رئيس سازمان محيط‌ زيست و احيای درياچه اروميه؟
کد خبر: 3980104
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹

رئيس سازمان محيط‌ زيست و احيای درياچه اروميه؟

كلانتری از سال 1367 كه به عنوان وزیر كشاورزی وارد هیئت دولت شد و 12 سال پی‌درپی همین سمت را حفظ كرد تا امروز سابقه‌ای بیش از 30 ساله در مدیریت‌های كلان كشور دارد. او از سال 92 دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده و از سال 96 مسئولیت سازمان محیط‌زیست را نیز برعهده گرفته است.

رئيس سازمان محيط‌ زيست و احيای درياچه اروميه؟به گزارش ایکنا، روزنامه اعتماد نوشت: چهارشنبه 2 تیرماه 1400 اتوبوس حامل خبرنگاران كه به دعوت ستاد احیای دریاچه ارومیه به آذربایجان غربی رفته بودند، واژگون شد و متأسفانه دو خبرنگار شناخته شده خانم‌ها یاسینی و كریمی از دست‌مان رفتند. رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست كه از سال 96 مسوولیت این سازمان را برعهده دارد، بعد از حادثه گفت كه با دعوت ستاد احیای دریاچه ارومیه از صبح چهارشنبه تور رسانه‌ای برای بازدید از پروژه‌های عمرانی این ستاد آغاز شد و در این سفر دو روزه 26 فعال رسانه‌ای پس از رسیدن به ارومیه با اتوبوس تهیه شده توسط اداره‌ كل محیط‌زیست استان آذربایجان‌غربی برای بازدید از تونل زاب در شهرستان پیرانشهر اعزام شدند و پس از بازدید از تونل زاب حوالی ساعت 6 بعدازظهر برای استراحت و صرف ناهار به محل سد كانی‌سیب مراجعت می‌كنند كه متاسفانه اتوبوس حامل خبرنگاران و تیم اعزامی بر اثر نقص فنی واژگون می‌شود.

راننده این اتوبوس اعلام كرده بود كه مسافرانش كارگران كارخانه سیمان هستند و احتمالاً چون اتوبوس رایگان بوده صورت وضعیت را تغییر نداده است. این اتوبوس باید فاصله شهر تا كارخانه را طی می‌كرده اما در این مأموریت مسیر آن تغییر كرده است. «اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به شكلی است كه ظاهرا راننده را به عنوان مقصر اصلی تشخیص داده است! آیا دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست، به رخداد مربوط نبوده است؟ در بهمن ۱۳۹۲، وزیر نیروی دولت یازدهم گفت ستاد احیای دریاچه ارومیه به دبیری عیسی كلانتری تشكیل شده تا به بررسی راهكارهای احیای دریاچه ارومیه بپردازد. كلانتری در آن هنگام رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست نبود و از سال 96 به عنوان رییس سازمان جایگزین خانم ابتكار شد.

خانم زینب رحیمی از خبرنگاران مصدوم گفت: «متوجه مشكلی در اتوبوس شدیم [چرا] كه جاده معمولی بود، اما اتوبوس به آرامی حركت می‌كرد. به‌ طوری كه از برنامه‌ای كه داشتیم، حداقل شاید یك ساعت دیرتر رسیدیم... از زمانی كه كمك راننده داد زد كه كمربندهای‌تان را ببندید تا زمانی كه تصادف اتفاق افتاد، فقط چند ثانیه گذشت. اصلا كمربند را هم پیدا نمی‌كردیم... بعد از اینكه تصادف اتفاق افتاد، یكی از مدیران ستاد احیای دریاچه ارومیه كه با ما بود و برنامه‌ریز این سفر، به ما چیزی گفت كه خیلی حرف عجیبی بود. او گفت كه من از صبح می‌دیدم كه راننده اتوبوس فقط با دنده كار می‌كند و با ترمز كار نمی‌كند، نگو اصلا ترمز نداشته است».

سلامت، ایمنی و محیط‌زیست HSE مخفف اختصاری روشی است كه جنبه‌های عملی حفاظت از محیط‌زیست و حفظ سلامتی و ایمنی در محیط كار را بررسی و اجرا می‌كند. به زبان ساده این همان كاری است كه سازمان‌ها باید انجام دهند تا مطمئن شوند فعالیت‌های‌شان به كسی آسیب نمی‌رساند. به‌طور معمول تضمین و كنترل كیفیت نیز به چنین موضوعی می‌پیوندد: HSQE. مدیریت «سلامت، ایمنی در محیط كار» كه بعدا هر چه بیشتر واژه محیط‌ زیست در آن پر رنگ شد، رویكردی است كه از نیمه دهه هفتاد میلادی و به عنوان یک واكنش به حوادث فاجعه‌بار (مانند فاجعه سوسو جولای 1976 ایتالیا و فاجعه بوپال هند در دسامبر 1984 به عنوان اقداماتی قانونی تحت عنوان «مراقبت مسئولانه» شروع شد.

ایمنی انسان و محیط، سلامت شغلی و حفاظت از طبیعت در این فرآیند تضمین می‌شود. ایمنی جانی از اولین اولویت‌ها در فرآینده سلامت ایمنی و محیط‌زیست است.

دكتر كلانتری از سال 1367 كه به عنوان وزیر كشاورزی وارد هیئت دولت شد و 12 سال پی‌درپی همین سمت را حفظ كرد تا امروز سابقه‌ای بیش از 30 ساله در مدیریت‌های كلان كشور دارد. او از سال 92 دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده و از سال 96 مسئولیت سازمان محیط‌زیست را نیز برعهده گرفته است. به نظر می‌رسد كه با توجه به تحصیلات عالی در ایران و بعد در كارشناسی ارشد و دكترا در امریكا با ادبیات مدرن نیز آشنایی دارد. اكنون سوال آن است كه ایشان در پایان دوره‌ای هشت ساله در دبیری ستاد احیای دریاچه ارومیه حاضر است مسئولیت خود را در كلیه فعالیت‌های این ستاد از جمله بازدید خبرنگاران در تاریخ 2 تیر 1400 از پروژه‌های این ستاد بپذیرد؟

مهدی زارع

انتهای پیام
captcha