نتوانسته‌ایم عامه مردم را با فرهنگ قرائت ساده قرآن آشنا کنیم
کد خبر: 4022851
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
یک قاری بین‌المللی مطرح کرد:

نتوانسته‌ایم عامه مردم را با فرهنگ قرائت ساده قرآن آشنا کنیم

قاری بین‌المللی از همدان با اشاره به روش‌های علاقه‌مند کردن عامه مردم به خواندن و تلاوت قرآن به‌صورت ساده، گفت: هنوز ما نتوانسته‌ایم عامه مردم را با فرهنگ قرائت ساده قرآن آشنا کنیم، وقتی با تلاوت قرآن جذابیت ایجاد کنیم قطعاً می‌توان مردم را بیشتر به فرهنگ خواندن و تلاوت قرآن سوق داد.

مهدی ساعد قاری بین‌المللی قرآنمهدی ساعد، قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با اشاره به برگزاری جلسات آموزشی قرآن کریم خود در همدان، اظهار کرد: این جلسات در آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) همدان از سال 91 با هدف ترویج فرهنگ قرآن، آموزش و تربیت استعدادهای قرآنی آغاز شد.

وی با بیان اینکه این جلسات به‌صورت مستمر برگزار می‌شد، افزود: این جلسات برای مدتی از سوی تولیت آستان امامزاده عبدالله(ع) در این مکان به‌دلیل جایگزینی یک کلاس مداحی تعطیل شد.

ساعد با بیان اینکه متأسفانه شیوع کرونا تأثیر بسیار بدی در آموزش‌ها داشت و جامعه قرآنی و فرهنگی را بسیار اذیت کرد، گفت: متأسفانه کرونا بسیاری از برنامه‌های قرآنی، فرهنگی و مذهبی را تحت تأثیر قرار دارد و یا تعطیل کرد.

وی با بیان اینکه امسال با کمتر شدن کرونا و تغییر تولیت آستان، برگزاری جلسات به‌صورت غیررسمی شروع شد، تصریح کرد: هر هفته روزهای چهارشنبه، بعد از نماز مغرب و عشا از ساعت 18:30 تا ساعت 21:30 این جلسات برقرار است.

ساعد با بیان اینکه جلسات یکی از پربارترین جلسات آموزشی قرآن با بیشترین ساعت در استان است، تصریح کرد: این جلسات به‌صورت مردمی بوده و زیر نظر هیچ ارگان و نهادی نیست.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه برگزاری این جلسات کاملاً رایگان و شرکت برای عموم آزاد است، افزود: بیش از 40 نفر به‌صورت حضوری از این جلسات بهره‌مند هستند و برای همه سنین ویژه آقایان و بانوان که در فضای امامزاده حضور دارند، برگزار می‌شود.

ساعد گفت: این کلاس‌ها با عنوان آموزش تخصصی قرآن کریم در محورهای صوت و لحن، تفسیر، هنرهای تلاوت زیبا و... است که انتظار می‌رود هم استانی‌ها در همدان از این کلاس‌ها استقبال بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه بسیاری از اهداف قرآنی مانند کشف استعدادها، دعوت به حضور فعال و مؤثر خیرین قرآنی، قرآنی کردن جامعه و دعوت عمومی مردم در این محافل تحقق می‌یابد، گفت: تربیت قاریان بین‌المللی نیز از اهداف این جلسات است که در حال حاضر نیز چند نفر از قاریان برجسته استان که قاری کشوری و مطرح هستند با آموزش‌های لازم در این جلسات در سطح بین‌المللی مطرح می‌شوند.

‎ساعد گفت: همچنین در فضای مجازی لایو اینستاگرامی برای علاقه‌مندان به قرآن انجام می‌شود که در این فضا از استان‌های مختلف کشور از جمله تهران، سیستان و بلوچستان، کرمان، کرمانشاه و کشورهای عراق، بحرین، دانمارک، آذربایجان و... نیز عضو داریم و از فضای جلسات بهره‌مند هستند.

این قاری بین‌المللی با بیان اینکه از استان‌های دیگر نیز به مراتب درخواست برگزاری کلاس‌های آموزشی را در این استان‌ها داریم، تصریح کرد: در صورت امکان آماده برگزاری این جلسات آموزشی در این استان‌ها نیز هستیم.

وی با بیان اینکه این آمادگی وجود دارد در شهرستان‌های استان نیز به‌صورت ماهانه یک و یا دو بار این جلسات را داشته باشیم، افزود: در این زمینه برگزاری کلاس‌ها می‌توانند در سطح ارتقای تلاوت‌ها و رفع اشکالات و استعدادیابی فعالان قرآنی نقش مهم و مؤثری داشته باشد.

قاری بین‌المللی قرآن کریم در پاسخ به روش‌های علاقه‌مند کردن مردم به خواندن و تلاوت قرآن به‌صورت ساده، گفت: هنوز ما نتوانسته‌ایم عامه مردم را با فرهنگ قرائت ساده قرآن آشنا کنیم.

ساعد با اشاره به اینکه در واقع بخشی از کار به خود مردم بر می‌گردد، افزود: روشی که می‌توان مردم را با قرآن آشنا کرد زمینه ارتباط روزانه مردم با قرآن است، در واقع مردم باید هر روز با خواندن حتی یک آیه از قرآن همه شده زمینه انس و ارتباط بیشتر با کلام وحی را در خود تقویت کنند.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم افزود: می‌توان با پخش تلاوت‌های قرآن متناسب با آن مکان و زمان، استفاده از آیات به‌صورت خط، نقاشی و هر هنری که باعث جذب و آشنایی مردم با قرآن شود نیز مردم را به قرآن و محتوای این کتاب آسمانی علاقه‌مند کرد که در این زمینه مراکز فرهنگی و شهرداری و... می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند.

وی با بیان اینکه بسیاری از برنامه‌های قرآنی به‌ویژه برگزاری جلسات قرائت به حاشیه رفته و در سایه بی‌توجهی‌ها برخی مسئولان قرار گرفته است، گفت: اگر به این امر مهم بها داده نشود انتظار هم از مردم نباید داشت.

قاری بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه طبق فرموده مقام معظم رهبری دریچه ورود به قرآن تلاوت است، گفت: وقتی با تلاوت قرآن جذابیت ایجاد کنیم قطعاً می‌توان مردم را بیشتر به فرهنگ خواندن و تلاوت قرآن سوق داد.

ساعد با بیان اینکه قرآن تنها تلاوت نیست و مؤلفه‌های زیادی برای آشنایی مردم با این کتاب آسمانی وجود دارد، گفت: هر کس می‌تواند به طریقی قرآن را برای خود حلاجی کند؛ در واقع ما می‌توانیم یک نقاش خوب قرآنی، یک شاعر، یک خطاط و یا هر هنرمند دیگر در حوزه قرآن باشیم و با این راه مردم را با قرآن آشنا کنیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه شاید خود جامعه و مسئولان در این زمینه کوتاهی کرده باشند، گفت: در واقع ما آن‌طور که شایسته است قرآن را رواج عمومی نداده‌ایم و باید هر کاری از دستمان آمد برای ترویج آیات زیبای قرآن و رواج عمومی آن در بین عامه مردم انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha