حفظ قرآن دریچه‌های روشنایی و امید به آینده را در چشمانم گشود
کد خبر: 4015174
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸

حفظ قرآن دریچه‌های روشنایی و امید به آینده را در چشمانم گشود

مسئول بخش نابینایان کتابخانه میرفندرسگی گرگان موفقیت خود را در امور کتابداری و فعالیت‌های فرهنگی مدیون حفظ قرآن دانست و گفت: حفظ قرآن دریچه‌های روشنایی و امید به آینده را در چشمانم گشود و با توکل به خدا توانستم محدودیت‌ها را تبدیل به فرصت کنم.

حمیده روحی نامقی مسئول بخش نابینایان کتابخانه میر فندرسکی گرگانحمیده روحی نامقی، مسئول بخش نابینایان کتابخانه میرفندرسکی گرگان، متولد 1367 و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته حقوق است. کتابدار برتر کشور در بخش نابینایان کتابخانه میرفندرسکی گرگان و حافظ 20 جزء از قرآن است. وی موفقیت خود را در امر کتابداری و فعالیت‌های فرهنگی مدیون حفظ قرآن می‌داند و می‌گوید حفظ قرآن دریچه‌های روشنایی و امید به آینده را در چشمانم ایجاد کرد و توانستم محدودیت‌ها را تبدیل به فرصت کرده و پله‌های ترقی را طی کنم.

این حافظ روشندل بیان کرد: از کودکی چشمانم بیمار بود و یکی از آنها بر اثر عفونت و دیگری در حادثه‌ای در سن هشت سالگی از بینایی افتادند، دوران ابتدایی را در مدرسه استثنایی و دوران راهنمایی را در کنار دیگر دانش‌آموزان به تحصیل پرداختم. پس از گذراندن دوران دبیرستان، در رشته حقوق دانشگاه غیر‌انتفاعی قبول شدم و نخستین دانشجوی نابینای‌ آن دانشگاه بودم و پس از آن برای ادامه تحصیل به گرگان آمدم و سه ترم آخر را در دانشگاه پیام نور‌ گذراندم.

مسئول بخش نابینایان کتابخانه میرفندرسکی گرگان درباره چگونگی حفظ قرآن در این سال‌ها بیان کرد: از همان دوران کودکی حفظ قرآن را به‌صورت مشتاقانه شروع و برای حفظ سوره‌های کوچک قرآن با همیاری مادرم تلاش کردم. ایشان به‌عنوان مشوقم در دوران تحصیل و همچنین فعالیت‌های قرآنی بود.

وی با بیان اینکه روزانه در کلاس‌های حفظ قرآن شرکت می‌کردم، گفت: مهم‌ترین فردی که باعث شد بنده حفظ قرآن را به‌صورت جدی‌تر فرا بگیرم یکی از معلمان نابینا و حافظ قرآن مدرسه استثنایی بود که تلاش‌های بسیاری در امر آموزش قرآن داشت. با تلاش‌هایی که در راه حفظ قرآن داشتم موفق به حفظ 20 جزء قرآن شدم و در حال حاضر محفوظاتم را از طریق تلفن مرور می‌کنم و تصمیم بر حفظ 10 جزء دیگر قرآن دارم.

این حافظ روشندل با بیان اینکه فعالیت‌های کتابخانه مرکزی تنها به افراد نابینا اختصاص ندارد و همه می‌توانند از کتاب‌ها استفاده کنند، تصریح کرد: با توجه به علاقه‌مندی به مطالعه کتاب بیشتر وقت خود را به این کار مشغول کردم اما مسئله‌ای که وجود داشت این بود که منابع کتاب‌های گویا و کتاب‌هایی با خط بریل در گرگان خیلی محدود بود و بیشتر منابع و چاپ اینگونه کتاب‌ها در شهرهای تبریز و قم است.

روحی‌نامقی با اشاره به اینکه علاوه بر فعالیت‌های قرآنی به سرودن شعر نیز علاقه‌مند هستم افزود: مجموعه‌ای از اشعارم در کتاب «طعم رسیدن» از سال 83 جمع‌آوری شده و در سال 92 منتشر شد و در اسفند سال 95 با همکاری اداره آموزش و پرورش استثنایی در گلستان به خط بریل، ویژه نابینایان چاپ شد.

مسئول بخش نابینایان کتابخانه میرفندرسگی گرگان از نحوه ورود خود به کتابخانه و استخدام در بخش‌نابینایان بیان‌کرد: یکی از اقدامات مورد قبول نهاد کتابخانه‌های‌ کشور این است که تلاش شده خدماتی که برای عموم افراد ارائه می‌شود در اختیار نابینایان هم قرار گیرد و در همین راستا مدتی بعد از فارغ التحصیلی‌ام توسط کارگروه بخش نابینایان گلستان به کتابخانه میرفندرسکی معرفی شدم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کمبود کتاب‌های مرجع به خط بریل یکی از مشکلات اساسی نابینایان در این زمینه است و باید مسئولان و نهاد‌های کتابخانه‌ها به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشند، تصریح کرد: افراد نابینا در زمینه اشتغال دچار مشکل هستند و با وجود استعداد بسیار اما سازمان‌ها با نابینایان همکاری نمی‌کنند. البته تنها موضوعی که بسیار بنده را برای آینده امیدوار کرد حفظ قرآن کریم بود که توانستم محدودیت‌ها را تبدیل به فرصت کنم و پله‌های ترقی را طی کنم.

انتهای پیام
captcha