شیطان راهزن مسیر سعادت است
کد خبر: 4009359
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
رئیس کانون نهج‌البلاغه‌شناسی لرستان:

شیطان راهزن مسیر سعادت است

رئیس کانون نهج‌البلاغه‌شناسی لرستان گفت: عده‌ای نسبت به حق خداوند جهل ورزیده و به‌سوی مظاهر غیر خداوند رفتند و شیطان این افراد را بازی داد و آنان را از مسیر خداوند و عبادت دور کرد به‌ معنای دیگر شیطان قطاع‌الطریق و راهزن مسیر سعادت شد.

حجت الاسلام حسین روزبهانی، رئیس کانون نهج‌البلاغه شناسی لرستانحجت‌الاسلام حسین روزبهانی، رئیس کانون نهج‌البلاغه‌شناسی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با اشاره به شرح فرازی از خطبه نخست نهج‌البلاغه با مضمون «وَ اصْطَفَى سُبْحَانَهُ مِنْ وَلَدِهِ أَنْبِيَاءَ أَخَذَ عَلَى الْوَحْيِ مِيثَاقَهُمْ وَ عَلَى تَبْلِيغِ الرِّسَالَةِ أَمَانَتَهُمْ لَمَّا بَدَّلَ أَكْثَرُ خَلْقِهِ عَهْدَ اللَّهِ إِلَيْهِمْ فَجَهِلُوا حَقَّهُ وَ اتَّخَذُوا الْأَنْدَادَ مَعَهُ وَ اجْتَالَتْهُمُ الشَّيَاطِينُ عَنْ مَعْرِفَتِهِ وَ اقْتَطَعَتْهُمْ عَنْ عِبَادَتِهِ فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ»، اظهار کرد: امام علی(ع) در این فراز به فلسفه و اختیارات انبیا و ضرورت نبوت اشاره می‌کند.

وی با اشاره به اینکه خداوند متعال از جنس انسان، انبیایی را برگزیده است، افزود: انبیا شخصیت‌های خالص، جامع و نخبه هستند که ردای رسالت بر دوش آنان پوشانده شده است.

روزبهانی در خصوص نحوه انتخاب انبیای الهی از جانب خداوند، گفت: انتخاب انبیا به‌ سبب علم الهی است و اثبات می‌کند که انبیا در مقام سخت‌کوشی و ایستادگی برترین هستند و استحقاق جایگاه رسالت را داشته‌اند، کمااینکه امام علی(ع) بارها در نهج‌البلاغه خود را شاگرد مکتب نبی مکرم اسلام می‌داند.

رئیس کانون نهج‌البلاغه‌شناسی لرستان با تأکید بر اینکه انبیا در مقام صفات نفسانی پیشتاز بودند و همین امر سبب پوشاندن کسوت رسالت بر قامت آنان شده است، افزود: انبیای الهی، وحی یا گزارشات الهی را بدون اینکه مکتبی رفته باشند فرا گرفته‌اند، به‌ معنای دیگر سرمشق کار انبیا وحی است و آنان با وحی آشنا شده و متعهد به وحی شدند، به‌طوری‌ که سرلوحه زندگی و امورات زندگی آنان منبعث از وحی است.

وی با اشاره به اینکه انبیا نمی‌توانند در مایه وحی سازش‌کاری داشته باشند و حتی تقیه در وحی کنند، ادامه داد: انبیا محکم و استوار پای وحی ایستاده‌ و متعهد به وحی هستند تا تبلیغ رسالت را مو به مو به مردم انتقال دهند و یک کلمه در انتقال وحی، کوتاهی نمی‌کنند.

روزبهانی نبوت را وظیفه سنگین و کمرشکنی دانست و با اشاره به اینکه انبیا باید امانت وحی را به وضوح و روشن به مردم انتقال دهند، گفت: عده‌ای نسبت به حق خداوند جهل ورزیده و به‌سوی مظاهر غیر خداوند رفتند و شیطان این افراد را بازی داد و آنان را از مسیر خداوند و عبادت دور کرد به‌ معنای دیگر شیطان قطاع‌الطریق و راهزن مسیر سعادت شد.

رئیس کانون نهج‌البلاغه‌شناسی لرستان ضرورت حضور پیامبران را خروج انسان از مسیر آفرینش دانست و بیان کرد: اگر پیامبران نبودند آفرینش الهی از مسیر خود خارج می‌شد، چراکه شیطان بشر را از مسیر منحرف می‌کرد. لذا، پیامبران علائم و نشانه‌های مسیر را نشان دادند. خداوند متعال در قرآن کریم به بنی‌آدم تذکر می‌دهد که آیا ما با شما عهد نکردیم که شیطان دشمن شماست و شیطان میل به پلشتی در وجود انسان ایجاد می‌کند با این حال هنگامی‌ که انسان‌‌ها از مسیر الهی خارج می‌شدند خداوند با ارسال انبیا علائم راه را برای جلوگیری از انحراف قرار داد.

روزبهانی با تأکید بر اینکه حرکت آدمیان در مسیر عبودیت از مسیر دنیا می‌گذرد و هدف انبیای الهی تأمین سعادت دنیوی و رسیدن به سعادت اخروی است، افزود: پیامبران صرفاً برای سعادت آخرت نیستند ضرورت راهبردی حضور انبیا «رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً» یا سعادت دنیوی و اخروی است.

رئیس کانون نهج‌البلاغه‌شناسی لرستان با تأکید بر اینکه امام علی(ع) بعد از بیان فلسفه ارسال انبیای الهی به اهداف انبیا اشاره می‌کند، اظهار کرد: جلوگیری از غفلت انسان با تذکر دادن، بیان استدلال برای نشان دادن مسیر عبودیت و مسیر زندگی برای انسان‌ها از اهداف انبیای الهی است، کمااینکه انبیا آمدند تا گنج‌های نهان خردورزی را که خداوند در اعماق وجود انسان قرار داده، برون بکشند.

انتهای پیام
captcha