استفاده از ظرفیت نخبگان و حافظان در حوزه آموزش قرآن
کد خبر: 4013169
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱
حافظ قرآن ملایری خواستار شد؛

استفاده از ظرفیت نخبگان و حافظان در حوزه آموزش قرآن

حافظ قرآن ملایری بیان کرد: متأسفانه از ظرفیت کسانی که مدارج بالایی در حوزه قرآن مانند مدرک درجه یک حفظ دارند استفاده نمی‌شود، اعطای درجه برای حافظان قرآن آنچنان اهمیت ندارد بلکه مهم استفاده از ظرفیت این نخبگان است که در حوزه‌های قرآنی کشور استفاده شود.

محمود بابایی حافظ قرآن ملایریشهرستان ملایر دارای ظرفیت‌ها و استعدادهای زیادی در حوزه قرآن و عترت است، یکی از این ظرفیت‌ها حضور و پرورش حافظان و قاریان قرآن در این شهرستان است.

حافظان و قاریان قرآنی که در سنین مختلف توانسته‌اند با انس با این کتاب آسمانی راه سعادت را پیموده و علاوه بر اجر معنوی خود موجب افتخار و موفقیت‌هایی در زندگی شده و افتخارات بزرگی را در زمینه‌های قرآنی برای شهرستان کسب کنند.

محمود بابایی یکی از حافظان قرآن کریم در شهرستان ملایر است که با جدیت تمام توانسته به‌عنوان یکی از حافظان کتاب وحی این افتخار را در زندگی خود کسب کند. او در کارنامه قرآنی خود موفقیت‌های زیادی را دارد.

محمود بابایی، حافظ قرآن کریم در ملایر در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با بیان اینکه متولد سال 1364 است و 36 سال سن دارد، اظهار کرد: حفظ قرآن را از سن 14 سالگی با حضور در جلسات قرآن در مسجد شروع کردم، حضور در این جلسات باعث انگیزه من برای حفظ آیات قرآن شد.

وی با بیان اینکه یکی از انگیزه‌ها و مشوق‌های من برای حفظ آیات قرآن شرکت در مسابقات قرآن در مدرسه بود، گفت: در دوران دانش‌آموزی توانستم 10 جزء قرآن را حفظ کنم و در ادامه با ورود به دانشگاه 20 جزء دیگر قرآن را نیز حفظ کردم.

این حافظ قرآن ضمن تقدیر از اساتید قرآنی شهرستان ملایر، بیان کرد: در دوره حفظ قرآن از محضر اساتیدی چون استاد دشت بین، کریمی، جعفری و... در تالار حکیم شهر ملایر بهره بردم. با توجه به اینکه دوره حفظ قرآن من پیوسته نبود، تقریباً هفت سال طول کشید تا توانستم حافظ کل قرآن شوم.

بابایی با بیان اینکه حضور در مسابقات قرآن محکی برای من بود که بتوانیم در رقابت با سایر حافظان قرآن خود را بسنجم، تصریح کرد: در دوران دبیرستان موفقیت‌هایی از جمله کسب مقام‌های اول در شهرستان و استان و... را داشتم، کسب مقام برتر و برگزیده مسابقات هلال‌احمر در کشور، برگزیده مسابقات قرآن و دانشجویی و برگزیده مسابقه قرآن اساتید در کشور را در کارنامه خود دارم.

وی با بیان اینکه جنبه معنوی و نورانی قرآن در زندگی همه کسانی که حافظ و یا قاری قرآن هستند دیده می‌شود، گفت: در زمینه حفظ قرآن اساتید، خانواده و دوستان مرا تشویق کردند. قرآن برکت زیادی به زندگی من داده است و من هر چه دارم از کلام وحی دارم. قرآن ما را در برابر مشکلات هدایت می‌کند و نمی‌گذارد دچار سرگردانی شویم.

این حافظ قرآن ملایری با اشاره به مهجوریت قرآن و مشکلات حافظان و قاریان، تصریح کرد: بسیاری از مسئولان با قرآن غریبه هستند و آن‌چنان که باید از حوزه قرآن و همه کسانی که دغدغه ترویج و نشر فرهنگ قرآنی را دارند، حمایت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه باید گفت برای ترویج فرهنگ قرآن آن‌چنان که باید تلاش شود گام برداشته نشده است، افزود: برای برگزاری جلسات قرآنی مشکل مکان نیز داریم. در حال حاضر کارمند آموزش و پرورش هستم و تاکنون در زمینه حفظ قرآن شاگردان زیادی داشته‌ام، به دنبال این هستم تا در جایی بتوانم در خدمت علاقه‌مندان به حفظ قرآن باشم و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد.

بابایی با بیان اینکه مدارک حفظ قرآن از درجه یک تا پنج است، افزود: این مدارک با توجه به حفظ قرآن از حفظ پنج جزء تا حفظ کل است و از سوی دارالقرآن کشور به حافظان قرآن اعطا می‌شود که مزایایی را نیز برای حافظان دارد و معادل مدارک تحصیلی در دانشگاه است.

حافظ قرآن ملایری با بیان اینکه مدرک درجه یک معادل دوره دکتراست، گفت: البته برای رسیدن به مدرک درجه یک آزمون‌ها و مراحل تقریباً دشواری را باید پشت سر گذاشت، در حال حاضر دارای مدرک درجه دو معادل فوق لیسانس هستم. در استان همدان تعداد محدودی حدود سه نفر دارای مدرک درجه دو هستند و در پی این هستم تا بتوانم به مدرک درجه یک برسم.

بابایی اضافه کرد: در سال 1388 موفق به گرفتن مدرک درجه دو قرآن شدم؛ با توجه به اینکه یکی از آیتم‌ها برای گرفتن مدرک درجه یک، داشتن 10 سال سابقه تدریس است من باید این مرحله را طی می‌کردم تا بتوانم به مدرک درجه یک دست پیدا کنم و امسال به امید خدا قرار است در آزمون مدرک درجه یک شرکت کنم که امیدوارم در این مرحله موفق شوم.

وی یادآور شد: متأسفانه از ظرفیت کسانی که مدارج بالایی مانند مدرک درجه یک دارند استفاده نمی‌شود، اعطای درجه برای حافظان قرآن آنچنان اهمیت ندارد بلکه مهم استفاده از ظرفیت این نخبگان قرآنی است که در حوزه‌های قرآنی کشور استفاده شود.

انتهای پیام
captcha