تحقق شعار سال همت و عزم ملی را می‌طلبد
کد خبر: 3973157
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸

تحقق شعار سال همت و عزم ملی را می‌طلبد

قاضی دادگاه تجدیدنظر در استان یزد با اشاره به گام‌های اساسی دادگستری استان در تحقق شعار سال، گفت: در راستای تحقق شعار سال آنچه مهم است اینکه یک دست صدا ندارد و همت و عزم ملی را می‌طلبد.

بفمحمدرضا عرشیان، معاون دادگستری کل استان یزد و قاضی دادگاه تجدیدنظر در این استان در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، با اشاره به نقش دستگاه قضا در تحقق شعار سال اظهار کرد: دغدغه‌مندترین شخصیت نظام اسلامی در کشور ما، شخصیت مقام معظم رهبری هستند، بر همین اساس در طول 10 سال گذشته با شعارهای مختلف در نامگذاری هر سال به نام خاصی تأکید کردند و اصرار داشتند این شعار سالی که تعیین می‌شود، با اجرایی حداکثری از سوی مسئولان مربوطه و مجموعه مقامات نظام عملیاتی و جامعه عمل پوشانده شود. 

وی ادامه داد: سال 1400 به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شد و در این راستا مسئولیت اجرایی کردن این شعار مهم و سرنوشت‌ساز همه قوای سه گانه و مسئولان و مردم را درگیر کرده و موظف می‌کند در چارچوب ضوابط و قوانین، جامعه عمل بپوشانند و آنچه مهم است اینکه یک دست صدا ندارد و تحقق شعار امسال همت و عزم جمعی و ملی را می‌طلبد که آن اهداف مد نظر رهبر انقلاب محقق شود.

عرشیان افزود: در رأس آنها قوای سه‌گانه قرار دارد و در رأس این قوا، قوه مجریه است و در کنار این قوه، قوه‌های مقننه و قضاییه هم حقیقتاً خالی از مسئولیت نیستند و قوه قضاییه که به عنوان یکی از ارکان مهم و خطیر نظام جمهوری اسلامی شناخته می‌شود، سعی کرده است در رأس همه امور تبعیت از رهبر انقلاب را در راستای سیاست‌های نظام بویژه تحقق شعار سال، جامعه عمل بپوشاند.

این قاضی دادگاه تجدیدنظر در استان یزد گفت: ریاست قوه قضاییه در جهت تحقق منویات رهبر انقلاب همیشه تأکید دارند و امسال این تأکید و اهمیت موضوع را بیش از پیش به مجموعه نظام و مخاطبان دستگاه قضایی اعلام کردند که در راستای تحقق شعار سال تمام راهکارها، سیاست‌ها و اموری که می‌تواند راهگشا، مؤثر و عملی شود، توسط دستگاه قضا به مرحله اجرا در آید. بر همین اساس دستورات لازم برای گام‌های اساسی در جهت تحقق شعار سال و رفع موانع صادر شد که امیدواریم در جهت رفاه مردم و خدمت مسئولان کارساز باشد. 

گام‌های اساسی نهاد قضایی در یزد

وی  با اشاره به اولین گام مؤثر دستگاه قضایی استان یزد در راستای تحقق شعار سال گفت: یکی از اقدامات مهم تشکیل کمیته علمی و قضایی در جهت رفع موانع تولید و اشتغال با مسئولیت رئیس کل دادگستری و عضویت دادستان، معاونت اقتصادی استانداری، بخش خصوصی و افراد مؤثر در این زمینه بوده است و راهکارها و برنامه‌هایی که می‌تواند در این راستا مثمر ثمر باشد، مورد توجه این کمیته قرار گرفت. 

عرشیان با اشاره به سیاست‌هایی که در این کمیته به منظور رفع موانع تولید و پیشرفت آن مدنظر است گفت: یکی از این سیاست‌ها، بازنگری مقررات و قوانین مرتبط و بررسی موارد مغفول مانده است، گاهاً مواردی وجود دارد که مانع تولید یا اشتغال و یا شکل‌گیری فعالیت‌های اقتصادی در حد مطلوب می‌شود، چه بسا مشکلات قانونی و زیربنایی وجود دارد و عده‌ای از همکاران در این جهت شروع به حرکت کردند که آن دسته از قوانین دست و پاگیر که می‌تواند احیاناً مانع اشتغال و تولید باشد، را بررسی و پیشنهادات در زمینه راهکارهایی که در جهت اصلاح قانون و الحاق به آن قانون باشد، را ارائه دهند. 

وی شناسایی بخش‌های مختلف قوه قضاییه و تبیین هر بخشی در جهت تحقق شعار سال را یکی از دیگر وظایف دانست بیان کرد: در مجموعه دستگاه قضا در کل کشور کمیته‌هایی تحت عناوین مختلف شکل گرفته و خوشبختانه در استان یزد شکل‌گیری کمیته پیگیری تحقق شعار سال، باعث دلگرمی شرکت‌ها، کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی شده است. 

عرشیان، تشکیل جلسات هم‌اندیشی در راستای ارتقابخشی به اقتصاد مقاومتی را از دیگر اقدامات دانست و گفت: نقشه راه در حوزه تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها باید ترسیم شود زیرا ضعف‌های گذشته برطرف و تولید، اشتغال و رفع موانع در آینده مدنظر قرار خواهد گرفت و در واقع نقشه راه ترسیم شده تا در آینده راه‌ها هموارتر و رسیدن به مقصود که تحقق شعار سال است، با سرعت بیشتری همراه خواهد بود. 

وی با اشاره به اینکه حمایت از مدیران شجاع بویژه در امور اقتصادی یکی از موارد دستگاه قضا بوده و در سال جاری این موضوع با اهتمام بیشتری صورت می‌گیرد، اختلافات مالی و دعاوی در خصوص شرکت‌ها را از موضوعات مهم دانست و بیان کرد: از جمله راهکارهایی که افراد سودجو در جهت آن تلاش می‌کنند، انسداد، پلمپ و تعطیلی شرکت‌ها است و از این جهت دستگاه قضا بر این موضوع حساسیت خاصی دارد و به شدت مانع تعطیلی کارخانه‌ها و شرکت‌ها و پلمپ آن‌ها می‌شود و در سال جاری با جدیت بیشتری پیگیری خواهد کرد. 

عرشیان بازدید از کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی و حضور نزدیک در بین مدیران و کارفرمایان و شنیدن دغدغه‌ها و مشکلات و در مواردی دستور به موقع و سریع در همان محل بازدید جهت رفع مشکل و بحث و بررسی موارد لازم در کمیته را از دیگر اقدامات در این راستا دانست.  

وی اخذ وام‌های کلان از سوی مدیران اقتصادی و شرکت‌های تولیدی را یادآور شد و گفت: این واحدها بعضاً در پرداخت اقساط با مشکل مواجه شده و آنها را در فشار و دچار آسیب می‌کند که در این کمیته موارد لازم بررسی و هماهنگی لازم با بانک مربوطه انجام و کمک شایانی خواهد داشت. 

انتهای پیام
captcha