به گزارش ایکنا، سیدیوسف درود، مدرس قرآن در سیامین و آخرین جلسه «آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن به روش نوین» به آموزش نکاتی برای تلاوتی بهتر پرداخت. متن و فیلم قسمت 30 در ذیل آمده است؛
«در این سلسله جلسه توانستم قواعد روخوانی قرآن را در خدمت شما باشم و در جلسه پایانی درباره خواندن قرآن با سرعتهای مختلف مطالبی را بیان میکنم.
تمام قواعدی که در این دوره آموزش دیدید در دوره تجوید، به صورت تکمیلی و به صورت بسیطتر آموزش داده میشود.
سرعتهای مختلف در قرآن کریم در کتابهای آموزشی قرآن به صورت روشهای سه یا چهارگانه قرائت قرآن آمده است.
تحقیق، ترتیل، تدویر و تحدیر، اینها سرعتهای مختلف در خواندن قرآن کریم است که در برخی از کتب، روشهای سه و در برخی از کتابهای قدیمیتر چهارگانه بیان کردند. به ترتیب سرعت از کند به تند، مثالهایی را با روش روانخوانی آموزش خواهم داد.(جهت شنیدن مثالها به فیلم مراجعه شود.)
تحقیق معمولا با سرعتی کند در تلاوتهای اذانگاهی نیز مطرح است و شما میتوانید آن را انجام دهیم. ترتیل خواندن با سرعت متوسط است که در روشهای جدید با عنوان «تدویر» مطرح است و در ایام ماه مبارک رمضان نیز برای ختم قرآن به این سرعت خوانده میشود و اگر کمی سرعت تلاوت را بیشتر کنید به آن «تحدیر» میگویند که میتوان در زمان اندک، آیات بیشتری را تلاوت کرد.
ترتیل در واقع روح حاکم بر تلاوت است، یعنی هرگاه قاری قرآن را بخواند و به معنا و مفهوم آن دقت کند، میتواند بگوید خواندنی که انجام دادم با هر سرعتی، خواندنی ترتیلگونه بوده است، همانطور که خداوند به پیامبر میفرماید: «وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا» این ترتیل در واقع توجه و تدبر در قرآن کریم است. بنابر این ترتیل حکایت از توجه و تدبر در قرآن دارد نه یکی از سرعتهای تلاوت. البته تمام این خواندنیها، مقدمهای برای فهم قرآن و فهم قرآن، مقدمهای برای عمل به آیات نورانی کلام وحی است.»
یادآوری میشود، سی درس آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم، طی ماه رمضان هر روز منتشر شد و به زودی در قالب پروندهای ویژه بر روی سایت iqna.ir قابل دسترس خواهد بود.
انتهای پیام