بازتاب‌ها و بازخوردهای نفوذ به مدار بسته
کد خبر: 3993024
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹

بازتاب‌ها و بازخوردهای نفوذ به مدار بسته

انتشار تصاویری از دوربین‌های زندان اوین مبنی بر رفتار نامناسب با زندانیان، موجی از انتقادات و واکنش افراد و گروه‌های مختلف را در پی داشت، تا جایی که رئیس سازمان زندان‌ها بابت این تصاویر عذرخواهی کرد.

فیلم منتشر شده از زندان اوبن برای تخریب نظام است

به گزارش ایکنا از اصفهان، انتشار تصاویری از دوربین‌های زندان اوین مبنی بر رفتار نامناسب با زندانیان، موجی از انتقادات و واکنش افراد و گروه‌های مختلف را در پی داشت، تا جایی که رئیس سازمان زندان‌ها بابت این تصاویر عذرخواهی کرد و رئیس قوه قضائیه به دادستان کل کشور دستور رسیدگی فوری به این موضوع را داد. در همین رابطه، خبرنگار ایکنا در اصفهان با احمد بخشایش اردستانی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، امام‌جمعه موقت اصفهان گفت‌وگو کرد و نظر آنها را در این خصوص جویا شد. یادآور می‌شود مطالب موافق یا مخالف مطروحه، نظرات این کارشناسان است و ایکنا در پی نفی یا اثبات این نظرات نیست.

بخشایش اردستانی درباره فیلم منتشر شده از زندان اوین، اظهار کرد: انتشار فیلم‌هایی از این دست باعث شفافیت می‌شود و این‌ها مواردی است که زمانی رئیس‌جمهور اسبق می‌گفت، ولی اجازه بازدید از زندان‌ها داده نمی‌شد. در واقع، مسائلی وجود داشت، ولی کسی باور نمی‌کرد و اکنون برای اولین بار این فیلم منتشر شده است. بنابراین، انتشار این فیلم علاوه بر شفافیت، باعث می‌شود در آینده این مسائل تکرار نشود.

وی افزود: وقتی ادعا می‌کنیم زندانی سیاسی نداریم، یا زندانیان سیاسی مورد تعرض قرار نمی‌گیرند، انتشار این فیلم نشان می‌دهد که قضیه برعکس است و همه چیز باید قانونی باشد. در همه جای دنیا، زندان وجود دارد و زندان نیز قرین خشونت است، ولی حدی از خشونت را می‌توان تحمل کرد و پذیرفت. برخی گفتار و کردارشان کاملاً با هم متفاوت است، می‌گویند زندانی سیاسی نداریم، یا زندانیان سیاسی در شرایط خوبی به سر می‌برند، ولی در عمل می‌بینیم این‌طور نیست و شفافیت به این معناست که گفتار و کردار یکی باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران مرکزی در خصوص تأثیر انتشار چنین فیلم‌هایی بر اعتماد عمومی، گفت: برخی معتقدند اعتمادی دیگر وجود ندارد و وقتی زندگی مردم سخت و دشوار است، این مورد نیز به بقیه موارد اضافه می‌شود. در واقع، اعتمادی که وجود نداشت، بیشتر دچار شکاف شده است و ثابت می‌شود سخن کسانی که مدعی بودند که گفتار و کردار مسئولان یکی نیست، درست بوده است.

بخشایش اردستانی اضافه کرد: توجه زیادی به مباحث حقوق بشری نداریم و برخی این مباحث را کاملاً سیاسی در نظر می‌گیرند و اقدامات خود را در چارچوب آموزه‌های اسلامی توجیه می‌کنند، در صورتی که حقوق بشر واقعاً باید رعایت شود و اسلام نیز حقوق بشر را قبول دارد و این، توجیه است که بگوییم حقوق بشر از اسلام جداست. همه مواردی که در اسلام آمده، در حقوق بشر نیز وجود دارد. اگر آموزه‌های اسلامی رعایت شود، در واقع حقوق بشر رعایت شده است. قوه قضائیه نباید اجازه دهد که در آینده این اتفاقات تکرار شود.

فیلم منتشر شده از زندان اوین برای تخریب نظام است

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، امام‌جمعه موقت اصفهان نیز در این خصوص اظهار کرد: افراد نمی‌توانند هر چه دلشان خواست، در فضای مجازی منتشر کنند و متهم کردن یک تشکیلات قضایی یا زندان، تضعیف نظام محسوب می‌شود و این اتفاقات رخ نداده است.

وی افزود: در احوالات شهید لاجوردی، رئیس اسبق زندان اوین آمده است که دو زانو در مقابل زندانیان می‌نشست و با رفاقت با آنها گفت‌وگو می‌کرد. اینکه می‌گویند در یک زندان چنین اتفاقاتی افتاده، به نظر من برای تخریب و تضعیف نظام است و در این موقعیت و شرایط که به وحدت و همدلی نیاز داریم، انتشار این موارد حتی اگر هم صحت داشته باشد که به نظر من صحت ندارد، هدفش فقط تخریب نظام است.

امام‌جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: کسانی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، باید حرف حساب بزنند، از اخلاقیات و نیکوکاری سخن بگویند و فضای مجازی را به بستری برای تزریق فرهنگ انسان‌دوستی تبدیل کنند، نه تخریب نظام.

حجت‌الاسلام رهبر بیان کرد: من اصل این موضوع را قبول ندارم، یعنی معتقدم هیچ‌گاه با زندانیان چنین رفتاری انجام نشده است و انتشار این فیلم‌ها جز تخریب نظام هدف دیگری را دنبال نمی‌کند و در واقع، بهانه دادن به دست دشمن است و اصولاً در این موقعیت که کشور می‌خواهد وارد مقطع سازندگی و خدمتگزاری شود، این بهانه‌ها بیش از گذشته است. بنابراین، چنین اتفاقاتی در نظام نبوده و نیست و این‌ها برای تخریب آن است.

وی در واکنش به عذرخواهی رئیس زندان اوین بابت این اتفاقات و صدور دستور پیگیری از جانب رئیس قوه قضائیه، گفت: من با تشکیلات قضایی و فضای مجازی در ارتباط نیستم و از موضوع عذرخواهی و پیگیری اطلاعی ندارم و اگر هم عذرخواهی انجام شده است، هیچ اشکالی ندارد. قوه قضائیه از وظایف خودش باخبر است و ما نمی‌توانیم برای آن تعیین تکلیف کنیم.

انتهای پیام
captcha