تلاوت‌های قرآنی زیادی بر اساس موسیقی نواحی داریم/ ترویج شریعت با موسیقی و هنر + فیلم
کد خبر: 3997262
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
در آئین رونمایی از آلبوم «نواحی اشک» مطرح شد؛

تلاوت‌های قرآنی زیادی بر اساس موسیقی نواحی داریم/ ترویج شریعت با موسیقی و هنر + فیلم

آئین رونمایی از آلبوم «نواحی اشک» با حضور دست‌اندرکاران و اهالی رسانه در فرهنگسرای عترت برگزار شد.

تلاوت‌های قرآنی زیادی بر اساس موسیقی نواحی داریم /  تکثیر و ترویج شریعت همواره با موسیقی و هنر آمیخته بوده استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ امروز دوشنبه 22 شهریور  از 1400 آلبوم موسیقی مذهبی «نواحی اشک» به خوانندگی متین رضوانی‌پور در فرهنگسرای عترت رونمایی شد. این آئین با حضور خواننده این اثر و امیرحسین سمیعی، مدیر موسیقی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار شد.

آلبوم «نواحی اشک» اثری در ژانر موسیقی مذهبی است که در دهه اول محرم هرروز یک قطعه از آن منتشر شد و امروز به‌صورت کامل و رسمی از آن رونمایی شد. این آلبوم اثر قابل‌توجهی است که توسط مدیرت موسیقی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران تولید شده است.

«نواحی اشک» برگرفته از نوحه‌های محلی موجود در هر منطقه است که متین رضوانی‌پور به‌ عنوان پژوهشگر آنها را از نواحی مختلف ایران، گردآوری و بازخوانی کرده است.

«نواحی اشک» اثری پژوهشی

امیرحسین سمیعی در رونمایی از این اثر بیان کرد: در محرم سال 1399 این جریان را با آلبوم «مرثیه ناتمام» شروع کردیم که کاملاً به‌صورت آوازی بر اساس ردیف دستگاهی موسیقی ایرانی بود. امسال تلاش کردیم به دو جهت به این امر مهم توجه کنیم. آلبوم «نواحی اشک» یکی از آنها است که برگرفته از موسیقی آئینی نواحی کهن ایران است و دیگری نیز قبل از اربعین رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: در گذشته موسیقی ردیف دستگاهی و موسیقی آئینی دو گونه بودند که به‌صورت جدی در جامعه حضور داشتند. این دو به‌قدری درهم‌تنیده بودند که اغلب خواننده‌های توانمند موسیقی ردیف دستگاهی، خواننده‌های موسیقی آئینی نیز بودند و در تعزیه‌خوانی، نوحه‌خوانی و دیگر مراسمات آئینی و عقیدتی نیز حضور داشتند. متأسفانه با شهری شدن جوامع، موسیقی‌های وارداتی حضور پررنگ‌تری پیدا می‌کنند از موسیقی‌های اصیل و نواحی فاصله گرفته می‌شود. عدم سیاست‌گذاری در حوزه موسیقی جدی سبب شده است که ما در حوزه موسیقی جدی بسیار آسیب ببینیم.

مدیر موسیقی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان این که ما در آلبوم «نواحی اشک» سعی کردیم کاملاً پژوهش‌گونه پا به عرصه تولید بگذاریم؛ ادامه داد: آقای رضوانی‌پور متخصص این حوزه هستند و همکاری‌هایی در قبل صورت گرفته بود که درخواست کردیم که در این پروژه حضور داشته باشند و آقای سعید عظیمی به‌عنوان تنظیم‌کننده این آلبوم نقش آفریدند. در تنظیم این آلبوم تلاش شده تا به نوحه‌ها آسیبی نزند و به‌ صورت سلیس به گوش مخاطبین برد.

تلاوت‌های قرآنی زیادی بر اساس موسیقی نواحی

متین رضوانی‌پور، خواننده این آلبوم بیان کرد: من از سال 1383 در عرصه پژوهش و تحقیق آغاز به کارکردم و تا آلان بیش از 5 هزار اثر از نوحه‌های سنتی و نواحی موجود در ایران را ضبط و گردآوری کردم که آهنگ‌های آن با هم فرق دارند و تکراری نیستند. این نوحه‌ها تا الان نزدیک به 32 عنوان کتاب شده است که 11 تا از آنها چاپ شده است.

وی افزود: از نکاتی که در پژوهش‌ها دیده‌ام تلاوت‌های اصیل قرآن بود. ما تعداد بسیار زیادی از تلاوت‌های قرآنی داریم که بر اساس موسیقی نواحی موجود در آن منطقه است. اذان‌ها، نوحه‌ها و لالایی‌های مختلف پیدا کردیم که کمتر به آنها پرداخته شده است. در این تحقیقات مناجات، متن، منقبت و تمام چیزهایی که ریشه اصیل و سنتی دارند را تا جایی که امکان داشت ضبط و گردآوری کردیم.

تلاوت‌های قرآنی زیادی بر اساس موسیقی نواحی داریم / ترویج شریعت با موسیقی و هنر +فیلم

وی تصریح کرد: این پژوهش‌ها و تحقیقات ناتمام هستند؛ امیدوارم که شرایط به‌ صورتی شود و حمایت‌ شویم تا آن را تکمیل کنیم. بسیاری از مناطق وجود دارند که هنوز نوحه‌های اصیل آنها ثبت و ضبط نشده و باید تا قبل از فراموش‌شدن آنها کاری انجام داد.

ترویج شریعت همواره با موسیقی و هنر 

مصطفی بیات مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۲ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این رونمایی بیان کرد: مدل تکثیر و ترویج شریعت همواره با موسیقی و هنر آمیخته بوده است. در بین انبیاء حضرت داوود نمونه‌ای از این واقعیت است. کشور ایران دارای فرهنگ کهنی است که بحث هنر و موسیقی با رگ و پوست آن عجین شده است. داشته‌های عمیق فرهنگی در عرصه هنر و موسیقی باید حفظ شود.

وی ادامه داد: ما باید هنر اصیل خود را تقویت کنیم تا بتوانیم فرهنگ اصیلمان را حفظ کنم. کسانی که می‌خواهند سیاست‌گذار فرهنگی باشند باید موضوعات را درست درک کنند و بفهمند تا بتوانند درست راهبری کنند. فقدان عقل موجب می‌شود که جامعه از عدل خارج شود و خروجی عدل آزادی است. اگر تهاجم فرهنگی وجود دارد باید در پشت جبهه نیز پول خرج شود و توانایی لجستیکی خود را تقویت کنیم. به عقیده من در عرصه هنر هرچه هزینه کنیم باز هم کم است زیرا هنر تکمله فرهنگی است.

در پایان این نشست با حضور دست‌اندرکاران آلبوم «نواحی اشک» از این آلبوم رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha