بسترهای آماده دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم قرآنی + فیلم
کد خبر: 3982639
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۸
علی محمدی در گفت‌وگوی تفصیلی با ایکنا بیان کرد:

بسترهای آماده دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم قرآنی + فیلم

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان گفت: در جشنواره‌های قرآن و عترت همواره رتبه‌های خوبی کسب کرده‌ایم لذا همکاران بنده از هر روزنه‌ای برای ترویج فرهنگ قرآن و عترت استفاده کرده‌اند. این نشان می‌دهد دانشگاه فرهنگیان بستر لازم برای تربیت معلم دینی و قرآنی دارد.

به گزارش ایکنا، دانشگاه فرهنگیان یکی از دانشگاه‌های فعال در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی است. این دانشگاه در راستای تربیت دینی دانشجو معلمان، متناسب با نیازهای جامعه و بر مبنای اسناد بالادستی در حال فعالیت است.
برای بررسی بیشتر این موضوع با علی محمدی، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:
 
ایکنا: لطفا در ابتدا از برنامه‌های دینی و قرآنی دانشگاه فرهنگیان بگویید و اینکه این دانشگاه چه راهبردهایی در زمینه مسائل دینی و قرآنی دارد؟
 
همانگونه که مستحضرید دانشگاه فرهنگیان، یک دانشگاه تربیت محور است و با هدف تربیت معلم در تراز جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده است. این دانشگاه فراز و نشیب‌های زیادی داشته است و ابتدا بسیار مورد توجه بود اما در یک برهه زمانی با مشکلاتی همانند کاهش جذب دانشجو مواجه بود اما خوشبختانه حضور رهبر فرزانه انقلاب در سال 1397 در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگی نقطه عطفی برای ارتقای جایگاه این دانشگاه بود.
 
پس از این حضور اتفاقات بسیار خوبی، هم در بعد کمی و هم کیفی رخ داد که بنده اجمالاً اشاراتی خواهم کرد. به هر حال این دانشگاه اگرچه به دلیل نوپا بودن در بحث زیرساخت‌های رفاهی و امکانات آموزشی، پژوهشی و اساتید با مشکلاتی مواجه است اما به لطف خدا در حوزه تربیتی، فرهنگی، دینی و قرآنی، از دانشگاه‌های ممتاز و برجسته کشور است و این هم به سابقه تربیت معلم در کشور ما برمی‌گردد که دانشجویان با دغدغه‌ انقلابی، فرهنگی و دینی وارد دانشگاه فرهنگیان شده و شغل شریف معلمی را برای خودشان انتخاب می‌کنند. 
 
وجه تمایز این دانشگاه نسبت به دانشگاه‌های دیگر همین حوزه تربیتی، دینی و قرآنی آن است که الحمدلله طی دوره بعد از حضور رهبر معظم انقلاب شاهد اقدامات بسیار خوب و مؤثری هستیم. توفیقات زیادی نیز کسب شده اما برنامه‌هایی هم هنوز مانده تا این دانشگاه به جایگاه واقعی خود برسد.
 
ایکنا: به فعالیت‌های دینی و قرآنی اشاره کردید. تا چه اندازه توانسته‌اید در این زمینه موفق عمل کنید و چه برنامه‌هایی به صورت ویژه اجرا کردید که لازم است به آن اشاره کنید؟
 
دانشگاه فرهنگیان بر اساس اسناد بالادستی دارای چند مأموریت، مخصوصاً در زمینه فرهنگی و قرآنی است. یکی از آن اسناد، سند اسلامی شدن دانشگاه‌هاست که ما هم در این زمینه مأموریت مشخصی داریم. سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش نیز برای ما یک اصل اساسی است که سرلوحه همه کارهای ما قرار گرفته است. سند تحول بنیادین اشاره به تربیت معلم همه جانبه می‌کند؛ یعنی معلمی که آگاه به مسائل تخصصی رشته خودش است و بایستی در حوزه‌های تربیتی، قرآنی، اجتماعی، سیاسی و حتی مهارتی و سواد رسانه‌ای هم شایستگی‌های لازم را کسب کند.
 
ما بر اساس این مأموریت مشخص یعنی سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و سند تحول بنیادی و اساس‌نامه‌ای که دانشگاه فرهنگیان بر اساس آن کار می‌کند، برنامه‌هایی را طراحی کردیم. در دانشگاه فرهنگیان، حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی به عنوان پیش قراول فعالیت‌هاست و در حوزه فرهنگی و اجتماعی، مباحث، قرآن و عترت یک اصل بنیادین است، لذا تمام فعالیت‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی را بر محور برنامه‌های دینی و قرآنی طراحی کردیم که به لطف خدا و تلاش همکاران بنده و حضور فعال و پرشکوه دانشجو معلمان، شاهد موفقیت‌های خوبی هم بوده‌ایم.
 
ایکنا: به حضور مقام معظم رهبری در سال 97 در پردیس نسیبه هم اشاره کردید. شاید یکی از مشکلاتی که در کشور با آن مواجه هستیم کمبود معلم است. به نظر شما تأکیداتی که رهبر انقلاب بر حمایت از دانشگاه فرهنگیان دارند تا چه اندازه در پذیرش بیشتر دانشجو معلمان در این دانشگاه مؤثر بوده است؟
 
با توجه به دو نوع دیدگاهی که در کشور وجود دارد ما مقاومت‌هایی را برای انجام رسالت‌های خود و حتی فرامین رهبری پیش روی خود داشتیم. البته حضور ایشان بسیار کارگشا بود و باعث شد سازمان امور اداری و استخدامی کشور مجوز بخشی از نیازهای تربیت معلم را در اختیار ما قرار دهد. در سال‌های 95 و 96 یعنی قبل از حضور رهبر معظم انقلاب در دانشگاه، پذیرش ما در حدود سه تا پنج هزار و هفت هزار نفر بود و دانشگاه با مشکلات زیادی مواجه بود اما با حضور ایشان ظرفیت‌ها بالا رفت و امروز بعد از سه سال از حضور رهبر انقلاب، به صورت مستقیم و غیر مستقیم، حدود صد هزار دانشجو معلم و مهارت آموز داریم.
 
ایکنا: منظور از مستقیم و غیر مستقیم چیست؟
 
برخی از دانشجو معلمان ما از طریق کنکور، دانشگاه فرهنگیان را انتخاب می‌کنند و ما چهار سال در خدمت آنها هستیم و به صورت شبانه روزی برنامه‌های فرهنگی و آموزشی را دریافت می‌کنند و غیرمستقیم نیز کسانی هستند که از طریق آزمون استخدامی آموزش و پرورش قبول می‌شوند و دوره فشرده یکساله معلمی را سپری می‌کنند که در هر دو بخش، موضوعات فرهنگی، تربیتی و قرآنی، یک اصل است؛ مثلا مهارت‌آموزان نیز باید حتماً دوره‌های آشنایی با آموزش قرآن را بگذرانند و برنامه‌های دینی و آموزشی نیز برای آنها اجرایی می‌شود و حتی در بستر فضای مجازی نیز حضور پیدا کرده و نمره لازم را کسب می‌کنند تا به حداقل استانداردهای لازم رسیده و وارد کار معلمی شوند.
 
ایکنا: اتفاقاً رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم نیز نگاه ویژه‌ای به مقوله آموزش و پرورش دارند، آیا در دانشگاه فرهنگیان راهبرد خاصی برای اجرایی کردن این بیانیه وجود داشته است؟
 
ما به محض صدور این بیانیه در صدد اجرای آن برآمدیم و این بیانیه را آنالیز کرده و در مرحله اول، بیانیه را به کارشناسان فرهنگی آموزش دادیم، سپس نکات کلیدی بیانیه گام دوم انقلاب که مرتبط با نظام تعلیم و تربیت بود را استخراج کردیم و محور برنامه‌های معاونت فرهنگی را بر اساس این بیانیه قرار دادیم. بدون اغراق می‌توانم بگویم شاید همان ابتدای سال 98 بیش از 70 درصد از بودجه معاونت فرهنگی و اجتماعی، براساس محورهای بیانیه گام دوم و مرتبط با نظام تعلیم و تربیت به کار گرفته شد.
 
آموزش دانشجو معلمان در خصوص بیانیه گام دوم و اقدامات عملی همانند فراخوان، مسابقه و فعالیت‌های بسیار زیاد دیگر بطور  تئوری و عملی برای آشنایی با بیانیه گام دوم انقلاب توسط کارکنان، کارشناسان، مدیران فرهنگی و دانشجو معلمان، از دیگر اقداماتی بود که داشتیم لذا معتقدم در دانشگاه فرهنگیان، هم سند تحولی بنیادین و هم بیانیه گام دوم انقلاب، مخصوصاً در معاونت فرهنگی و اجتماعی جای خود را باز کرده است.
بسترهای دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم قرآنی
 
ایکنا: سؤال بعدی در زمینه تعلیم و تربیت اسلامی است. شما چه تعریفی از این موضوع دارید و به نظرتان تا چه اندازه توانسته‌ایم آن را اجرایی کنیم؟
 
مقام معظم رهبری بسیار زیبا فرمودند که دانشگاه فرهنگیان، مرکز ثقل آموزش و پرورش یا هیئت اندیشه‌ورز آموزش و پرورش است. این سخن بدان معناست که باید در دانشگاه فرهنگیان بر اساس منابع دینی و قرآنی، مباحث تعلیم و تربیت را بازنگری کنیم. متأسفانه جهت تعلیم و تربیت ما به سمت آموزش‌محوری و ذهن‌پروری رفته است و از مباحث اصلی همانند تربیت دینی، سیاسی، اجتماعی، مهارتی، سواد رسانه‌ای و اقتصاد مقاومتی و ... که در تربیت یک معلمِ تراز مؤثر است غفلت کرده‌ایم.
 
هدف سند تحول این است که دانش آموزان و نسل آینده منطبق با مکتب اسلام تربیت شوند که نه تنها در بُعد ذهنی بلکه در بعد دینی و قرآنی نیز انسان کامل‌تری شوند و طبیعتاً معلم‌های ما که قرار است این تعلیم و تربیت اسلامی را پیاده کنند باید با محوریت سند تحول بنیادین که یک سند کامل است آشنا باشند و خودشان معلم همه‌جانبه باشند تا بتوانند دانش‌آموزان را بر اساس همین مدل پرورش دهند.
 
ایکنا: برای ارتقای توانمندی معلمان و دانشمندان در ابعاد مختلف چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
 
در حوزه فرهنگی، دوره‌های توانمندسازی برای کارشناسان، مدیران فرهنگی، استانی و دانشجو معلمان داریم. تأکید وزیر علوم بر این است که دانشگاه فرهنگیان باید برای معلمانی که شاغل هستند دوره‌های توانمندسازی با رویکرد تربیتی برگزار کند. کارهای اداری آن در حال شکل‌گیری است و امیدوارم دانشگاه فرهنگیان، همانگونه که مد نظر رهبر معظم انقلاب بود به جایگاه شایسته‌ای برسد. امیدواریم با استقرار دولت جدید این دانشگاه بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و آن بی‌مهری‌ها و موانع برداشته شود.
 
دانشجو معلم ما باید بستر لازم برای مسائل رفاهی را داشته باشد و سرانه فرهنگی و بودجه این بخش افزایش پیدا کند و امکانات  کتابخانه‌ای و فناوری بیشتری داشته باشیم که الان به خوبی فراهم نیست. همکاران بنده مجاهدانه در حال کار کردن هستند در حالی‌که بعضاً اعتبارات ما یک سوم شده اما موفقیت ما تا ده برابر افزایش پیدا کرده است.
 
ما در سال 97 میزبان نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در بخش دانشگاهی بودیم که دانشگاه فرهنگیان رتبه اول دانشگاه‌های کشور را در بخش قرآن و عترت به دست آورد. ما در جشنواره‌های قرآن و عترت همواره رتبه‌های خوبی کسب کرده‌ایم لذا همکاران بنده از هر روزنه‌ای برای ترویج فرهنگ قرآن و عترت استفاده کرده‌اند. این نشان می‌دهد دانشگاه فرهنگیان بستر لازم برای تربیت معلم دینی و قرآنی دارد اما باید سایر دستگاه‌ها همانند وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم هم به ما کمک کنند.
 
رهبر معظم انقلاب فرمودند هرکسی، هر کاری که می‌تواند را باید برای ارتقای این دانشگاه انجام دهد. ما امیدواریم با استقرار دولت آینده، دانشگاه فرهنگیان جایگاه حاکمیتی خود را پیدا کند و مورد توجه ویژه قرار گیرد. معتقدم اساتید، کارکنان و دانشجو معلمان ما ظرفیت عظیمی برای استقرار نظام تعلیم و تربیت اسلامی و معلم کیفی هستند.
 
گفت‌وگو از اکبر ابراهیمی
انتهای پیام
captcha