خطبه‌های سیدالشهدا (ع) بهترین سند برای شناخت فلسفه نهضت عاشوراست
کد خبر: 3995452
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷

خطبه‌های سیدالشهدا (ع) بهترین سند برای شناخت فلسفه نهضت عاشوراست

سخنران حرم مطهر رضوی گفت: خطبه‌های سیدالشهدا(ع) در طول سفر از مدینه تا کربلا بهترین و معتبرترین سند برای شناخت فلسفه نهضت عاشوراست.

خطبه‌های سیدالشهدا (ع) بهترین سند برای شناخت فلسفه نهضت عاشوراستبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، حجت الاسلام کاظم راشد یزدی، سخنران حرم مطهر رضوی، در ویژه برنامه تبلیغی- مذهبی حرم مطهر رضوی در صحن پیامبر اعظم(ص)، گفت: یکی از بهترین راه‌های شناخت انسان‌ها توجه به کلام و گفته‌های آنها است.

وی تصریح کرد: زبان، واسطه بین ظاهر و باطن انسان است و محتویات قلب و درون انسان از طریق زبان به دیگران منتقل می‌شود. ما با شنیدن سخنان و گفتار دیگران می‌توانیم به شخصیت واقعی آنها پی ببریم.

سخنران حرم مطهر رضوی افزود: در باب تاریخ عاشورا و علت و علل به وقوع پیوستن این قیام سخنان بسیاری گفته شده است و تاریخ‌نویسان نیز تمامی اتفاقات این نهضت خونین را ثبت کرده‌اند، اما بررسی خطبه‌ها و سخنان سیدالشهدا(ع) در جریان این نهضت بهترین راه برای شناخت فلسفه این قیام است.

وی ابراز کرد: یکی از خطبه‌های سیدالشهدا (ع) در زمان رویارویی ایشان با سپاه حر بن یزید ریاحی بود. سخنان سیدالشهدا(ع) در این خطبه موجب بیداری حر و پیوستن او به سپاه عاشوراییان شد.

حجت الاسلام راشد یزدی اظهار کرد: در این خطبه، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با بلاغت تمام در ابتدا به معرفی خود به عنوان سبط رسول الله(ص)، فرزند امیرالمومنین(ع) و حضرت صدیقه طاهره(س) پرداختند.

وی ادامه داد: این سخنان امام حسین(ع) در حر بن یزید ریاحی که دارای طینتی پاک بود اثر گذاشت و موجب شد که او نیز به سپاه سیدالشهدا(ع) بپیوندد و در راه آن حضرت به شهادت برسد.

سخنران حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: مطالعه و بررسی خطبه‌های امام حسین(ع) همانگونه که موجب بیداری حر شد، می‌تواند موجب روشنایی جان و دل همه انسان‌های پاک سرشت شود و از طریق همین خطبه‌ها است که می‌توانیم به اهداف سیدالشهدا(ع) از قیام خونین عاشورا پی ببریم.

انتهای پیام
captcha