تداوم آموزش قرآن در زندان‌های یزد با تهیه ۱۶۳ قلم قرآنی
کد خبر: 4015502
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵

تداوم آموزش قرآن در زندان‌های یزد با تهیه ۱۶۳ قلم قرآنی

رئیس اداره امور فرهنگی و تربیتی زندان‌های استان یزد گفت: با شیوع کرونا آموزش‌های قرآنی تا حدودی به سمت فضا‌های مجازی سوق داده شد لذا در این زمینه ۱۶۳ قلم قرآنی برای زندانیان تهیه شد.

عباس صالحی، رئیس اداره امور فرهنگی و تربیتی زندان‌های استان یزد عباس صالحی، رئیس اداره امور فرهنگی و تربیتی اداره‌کل زندان‌های استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، با اشاره به اقدامات اصلاحی و تربیتی در زندان‌های استان اظهار کرد: در این راستا برنامه‌های متنوعی جهت گروه‌های هدف از جمله زندانیان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به توجه ویژه به بحث برگزاری نمازهای جماعت با حضور حداکثری زندانیان، بیان احکام و مسائل شرعی، درک مفاهیم و تفسیر قرآن کریم و اندیشه‌های اخلاقی از سوی 26 نفر از روحانیون مستقر در زندان، برگزاری دوره‌ مهارت‌های اساسی زندگی را از دیگر برنامه‌های اجرایی حوزه فرهنگی زندان‌ها دانست.

صالحی ادامه داد: در زمینه ورزشی نیز همانند بیرون از زندان، رشته‌های ورزشی مورد توجه قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به رشته‌های والیبال، کشتی، فوتبال، تنیس روی میز، پهلوانی و زورخانه‌ای و ... اشاره کرد که زندانیان به صورت زمان‌بندی شده می‌توانند از فضای ورزشی زندان بهره‌مند شوند.

رئیس اداره امور فرهنگی و تربیتی زندان‌های استان یزد گفت: در بخش هنری نیز در غالب رشته‌ها از جمله تئاتر، سرود، همخوانی، نقاشی، خطاطی و ... برنامه‌ها با حضور زندانیان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در زمینه آموزش نیز مددجویان می‌توانند از مقطع ابتدایی تا متوسطه و سپس آموزش عالی را فرا گیرند بیان کرد: البته آموزش به آموزش‌های رسمی محدود نمی‌شود، بلکه در حوزه‌هایی دیگر همانند آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، صنایع دستی، قرآنی، مهارت‌های زندگی و اجتماعی و... نیز برگزار خواهد شد.

صالحی ادامه داد: در زمینه فعالیت‌های قرآنی در زندان علاوه بر برگزاری کلاس‌های آموزشی در رشته‌های مختلف، برگزاری محافل انس با قرآن کریم و مسابقات قرآنی نیز صورت می‌گیرد که هم اکنون 623 نفر از زندانیان با حضور در دوره‌های آموزشی موفق به حفظ یک تا 30 جزء قرآن شده‌اند.

وی افزود: هم اکنون پنج باب دارالقرآن در زندان‌های استان دائر و فعال است و در سال‌های اخیر که شیوع کرونا را شاهد هستیم، آموزش‌ها تا حدودی به سمت فضاهای مجازی سوق داده شد لذا در این زمینه 163 قلم قرآنی تهیه و زندانیان برای فراگیری قرآن کریم از آن استفاده می‌کنند.

رئیس اداره امور فرهنگی و تربیتی زندان‌های استان یزد بیان کرد: زندانیان در رشته‌های مختلف قرآنی فعالیت دارند که به عنوان مثال در رشته تجوید با برگزاری دوره‌های آموزشی در این زمینه گام‌هایی برداشته شد که 788 در این دوره نفر شرکت کردند.

وی، شرکت 367 نفر در دوره تواشیح، 708 نفر در دوره تدبر در قرآن، 761 نفر در دوره تفسیر قرآن و 1176 نفر در دوره‌های روان‌خوانی قرآن کریم را یادآور شد و از برگزاری مسابقات قرآن کریم برای گروه‌های هدف این نهاد خبر داد و بیان کرد: مسابقات قرآن کریم زندانیان به صورت استانی برگزار و برترین‌ها به مرحله منطقه‌ای و کشوری معرفی خواهند شد.

صالحی افزود: همچنین مسابقات قرآن کریم ویژه کارکنان و خانواده‌های آنان و سربازان وظیفه در مهرماه امسال برگزار شد که در مرحله شهرستانی 114 نفر شرکت کردند و از این تعداد 70 نفر به مرحله استانی راه یافتند و در نهایت پس از برگزاری مسابقات 29 نفر به مرحله منطقه‌ای و کشوری راه پیدا کردند.

رئیس اداره امور فرهنگی و تربیتی زندان‌های استان یزد بیان کرد: سال گذشته طرح «مکتب حاج قاسم» به صورت پایلوت برای اولین بار در زندان‌های استان کرمان برگزار و آثار هنری زندانیان با موضوع سردار حاج قاسم سلیمانی در جوار گلزار شهدا این شهر و مزار مطهر سردار دل‌ها در قالب نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار گرفت و مقرر شد دومین دوره طرح مذکور با ارائه آثار هنری زندانیان زندان‌های سراسر کشور به اجرا درآید.

صالحی ظرفیت نیروهای جهادی در استان را یادآور شد و گفت: روحانیون، مربیان، خیران و افراد علاقه‌مند در زمینه اصلاح و تربیت همانند گذشته این نهاد را یاری‌رسان باشند و از ایده‌های افراد از هر قشری در این زمینه استقبال خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha