استفاده از کلاس‌ آموزشی روند حفظ قرآن را قاعده‌مند می‌کند
کد خبر: 4003372
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷
برگزیده مرحله استانی چهل‎وچهارمین مسابقات قرآن اوقاف همدان:

استفاده از کلاس‌ آموزشی روند حفظ قرآن را قاعده‌مند می‌کند

برگزیده مرحله استانی چهل‎وچهارمین مسابقات قرآن اوقاف همدان با اشاره به لزوم استفاده از کلاس‌های آموزشی در حفظ قرآن، گفت: استفاده از کلاس و مربی باعث می‌شود روند حفظ قاعده‌مند شده و قرآن‌آموزان بر اساس برنامه پیش بروند؛ علاوه بر این در کلاس‌ها مفاهیم و معانی قرآن مطرح می‌شود.

استفاده از کلاس‌ آموزشی روند حفظ قرآن را قاعده‌مند می‌کنددر ماه گذشته شاهد برگزاری مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه بودیم؛ به گفته مسئولان این دوره مسابقات در مرحله شهرستانی با افزایش 40 درصدی استقبال متسابقان قرآنی روبه‌رو شد و پس از برگزاری مرحله استانی مسابقات، 31 نفر حائز رتبه‌های برتر در این مسابقات شدند که در نهایت شش نفر از استان همدان به مرحله نیمه‌نهایی چهل‌و‌چهارمین مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف راه یافتند؛ از این تعداد دو نفر خانم و چهار نفر آقا هستند.

محبوبه شاه‌حسینی، برگزیده مرحله استانی چهل‎وچهارمین مسابقات قرآن اوقاف همدان که در رشته حفظ 20 جزء به مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف راه‌ یافته است، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: 36 سال سن دارم و از اهالی شهرستان همدان دارای مدرک لیسانس و صاحب سه فرزند هستم.

وی افزود: از همان دوران کودکی در یک خانواده قرآنی بزرگ شدم، پدرم همواره قرآن می‌خواند و ما را برای خواندن قرآن و حفظ قرآن ترغیب و تشویق می‌کرد. از آنجا که خواهر بزرگ‌ترم هم در زمینه حفظ قرآن فعال بود، بنابراین به‌عنوان الگویی برای من مطرح شد و من در زمینه حفظ قرآن فعال شدم.

شاه‌حسینی با اشاره به اینکه شرایط لازم برای شرکت در کلاس‌های حفظ قرآن را نداشتم، گفت: البته در دوران کودکی من، جامعةالقرآن‌ها به شکل کنونی فعال نبودند و مجبور بودم از نوار کاست‌های قرآنی استفاده کنم. به همین ترتیب کلاس سوم ابتدایی موفق به حفظ جزء اول شدم و از همان 9 سالگی حفظ قرآن را ادامه دادم و در 18 سالگی هم موفق به حفظ کامل قرآن شدم.

این حافظ کل قرآن یادآور شد: اوایل شروع به حفظ، جامعةالقرآن در همدان وجود نداشت و من در منزل با استفاده از نوارهای قرآنی شروع به حفظ قرآن کردم اما در سال 81 اولین دوره جامعةالقرآن برگزار شد و من از همان اوایل شروع فعالیت این مؤسسات قرآنی از کلاس‌ها بهره گرفتم و در نهایت در 18 سالگی موفق به حفظ کامل قرآن شدم.

حفظ قرآن در وقتم برکت ایجاد کرده است

وی با اشاره به لزوم استفاده از کلاس‌های آموزش در حفظ قرآن، تصریح کرد: وقتی قرآن‌آموز از کلاس‌های حفظ استفاده می‌کند، حضور مربی باعث می‌شود روند حفظ قاعده‌مند شده و براساس برنامه پیش بروند؛ علاوه بر این مفاهیم و معانی قرآن مطرح می‌شود، روند پیشرفت کلاس‌ها نظم می‌گیرد و فرد خودش را مقید به پیشرفت براساس برنامه می‌کند.

این حافظ قرآن ادامه داد: از نظر بنده حفظ قرآن بدون حضور مربی اصلاً امکان‌پذیر نیست، چراکه قرآن‌آموز حتماً باید محفوظات خود را به کسی تحویل دهد. در کلاس شرایطی جدی و نظم حاکم است. بنابراین، حافظان را به استفاده از کلاس توصیه می‌کنم. البته شرایط کاملاً استثنایی هم وجود دارد که فرد علاقه بسیاری به حفظ قرآن دارد که می‌تواند با برنامه‌ریزی و نظم در این راه موفق شود.

وی بیان کرد: خوشبختانه در چهل‎وچهارمین مسابقات قرآن اوقاف موفق به کسب رتبه برتر در سطح مسابقات استانی شدم که پس از آن نیز با توجه به اینکه حدنصاب نمره لازم را برای شرکت در مسابقات سراسری کسب کرده بودم در رشته حفظ 20 جزء به مرحله نیمه‌نهایی راه یافتم. امیدوارم از جمله افرادی از استان همدان باشم که حائز رتبه برتر کشوری شوم.

شاه‌حسینی با اشاره به سطح مسابقات قرآن اوقاف در سال‌ جاری، گفت: در سال‌های اخیر به علت شرایط کرونایی متأسفانه استقبال از مسابقات قرآن کمتر بوده و از طرفی هم متسابقان آمادگی کافی را برای رقابت با یکدیگر نداشتند. در زمینه شیوه برگزاری مسابقات مشکلی وجود نداشت، متأسفانه اطلاع‌رسانی برای زمان برگزاری مسابقات حفظ به‌خوبی و در زمان مناسبی انجام نگرفت. از آنجا که در مسابقات حفظ، متسابقین باید محفوظات خود را مرور کنند و از قبل آماده باشد دیر اعلام شدن این فرصت را از متسابقان در رشته حفظ می‌گیرد.

این حافظ قرآن اظهار کرد: برگزاری مسابقات قرآن به شکل حضوری انجام گرفت که هیچ مشکلی در این زمینه وجود نداشت. در زمینه داوری نیز با توجه به اینکه دو داور خارج از استان آمده بودند و یک داور هم بومی بود در کیفیت بسیار بالایی داوری مسابقات را انجام دادند.

وی گفت: تاکنون در بسیاری از مسابقات حفظ و ترتیل شرکت کرده‌ام که اغلب دارای رتبه‌های برتر در منطقه غرب کشور هستم، در سال‌های گذشته در مسابقات سراسری قرآن در دانشگاه پیام نور شرکت کردم و حائز رتبه دوم در رشته 20 جزء شدم. همچنین در مسابقات اوقاف در منطقه غرب کشور در رشته 20 جزء در لرستان نیز حائز رتبه برتر هستم.

شاه‌حسینی در پایان اظهار کرد: حفظ قرآن علاوه بر اینکه آرامش عجیبی به من داده و مرا صبورتر کرده، باعث شده برکت خاصی در وقت من ایجاد شود.

انتهای پیام
captcha