مناظرات شهید بهشتی در تاریخ ماندگار شد
کد خبر: 3980459
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۵
سلیمی‌نمین:

مناظرات شهید بهشتی در تاریخ ماندگار شد

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: شهید بهشتی مسئولیت‌های خطیری بر عهده داشت اما در ارتباط با تحول فکری در انسان‌ها به‌ویژه از طریق مناظره فعال بودند و مناظرات وی با مخالفان و ضد انقلاب در تاریخ ماندگار شده است؛ نگاه انسانی و اسلامی شهید بهشتی را در این مناظرات به‌وضوح می‌توان مشاهده کرد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، عباس سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، شامگاه ششم تیرماه در مراسم بزرگداشت شهدای هفت تیر در جمع مردم شهرکرد در مسجد جامع این شهر‌، با یادی از سالروز ترور ناموفق مقام معظم رهبری و نیز گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به‌ویژه شهدای هفتم تیر و آیت‌الله شهید بهشتی، اظهار کرد: امام خمینی(ره) جمله‌ای قابل تأمل در مورد آن شهید دارند و او را ملتی برای ملت ایران می‌خوانند؛ درک این جمله بدون شناخت شهید بهشتی ناممکن است لذا ضمن شناخت آن شهید باید بتوان از مشی وی برای صیانت از میراث امام(ره) و شهدا بهره جست.

وی ادامه داد: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی و بر مبنای تحول انسان‌ها بود چراکه امام(ره) اصیل‌ترین تحول را قبل از تحول در ساختار سیاسی، تحول در انسان‌ها می‌دانستند که می‌تواند منشأ تغییر بنیادین باشد‌، لذا ایشان مبنا را بر تغییر ساختار قرار نمی‌دادند و معتقد بودند جنگ‌های مسلحانه و حذف فیزیکی افراد نمی‌تواند ما را به یک تغییر برساند؛ روش مبارزه ایشان از ابتدای دهه چهل روشی فرهنگی در راستای رشد انسان‌ها بود.

سلیمی‌نمین با تصریح اینکه امام(ره) بر قدرت انسان‌ها که قدرتی الهی است اعتقاد داشتند، بیان کرد: ایشان تلاش می‌کردند ملت را به سطحی از خودآگاهی برسانند که زیر سلطه نروند و شأنیت خود را دریابند تا ظلم را نپذیرند؛ امام(ره) راه خوب و سعادتمندانه زندگی کردن را به انسان‌ها آموختند و چنین ملتی آمادگی خوب مردن و شهادت را نیز داشتند، لذا دست زورگویان و سلطه‌گران در برابر ملتی با چنین اندیشه‌ای تهی خواهد شد.

این پژوهشگر تاریخ ایران توضیح داد: شاه بارها در مسیر کشتار مردم قرار گرفت اما نتیجه عکس عایدش شد و مستأصل ماند و هر بار با استقبال مردم از مرگ مواجه می‌شد؛ لذا ملتی که با آگاهی به صحنه می‌آید و سرنوشتش را خودش تعیین می‌کند، هر نوع ظلم و فشار بر این ملت منجر به ارتقای رشد و شناختش می‌شود و بر مبارزه و دفاع مصمم‌تر می‌شود، اتفاقی که در ملت ایران افتاد.

از میان بردن عناصر مولد اندیشه انقلاب اسلامی توسط غرب

سلیمی‌نمین با ذکر اینکه پیروزی انقلاب اسلامی ایران همراه با رشد فکری ملت سبب واهمه غرب بود، افزود: غرب به‌شدت می‌ترسید که مبادا این بیداری و رشد فکری ملت به دیگر ملل سرایت کند لذا در این وادی قرار گرفت که عناصر فکری مولد اندیشه در ایران را از بین ببرد؛ زمانی که شهید مطهری آماج تیر دشمنان قرار گرفت انقلاب اسلامی کارنامه‌ای نداشت که سبب بخل یا کینه این و آن باشد، اما مشاهده می‌کنیم که دشمن حذف فیزیکی تئوریسین‌های انقلاب را در دستور کار قرار می‌دهد.

وی با طرح این پرسش که چرا دشمن تلاش کرد آیت‌الله خامنه‌ای را از ما بگیرد، گفت: از روز اول پیروزی انقلاب اسلامی، ایشان با وجود مشغله‌های مختلف، مسئولیت‌های سیاسی متعدد چه در مجلس چه در شورای عالی دفاع و... مرتباً در دانشگاه‌ها یا مساجد حاضر می‌شدند و به سؤالات دانشجویان و جوانان پاسخ می‌دادند. این تقابل فکری مقام معظم رهبری با جریانات فکری متمایل به شرق و غرب که در آن زمان در تلاش بودند در ذهن جوانان سؤال و شبهه ایجاد کنند و اعتقادات جوانان را در قبال این تحول بزرگ مخدوش کنند‌، مهم‌ترین علت عداوت دشمنان با ایشان بود.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران بیان کرد: مقام معظم رهبری همان روندی را که در دوران قبل از انقلاب داشتند و با جوانان در مساجد همفکری می‌کردند، در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تداوم یافت و دشمن متوجه این مسئله بود که باید این جمعیت‌ها را پراکنده کند تا انقلابی را که با موج فکری به پیش می‌رود، زمین‌گیر کند، از جمله اقدام برای ترور شهدای هفت تیر که در سالروز این فاجعه خونین قرار داریم.

مشی اسلامی شهید بهشتی؛ نیاز جامعه

سلیمی‌نمین با نام بردن از شهید محمد منتظری به‌عنوان یکی از شهدای هفت تیر، توضیح داد: این شهید در مواردی مخالفت‌های تند و به‌دنبال آن برخوردهای تند و ضدیت‌های بی‌مبنایی با شهید بهشتی داشت، اما شهید بهشتی شهید منتظری را با رفتار خود جذب می‌کند و پرسش اینجاست که چه چیزی سبب شد شهید منتظری در اواخر عمرش از مریدان شهید بهشتی باشد و در کنارش به شهادت برسد؟ امروز ما چقدر نیازمند مشی شهید بهشتی هستیم؟

وی با اشاره به اخلاق اسلامی شهید بهشتی، بیان کرد: آن شهید والامقام مسئولیت‌های خطیری بر عهده داشت اما در ارتباط با تحول فکری در انسان‌ها به‌ویژه از طریق مناظره فعال بودند و مناظرات وی با مخالفان و ضد انقلاب در تاریخ ماندگار شده است؛ نگاه انسانی و اسلامی شهید بهشتی را در این مناظرات به‌وضوح می‌توان مشاهده کرد که حتی در برخورد با ملحدان مواظب است کرامت و شخصیت انسان‌ها حفظ شود.

سلیمی‌نمین با اشاره به سخنی از امام(ره) که مظلومیت شهید بهشتی را سنگین‌تر از شهادتش تعبیر کردند، گفت: در دوران قبل و بعد از انقلاب به‌حدی علیه آن شهید جوسازی کرده بودند که خیلی‌ها باور داشتند وی طرفدار سرمایه‌داری و تمامیت‌خواهی است، بعدها ملت فهمید که آن شهید نه‌تنها زیاده‌خواه نبود بلکه ملاحظات جدی در حفظ حقوق دیگران داشت، شهید بهشتی با شهادتش در جامعه ایران دوباره متولد شد و پیش از شهادت، خیلی‌ها متأثر از جوسازی مجاهدین خلق، غربی‌ها و جریانات معاند علیه وی بودند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به شخصیت شهید بهشتی در بُعد تشکیلات، توضیح داد: وی در این خصوص شخصیت فهیمی بود و می‌دانست که جامعه اسلامی بدون تشکیلات نمی‌تواند کاری از پیش ببرد؛ این درسی بود که ما از جریان مشروطه آموختیم که جماعت‌های محدود با داشتن تشکیلات توانستند اراده خود را بر جامعه تحمیل کنند. لذا شهید بهشتی با آگاهی از تاریخ، از زمان قبل از پیروزی انقلاب به فکر ایجاد تشکیلات افتاد.

سلیمی‌نمین تصریح کرد: شهید بهشتی آموخته بود هر کدام از اقشار جامعه را چگونه نسبت اسلام و آموزه‌های دینی جذب کند، در دوران حضورش در مسجد هامبورگ مشاهده می‌کنیم که او راه سخن گفتن و اغنا کردن اقشار مختلف جامعه را می‌شناسد و این نکته مهمی است؛ او از کسانی بود که حوزه علمیه را با علوم و مسائل روز آشنا می‌کرد و این مسئله امروز نیاز جدی حوزه است که بتواند با روش‌ها و علوم روز آشنا باشد.

برای رفع مظلومیت انقلاب کوشا باشیم

وی با تأکید بر اینکه امروز بیش از هر زمانی نیازمند تولید فکر هستیم، گفت: انقلاب اسلامی امروزه الگوی بسیاری از ملت‌هاست اما مظلومیت آن نیز آشکار است و شاهد حجم تبلیغات و حملات و شبهات بسیار زیاد هستیم و اگر کسی تحت تاثیر این شبهات قرار گرفت او را لعن و نفرین نکنیم بلکه تا حد توان تلاش کنیم تا او را برگردانیم، همچنان که مشی شهید بهشتی و امام راحل(ره) بر این اساس استوار بود.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با طرح این پرسش که چه کسانی باید مظلومیت انقلاب اسلامی را برطرف کنند، تصریح کرد: خوشبختانه در تقابل با حجم عظیم تبلیغاتی که علیه انتخابات ۱۴۰۰ می‌شد، تولید خبر از سوی نیروهای معتقد به انقلاب خوب بود اما در زمینه اغنا باید فراتر از این عمل می‌شد چرا که اغنا نیازمند تحلیل و تبیین است و جا دارد شخصیت‌هایی مانند شهید بهشتی را که در مسیر تبیین مسائل پیچیده انقلاب برای اقشار مردم ایثار کرده و جان داده‌اند، بشناسیم و از این طریق در راستای رفع مظلومیت انقلاب کوشا باشیم.

سلیمی‌نمین با اشاره به حجم عظیم تولیدات تصویری و مجازی دشمن علیه انقلاب و اسلام، بیان کرد: باید دغدغه این باشد که چگونه می‌توان با این خیل عظیم تولیدات که به راحتی در معرض دید جوانان قرار دارند، با رویکرد آگاهی‌بخشی مبارزه کرد؛ اگر وظیفه‌ای در این راستا متوجه ماست باید اسوه‌هایی چون شهید بهشتی را پیش روی خود قرار دهیم تا بتوانیم میراثی را که در اختیار داریم صیانت کنیم.

وی گفت: دشمن با تلاش آگاه‌مندانه و هوشمندانه توانمندی‌هایی چون امثال شهید بهشتی را از ما گرفت و بسیار گزیده عمل کرد، چرا که آن شهید حاصل نیم‌قرن مبارزه فکری و تشکیلاتی است و تربیت چنین نیروهایی در جریان مبارزه کار ساده‌ای نیست؛ پیمان ببندیم که خود را با اندیشه و ادله مجهز کنیم تا اگر با عناصر برجسته دیگر تفکرات مواجه شدیم بتوانیم با اندیشه اسلامی و انقلابی دفاع شایسته‌ای داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha