کاهش پرونده‌های ورودی به محاکم توسط هسته‌های بخشایش
کد خبر: 4018049
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴

کاهش پرونده‌های ورودی به محاکم توسط هسته‌های بخشایش

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: برای کنترل و کاهش ورودی‌ها، شورای حل اختلاف و نهادهای مردمی همچون هسته‌های بخشایش، بسیج و مساجد نقش مؤثری در برطرف کردن اختلافات دارند.

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی، ۱۲ آذر، در سومین جلسه شورای معاونین، رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان اظهار کرد: فرصت خدمت به مردم در دستگاه قضایی نعمت بوده که آن‌را باید قدر دانست و شکر این نعمت، ارائه خدمات صادقانه و بی منت است.

وی افزود: بیشتر مراجعین به دستگاه قضایی مردم دردمند هستند که برای احقاق حق خود به دادگستری پناه آورده‌اند و کارکنان دستگاه قضایی به‌عنوان سربازان ولایت باید در راه احقاق حق مردم و افزایش سرمایه‌های اجتماعی قدم بردارند.

عتباتی بیان کرد: رؤسا و دادستان‌ها در تعالی دستگاه قضایی باید به موضوعاتی توجه کنند که یکی از این موارد نظم و انضباط در کارها بوده و در این خصوص نظم و انضباط، کارکنان و مدیران دادگستری باید برای سایر سازمان‌ها و نهادها الگو باشند و در این مورد مسئولین حوزه‌های قضایی نظارت بر زیر مجموعه‌های خود را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی ادامه داد: نظارت و آموزش ضابطین قضایی بسیار مهم بوده و دادستان‌های حوزه‌های قضایی در عین حال که ارتباط تنگاتنگی با ضابطین دارند باید به مشکلات آن‌ها توجه کنند و نظارت و آموزش را به صورت مستمر و ویژه انجام دهند. بارزترین ویژگی قاضی صبر و شکیبایی او بوده و در تعاملات با مراجعین و مردم با گشاده‌رویی برخورد و به کرامت انسانی توجه و پاسخگوی آن‌ها باشند. 

وی گفت: روسا و دادستان‌ها باید به فساد حساس باشند و با اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده با شناسایی گلوگاه‌های فساد آن را در نطفه خفه و فرصت بروز تخلف را ندهند و در پرونده‌های دانه درشت و خاص ورود و بر آن‌ها نظارت کنند.

عتباتی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف و هسته‌های بخشایش در کنترل ورودی به محاکم تاثیر گذار بوده و افزودن شعبه و جذب قاضی راهکار منطقی برای بهبود رسیدگی‌ها نیست بلکه باید به سمت و سوی کنترل و کاهش ورودی‌ها رفت و در این مورد شورای حل اختلاف و نهادهای مردمی همچون هسته‌های بخشایش، بسیج و مساجد بسیار موثرند و نقش موثری در برطرف کردن اختلافات دارند.

وی در پایان افزود: عنایت و توجه ویژه‌ای در استان به امور زندان، زندانیان و خانواده آنها شکل گرفته، چرا که تنها  زندانی کردن فرد اتمام کار نیست بلکه باید از  زندانی و خانواده وی غافل نشد و در بازدیدهایی که به صورت مداوم از زندان‌ها و بازداشتگاه‌های استان صورت می‌گیرد پای صحبت‌های آن‌ها نشست و با  عطوفت و مهربانی و تلفیق آن با اقتدار و با اتخاذ تدابیری همچون فراهم کردن زمینه اشتغال و حرفه آموزی، سعی در باز اجتماعی کردن زندانیان قابل اصلاح نمود و زندان را برای اشرار، مزاحمین نوامیس، منافقین، مفسدین و افرادی که مستحق آن هستند اختصاص دهیم.

انتهای پیام
captcha