندارد و از طرفی به خاطر هزینه‌های سنگین جنگ یمن و پرداخت مبالغ هنگفت به آمریکا در دوره ترامپ با مشکل جدی کسری بودجه هم مواجه است.

وی یادآور شد: لذا عربستان در موقعیتی که جایگاه ضعیفی پیدا کرده، با طرح موضوع حضور در مذاکرات برجام، می‌خواهد خود را از انزوا خارج کرده و و اعتباری برای خودش دست و پا کند. این مسئله با مخالفت جدی ایران مواجه شده و حتی اروپایی‌ها و آمریکا نمی‌پذیرند عربستان که یک کشور بدنام در دنیاست وارد این مذاکرات شود.

ایران باید به سمت ایجاد روابط راهبردی با سایر کشورها حرکت کند

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان پیرامون اهمیت سفر وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای آسیای میانه و ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت مناطق مختلف برای انعقاد همکاری‌های گسترده‌تر در شرایطی که آمریکا و اروپا اقدام جدی برای لغو تحریم‌ها نمی‌کنند، گفت: تقویت نگاه به شرق و همکاری جدی‌تر با همسایه‌ها در چند وقت اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است و باید در همه حوزه‌‌ها تلاش کرد که ارتباطات و تعاملات خود را با کشورهای آسیای میانه، منطقه قفقاز، آسیای جنوب شرقی و شرق آسیا تقویت کنیم.

پاک ‌آیین با تأکید بر اینکه ایران باید دوستان بیشتری را در این منطق پیدا کرده و روابط راهبردی با ‌آنها داشته باشد، گفت: الان ایران دوستانی در این مناطق دارد اما روابط بیشتر به صورت تاکتیکی است و زمانی این روابط خیلی اوج می‌گیرد و زمانی هم کاهش می‌یابد لذا باید نگاه ایران به این کشورها و مناطق به صورت راهبردی، دائمی و بلندمدت باشد و برنامه مدونی در این خصوص داشت و از ظرفیت‌هایی که در پیرامون ایران وجود دارد برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و مقاوم‌سازی اقتصاد استفاده کرد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha