روایت‌های دفاع مقدس بدون اغراق بیان شود
کد خبر: 3999942
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹

روایت‌های دفاع مقدس بدون اغراق بیان شود

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور آذربایجان‌غربی با اشاره به چگونگی انعکاس و حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، اظهار کرد: روایت‌های دفاع مقدس باید بدون اغراق و واقع‌بینانه و در قالب‌های سینمایی و مستندهای حرفه‌ای بیان شود.

ارسالی امروز ا روایت های دفاع مقدس به زبان ساده و در قالب سینمایی مستندهای حرفه ای ساخته شودحجت‌الاسلام سجاد بیگی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور آذربایجان‌غربی، به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: در آستانه چهل و یکمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی قرار داریم، جنگی که چهره فرهنگی و اقتصادی اجتماعی ایران را به کلی دگرگون کرد و آرایش سیاسی کشور را تغییر کلی داد.

وی افزود: علی‌رغم انتشار تلی از اسناد، خاطرات، عکس‌ها و منابع متعددی از هشت سال دفاع مقدس تا امروز یک کتاب تحلیلی همه‌جانبه در باب جنگ هشت ساله نداریم و این نشان می‌دهد که مراکز پژوهشی، دانشگاه‌ها و نویسندگان و مورخان ما تا چه اندازه کوتاهی کرده و به این مهم نپرداخته‌اند.

حجت‌الاسلام بیگی بیان کرد: درباره رزمندگان سال‌های دفاع مقدس کتاب‌های بسیاری در قالب خاطرات شفاهی یا خاطرات خودنوشت نگاشته و منتشر شده است که در لابه‌لای این آثار می‌توان به لحظاتی که رزمنده مجروح شده و به بیمارستان منتقل شده اشاره کرد، اما درباره رنج‌ها و مصائب جانبازان پس از جنگ و مشکلاتی که گریبانگیر خودشان و خانواده‌شان است به دلایل عاطفی و اجتماعی کمتر پرداخته شده است.

وی ادامه داد: در خصوص تجزیه و تحلیل چگونگی پیروزی ایران در این دفاع مقدس می‌توان گفت که براساس فرمول ریاضی شکست ایران در این جنگ قطعی بود و تفاوت شدید در موازنه سلاح و سرباز، برتری موقعیت سرزمینی ایران و نیز برتری جمعیتی ایران نسبت به عراق را به شدت تحت تأثیر قرار داده بود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور آذربایجان‌غربی، تصریح کرد: به نحو عجیب و الهی این ایران بود که در پایان هشت سال جنگ نابرابر، به‌عنوان طرف پیروز شناخته شد و در این خصوص تجزیه و تحلیل‌های زیادی صورت گرفته اما به نکته اصلی در پاسخ به این سؤال کمتر پرداخته شده که آن خودباوری و اعتماد به نفس، ایمان به امداد غیبی الهی، عدم خودبینی، داشتن روحیه جهادی و پایبندی به اصول و ضوابط بود که از برکات پیروزی انقلاب اسلامی در آن برهه زمانی می‌توان یاد کرد.

وی تأکید کرد: باید بکوشیم این مفاهیم ارزشی تولید شده در دوران دفاع مقدس در اختیار نسل‌ها قرار گیرد و ما با این مفاهیم می‌توانیم انقلاب را به آرمان‌ها نزدیک کرده و در برابر زیاده‌خواهی‌ها ایستاده و تکیه‌گاه مظلومان عالم باشیم.

حجت‌الاسلام بیگی با اشاره به چگونگی انعکاس و حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، اظهار کرد: معتقدم باید روایت‌های دفاع مقدس بدون اغراق و به صورت واقع‌بینانه و در قالب‌های سینمایی و مستندهای حرفه‌ای پخش شده و یکی از دلایل ماندگاری آثار شهید آوینی نیز همین موضوع بود.

وی افزود: آثار شهید آوینی که به صورت میدانی، واقعی و با جملاتی آسمانی و محکم و البته ساده و درست روایت می‌شدند، در مرحله بعدی توجه به آثار زنده و ارزشمند این دوران یعنی جانبازان گرانقدر و خانواده‌های این عزیزان و خانواده شهدا هستند که باید از این عزیزان برای تهیه بانک جامع اطلاعاتی از شهدای گرانقدر دفاع مقدس کمک گرفت.

حجت‌الاسلام بیگی در پایان افزود: در مرحله سوم نویسندگان و رمان‌نویسان هستند که می‌توانند با تکیه بر خاطرات جانبازان جنگ دست به کار شده و رمان‌های فاخر و جذابی خلق کنند.

انتهای پیام
captcha