نقش والدین و آینده‌ای که برای فرزندان قرآن‌آموز رقم می‌خورد
کد خبر: 4011254
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴

نقش والدین و آینده‌ای که برای فرزندان قرآن‌آموز رقم می‌خورد

مادر یک حافظ قرآن گفت: گرچه علاقه و تلاش خود غزل بسیار مهم بود، اما والدین و به‌خصوص مادر قرآن‌آموز هم نقش بسزایی در این راستا دارد، به‌طوری که در باران و برف و در شرایط بسیار بد هم اجازه نمی‌دادم در کلاس قرآن حضور نداشته باشد.

قرآنفرشته کریم‌بیاتی، مادر یک حافظ قرآن در همدان با بیان اینکه فرزندم غزل از چهار سالگی در کلاس‌های قرآن شرکت می‌کرد، اظهار کرد: وقتی جو جامعه و بی‌بند‌وباری‌های موجود در میان برخی از جوانان و نوجوانان را دیدم تنها راه رهایی از آن را توسل به قرآن دانستم. مطمئن بودم که وقتی دخترم با قرآن مأنوس شود از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دور خواهد شد.

وی با بیان اینکه گرچه همسرم ابتدای راه موافقت زیادی نداشت اما وقتی تلاش و اصرار مرا دید و علاقه غزل را مشاهده کرد با ما همراه شد، گفت: غزل را با خودم به جلسات قرآن می‌بردم، هنگامی‌که قرآن قرائت می‌شد با علاقه بسیاری سکوت می‌کرد و به کلام وحی گوش می‌داد، از این‌رو متوجه علاقه غزل شدم او سه سال و هفت ماهه بود که در کلاس‌های دارالقرآن ثبت نام شده بود و در منزل نیز با شیوه بازی و طوری که غزل به‌عنوان معلم من می‌شد به او قرآن را آموزش می‌دادم.

کریم‌بیاتی با تأکید بر اینکه در مسیر حفظ قرآن تلاش‌ها و سختی‌های بسیاری را متحمل شدم، افزود: گرچه علاقه و تلاش خود غزل بسیار مهم بود، اما مادر قرآن‌آموز هم نقش بسزایی در این راستا دارد، به‌طوری که من در باران و برف و در شرایط بسیار بد هم اجازه نمی‌دادم در کلاس قرآن حضور نداشته باشد.

غزل نوروزی، حافظ کل قرآن نیز در ادامه گفت: از سن چهار سالگی وارد جامعةالقرآن شدم و از همان زمان کلاس‌های تجوید، روخوانی و روان‌خوانی قرآن را آغاز کردم، از سن هفت سالگی نیز شروع به حفظ قرآن کردم گرچه در زمان ورودم به جامعةالقرآن مادرم در این تصمیم مرا یاری کرد اما در سن هفت یا هشت سالگی خودم تصمیم به حفظ قرآن گرفتم.

وی با اشاره به اینکه از 9 سالگی به‌صورت جدی حفظ قرآن را آغاز کرده‌ام، افزود: اکنون 15 ساله هستم و خوشبختانه با یاری خداوند توانستم در طول پنج سال حافظ کل قرآن شوم.

ارتباط خوب مربیان جامعةالقرآن عاملی برای جذب قرآن‌آموزان

این حافظ قرآن همدانی یادآور شد: پس از طی دوران روخوانی و تجویدم در جامعةالقرآن، به حدی مربیان مرکز ارتباط خوبی با من برقرار کرده بودند که علاقه‌مند شدم کلاس‌های بعدی را هم شرکت کنم.

وی ادامه داد: در دوران پیش از کرونا با توجه به اینکه کلاس‌ها حضوری بودند مباحثه در میان بچه‌ها انجام می‌شد و جو بسیار خوبی حاکم بود، بچه‌ها رقابتی سازنده با یکدیگر داشتند و نقاط ضعف و قوت یکدیگر را می‌دانستند و در جهت رفع آن گام برمی‌داشتند.

نوروزی گفت: گرچه در دوران کرونایی همچنان کلاس‌ها به قوت خود باقی است، اما به نظرم نمی‌تواند کیفیت کلاس‌های حضوری را داشته باشد، چراکه بچه‌ها یکدیگر را نمی‌بینند و با هم به مباحثه و رقابت نمی‌پردازند.

وی درباره علت انتخابش نیز گفت: از همان دوران کودکی به حفظ قرآن علاقه‌مند بودم و احساس می‌کردم که نیمه گم‌شده‌ام را با قرآن پیدا می‌کنم به همین دلیل این راه را ادامه دادم و به هیچ قیمتی هم دوست ندارم که آن را کنار بگذارم اما اکنون که حافظ شده‌ام بیشتر برنامه دارم تثبیت حفظ را انجام دهم تا پس از کنکورم دوباره به‌صورت جدی وارد این حوزه شوم.

این حافظ کل قرآن گفت: وضعیت تحصیلی‌ام خوب است به‌طوری که تاکنون معدل کمتر از 19.5 نداشته‌ام و این امر را مدیون حفظ قرآن می‌دانم چراکه حفظ قرآن موجب تقویت حافظه‌ام شده و احساس می‌کنم دروس را بهتر از هم سن و سال‌هایم درک می‌کنم.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز فعلاً هدف اصلی‌ام قبولی در رشته مورد علاقه‌ام در دانشگاه است امیدوارم در طول این مدت هم بتوانم در تثبیت قرآن و هم در قبولی‌ام در دانشگاه موفق شوم.

نوروزی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سومین فرزند خانواده هستم، افزود: مادرم بسیار مرا در این راه یاری کرده است، پدرم فرصت چندانی برای کمک کردنم نداشت.

وی درباره تأثیر قرآن بر شخصیتش گفت: شاید اگر در حوزه حفظ قرآن وارد نمی‌شدم حجاب و ظاهرم این‌گونه نبود. حفظ قرآن نه تنها در مقوله حجاب بلکه در بسیاری از عقاید من تأثیرگذار بوده است.

این حافظ نوجوان تأکید کرد: وقتی والدین کودکان را در این مسیر هدایت می‌کنند در حقیقت مسیر زندگی فرزندان خود را از آسیب‌ها دور کرده و به بهترین نحو آینده آن‌ها را رقم می‌زنند.

انتهای پیام
captcha