مقاوم‌سازی 54 درصد واحدهای روستایی زنجان
کد خبر: 3981669
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷

مقاوم‌سازی 54 درصد واحدهای روستایی زنجان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: تاکنون 54 درصد از واحدهای مسکونی روستایی استان معادل 51 هزار واحد در مقابل زلزله مقاوم‌سازی شده است.

مقاوم‌سازی 54 درصد واحدهای روستایی زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، رضا خواجه‌ای، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان، 12 تیرماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور ما همواره با حوادث غیرمترقیه مثل سیل و زلزله دست و پنجه نرم می‌کند مقاوم‌سازی مسکن‌های روستایی از اهمیت بالایی برخوردار است تا از هزینه‌های جبران‌ناپذیر پیشگیری کند.

وی از پرداخت تسهیلات 100 میلیون تومانی خبر داد و گفت: سقف وام بهسازی مسکن روستایی 50 میلیون تومان بود که با پیشنهاد بنیاد مسکن و تصویب هیئت دولت به 100 میلیون تومان افزایش یافت. تسهیلات طرح ویژه بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی با کارمزد پنج درصد تا سقف 100 میلیون تومان به واحدهای مسکونی روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر پرداخت می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه بالا رفتن هزینه‌های ساخت و مصالح ساختمانی، افزایش سقف تسهیلات را ضروری کرد، ادامه داد: توسعه امکانات عمرانی و بهبود کیفیت مساکن روستایی است، پیشگیری از تخریب مسکن روستایی در حوادث، تمرکز سرمایه‌گذاری در روستاهای مستعد، توزیع عادلانه اعتبارات بخش مسکن در شهر و روستا، ترویج مقاوم‌سازی، آموزش و ارتقای دانش فنی روستائیان و ترویج الگوی ساخت مسکن اقتصادی از جمله اهداف اصلی طرح ویژه بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی است.

خواجه‌ای بیان کرد: با توجه به اهمیت مقاوم‌سازی منازل روستایی در برابر حوادث طبیعی، تسهیلات بسیار خوب بانکی به‌صورت قرض‌الحسنه و بازپرداخت 20 ساله در اختیار روستاییان قرار داده که شایسته است روستاییان از این فرصت برای مقاوم‌سازی منازل خود در برابر حوادث طبیعی نهایت بهره را ببرند. تسهیلات ۱۰۰ میلیونی مذکور تنها وام مسکونی به‌شمار می‌آید که ضمانت آن بسیار ساده و به‌صورت سفته زنجیره‌ای قابل انجام است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان تصریح کرد: با توجه به ضرورت سرعت بخشیدن به احداث مسکن مقاوم در روستاها واحدهای مسکونی روستایی که از طرح ویژه بهسازی و مقاوم‌سازی استفاده کرده‌اند، تا مدت ۱۰ سال بیمه حوادث شده و در صورت خسارت می‌توانند از بیمه استفاده کنند.

وی یادآور شد: در سطح استان زنجان 92 هزار و 678 واحد مسکونی روستایی شناسایی شده که می‌توان گفت تاکنون 54 درصد از این واحدهای مسکونی روستایی استان معادل 51 هزار واحد در مقابل زلزله مقاوم‌سازی شده و امیدواریم با ترویج فرهنگ مقاوم‌سازی ساخت و سازها در مناطق روستایی، این میزان افزایش یابد.

انتهای پیام
captcha