آموزش روخوانی در رأس طرح‌های قرآنی کشور
کد خبر: 3981417
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

آموزش روخوانی در رأس طرح‌های قرآنی کشور

در میان اجرای طرح‌های مختلفی که طی دهه اخیر در کشور روی داد، آموزش حفظ و مفاهیم قرآن و یا آموزش صوت و لحن در رأس امور بود، اما مشهود بودن ضعف امور قرآنی حتی در روخوانی قرآن، نهادهای امور فرهنگی و قرآنی را بر آن داشته است تا نگاه مجددی به بحث روخوانی داشته باشند و با شعار من قرآن را دوست دارم به آموزش روخوانی در قالب طرحی سراسری بپردازند.

رویدادهای قرآنی به گزارش ایکنا، برپایی نشست نقد و بررسی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن به دعوت ایکنا، مهمترین رویداد این هفته در حیطه امور قرآنی کشور بود، همچنین آغاز پنجمین دوره آموزشی ارتقای دعاخوانان کشور به همت شورای عالی قرآن، رونمایی از طرح سراسری، با شعار من قرآن را دوست دارم، خبر کناره‌گیری یکی از قاریان بین‌المللی از مسابقات قرآن و ابراز علاقه‌مندی‌اش به تدریس آن هم صرفاً آموزش روخوانی و روان‌خوانی از دیگر خبرهای این هفته بود. در ادامه چند خبر مهم این هفته را مشاهده خواهید کرد؛

نشست نقد و بررسی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن

نشست نقد و بررسی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم هفتم تیر با حضور مدیران این نمایشگاه، تعدادی از خبرنگاران حوزه فعالیت‌های قرآنی، فعالان قرآنی بسیج دانشجویی و جمعی از دانشجویان دغدغه‌مند وضعیت امور قرآنی در سالن اجتماعات شهید تقوی ایکنا برگزار شد. در ابتدای این نشست مدیر اجرایی نمایشگاه، ضمن ارائه گزارشی از این دوره، گفت: برگزاری نمایشگاه‌های مجازی، در دنیا پدیده نوظهوری است. همچنین نمایشگاه مجازی با نمایشگاه فیزیکی و مسابقات قرآن، که سال‌ها تجربه ارزشمند آن را داریم، متفاوت است. لذا باید در مورد آنچه اتفاق افتاده است گفت‌وگو کنیم.

مرتضی خدمتکار افزود: برای اینکه تصویر روشنی از رویدادهای مجازی فرهنگی جهان به دست آوریم و بر مبنای آن طراحی مناسبی برای نمایشگاه مجازی قرآن داشته باشیم، یک کار مطالعاتی را شروع کردیم و یک تیم خبره در این حوزه مسئولیت پذیرفتند تا تمام رویدادهایی که در دنیا به صورت مجازی برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد و با توجه به شناختی که از آن رویدادها به دست آمد، به طراحی نمایشگاه مجازی پرداختیم. 

در ادامه نقدهای جدی و صریحی و به بخش فنی و گرافیک سایت، بخش فروش و محتوای نمایشگاه وارد شد.

اجرای پیمایش سنجش شاخص‌های پیامدی توسعه فرهنگ قرآنی

براساس مدل کارکردی نظام توسعه فرهنگ قرآنی، كاركرد اساسى(غایى) این نظام دارای سه مؤلفه اصلی «تعمیم و تعمیق ایمان و شناخت قرآن»، «تعمیم و تعمیق ارتباط و انس با قرآن» و «تحقق آموز‌ه‌های قرآنی در رفتار فردی و اجتماعی» است.

با وجود این هدف‌گذاری‌ها و با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، تاکنون مطالعه‌ای در سطح ملی که نشان دهد میزان تحقق کارکردهای اساسی توسعه فرهنگ قرآنی در چه سطحی است، صورت نگرفته است. بدیهی است که لازمه سیاستگذاری درست، داشتن تصویری مناسب از وضعیت موجود است.

بر این مبنا، برای شورای توسعه فرهنگ قرآنی با عنوان عالی‌ترین سیاستگذار تخصصی قرآن کشور، ضروری است که یک پیمایش را در بازه‌های مشخص صورت دهد. در همین راستا یک روش به صورت ملی و انجام مصاحبه تلفنی توسط پرسشگر حرفه‌ای انجام می‌شود که قرار است در تابستان جاری صورت بگیرد و نتایج منتشر شود. پرسشنامه‌ این پیمایش در سایت ایکنا قابل دسترس است.

پنجمین دوره ارتقای دعاخوانان ممتاز آغاز شد

اولین جلسه پنجمین دوره ارتقای دعاخوانان ممتاز کشور، چهارشنبه، ۹ تیر به صورت نیمه‌حضوری و مجازی به میزبانی شورای عالی قرآن برگزار شد و دعاخوانان از سراسر کشور با برقراری ارتباط دوسویه و برخط تصویری در این جلسه شرکت کردند.

در ابتدای این جلسه محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن با مغتنم دانستن آغاز دوره پنجم دعاخوانان گفت: در دوره قبلی ارتقا پانزده جلسه با حضور استادان برجسته تشکیل شد و علی‌رغم این که پرداختن تخصصی و حرفه‌ای به هنر دعاخوانی نوپاست، نکات قابل استفاده‌ای توسط اساتید بیان شد و مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت، از جمله ره‌آورد دوره ارتقا در سال گذشته، تولید قطعات متعدد دعا و زیارت از دعاخوانان بود که بالغ بر ١۶٠ قطعه از آن با کسب نصاب لازم، جهت پخش در اختيار شبکه های صداوسیما قرار گرفت. البته انتظار می‌رفت پخش این ادعیه از سوی رسانه ملی با اقبال و اهتمام بیشتری مواجه شود که متأسفانه نشد!

رونمایی از طرح «آموزش روخوانی قرآن به روش خودآموز‌»‌

آیین افتتاحیه و رونمایی از طرح نهضت سراسری روخوانی قرآن کریم با شعار «من قرآن را دوست دارم»، امروز، هفتم‌ تیرماه در آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع) با اجرای عباس سلیمی، خادم‌القرآن و معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد. 

این مراسم با تلاوت مجتبی پرویزی از قاریان ممتاز و بین‌المللی‌ کشورمان آغاز شد و در ادامه گروه تواشیح و همخوانی نور به اجرای برنامه پرداختند. سپس عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به اینکه طرح آموزش روخوانی قرآن به روش خودآموز براساس منویات مقام معظم رهبری راه‌اندازی شد، گفت: آموزش روخوانی قرآن کریم از ضرورت‌های دین ما است و بحمد‌لله در این طرح، علاوه بر آستان امام رضا(ع)، آستان حضرت فاطمه معصومه(س)‌، آستان احمد بن موسی(ع‌)و عبدالعظیم حسنی(ع)‌ و سازمان اوقاف و امور خیریه و با تولیت بیش از ۸ هزار امامزاده در سراسر کشور و مسجد جمکران همکاری دارند.

وی با اشاره به اینکه این نخستین طرح مشترک آموزشی است که با عنوان «من قرآن را دوست دارم» از هفته و دهه کرامت آغاز خواهد شد، اظهار کرد: این زمینه‌ای است که با کمال تواضع و ادب، خادمان مصحف شریف زمینه‌ای برای فراگیری قرآن در سراسر کشور فراهم کرده‌اند. این طرح در حال حاضر به زبان فارسی اجرا می‌شود و در آینده نه چندان دور به زبان‌های عربی و انگلیسی به مرحله اجرا می‌رسد.

سلیمی درباره راه‌های ثبت‌نام در این طرح، اضافه کرد: متقاضیان از سه طریق در این دوره و طرح می‌توانند شرکت کنند؛ ثبت نام به صورت اینترنتی و در سامانه آستان قدس رضوی، دانلود و نصب اپلیکیشن منادی بالقرآن یا طی تماس با خط ۱۳۸. این طرح طی ۱۴ جلسه ۱۵ دقیقه‌ای، روخوانی قرآن را با روش تدریس استاد احمد ابوالقاسمی فرامی‌گیرند. پس از موفقیت قرآن‌آموزان به افرادی که موفق به طی این طرح شده باشند، گواهینامه معتبر رسمی اعطا می‌شود و در طول دوره نیز مستمراً جوایز نقدی نفیسی به این عزیزان تقدیم می‌شود.

برگزاری آزمون هفتمین دوره طرح ملی مشکوة و تربیت ۳ حافظ کل قرآن

لاله شکورشهابی، مدیر اداره ترویج سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از برگزاری آزمون طرح مشکوة در اوایل تیرماه خبر داد و گفت: طرح مشکوة به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور جهاددانشگاهی از پاییز سال ۹۷ آغاز شده و ۹۰ نفر از معلولان جسمی ـ حرکتی و روشندلان، که از توانایی و استعداد حفظ قرآن برخوردارند، زیر نظر هفت نفر از اساتید حفظ حضور دارند و آموزش‌های لازم را می‌بینند. تربیت سه نفر روشندل حافظ کل از زمان آغاز این طرح تا کنون، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح قرآنی است.

برگزاری بیستمین آزمون سراسری قرآن در پاییز

سیدفخرالدین اسماعیلی با اشاره به قرعه‌کشی انتخاب برگزیدگان نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن در هفته گذشته گفت: پس از مشخص شدن افراد برگزیده، واریز جوایز آغاز شده است و این فرایند تا زمان واریز جوایز آخرین نفرات، ادامه خواهد یافت.

مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های مردمی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با توجه به تجربه سال‌های قبل به طور معمول در هر دوره از آزمون، برخی افراد شماره حساب افراد دیگری را اعم از والدین یا دیگر اعضای خانواده اعلام می‌کنند، اما بر اساس قانون، جوایز باید به حساب شخص برگزیده واریز شود، لذا با توجه به اینکه در هر دوره چندین نفر مشکل شماره حساب دارند، احصای این افراد و درخواست مجدد شماره‌ حساب از آنها گاهی تا یک ماه و نیم زمان می‌برد. 

کناره‌گیری قاری بین‌المللی از مسابقات

مختار دهقان، قاری بین‌المللی کشورمان که سابقه کسب رتبه دوم مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی را در کارنامه خود دارد، ششم تیرماه در صفحه اینستاگرامی خود از مسابقات قرآن برای همیشه خداحافظی کرد. متن پست مختار دهقان به شرح زیر است.

«... ان‌شاءالله از امروز تمام تمرکزم را بر ارتقای علمی تلاوت و آموزش به قرآن‌آموزان خصوصاً در بخش روخوانی و روان‌خوانی (که به نظر مقدس‌‌ترین و پرثواب‌ترین مرحله آموزش قرآن هست) قرار خواهم داد.

از همه اساتیدم که در طی این سال‌ها زحمت فراوانی برای حقیر کشیدند، تشکر می‌کنم و از همه مسئولانی که در طی این سال‌ها زحمت برگزاری مسابقات سراسری را به دوش کشیدند نیز صمیمانه سپاسگزارم. عزیزان جانی از قبیل آقایان یاراحمدی، حسینی و قره‌شیخلوی دوست داشتنی و تمامی همکاران عزیزشان در اداره قرآن اوقاف و امور خیریه...»

اختتامیه مسابقات «سراج» به زمانی دیگر موکول شد

آئین اختتامیه پنجمین دوره مسابقات قرآن جلسات شهر تهران «سراج» که پیش از این قرار بود، پنجشنبه، ۱۰ تیرماه برگزار شود، به زمان دیگری موکول شد.

مرحله نهایی این دوره از مسابقات، هفتم و هشتم تیرماه با قضاوت داوران بین‌المللی در دو بخش بانوان و آقایان در دو گروه سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال در رشته قرائت و با راهیابی ۱۲۰ اثر برگزیده مرحله مقدماتی برگزار و اسامی برگزیدگان مشخص شد.

پنجمین دوره مسابقات قرآن سراج به همت فرهنگسرای قرآن با مشارکت سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران و با همکاری جلسات قرآن شهر تهران بعد از چند سال وقفه، امسال برگزار شد. 

فراخوان نخستین جشنواره «ما و فهم قرآن» اعلام شد

جشنواره «ما و فهم قرآن» ویژه مدیران، معلمان و دانش‌آموزان مقطع دبستان از سوی مدرسه دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران با هدف آموزش کلام خدا متناسب با سطح درک و نه آموخته‌های بزرگسالی به زبان کودکانه و رسیدن دانش‌آموزان به خیّرگزینی و انجام اعمال خیرخواهانه اجرا می‌شود.

این جشنواره در مرحله مقدماتی با محور‌های عکس و فیلم، ارائه تجربیات و خاطرات، خلاقیت، فعالیت‌ها و طرح درس و کلیپ‌های آموزشی از فهم قرآن و در بخش ویژه استانی با گزارش صمیمانه از اجرای فهم قرآن از سوی مدیر، معلم یا دانش‌آموز به زبان یا لهجه ویژه هر شهرستان یا استان برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha