ماراتن جذاب حافظان و گروه‌های همسرایی
کد خبر: 4023117
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲

ماراتن جذاب حافظان و گروه‌های همسرایی

چهارمین شب فینال مسابقات سراسری قرآن کریم شاهد رقابت نفسگیر و شانه‌ به شانه متسابقان در تمامی رشته‌ها و ماراتن جذاب بخش حافظان و گروه‌های همسرایی بودیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نوبت شامگاهی چهارمین شب از فینال مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش آقایان شب گذشته دوم دی‌ماه از ساعت ۱۸ در تالار اندیشه حوزه هنری تهران که صحن اصلی مسابقات است با حضور شش شرکت‌کننده در رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل و همچنین دعا‌خوانی برگزار شد.

این مسابقات در بخش قرائت تحقیق شب گذشته میزبان حمیدرضا نصیری از تهران، امید حسینی‌نژاد از خراسان رضوی، مهدی سعادتی از لرستان، مهدی شایق از البرز، امیرحسین رحمتی از گلستان و مجتبی محمدبیگی از تهران بود.

شب چهارم مسابقات راس ساعت ۱۸:۱۰ با قرائت حمیدرضا نصیری، از تهران آغاز شد. وی به طریق مصباح (برخی از احکام لازم در هنگام قرائت که در امتیازدهی موثر است) تلاوت خود را انجام داد. نصیری متولد ۱۳۶۰ و کارشناس نرم‌افزار است. او در کارنامه قرآنی خود نفر اول مسابقات قرآن نیرو‌های مسلح در سال ۱۳۹۶ و نفر سوم مسابقات سراسری اوقاف را دارد. نصیری آیات ۲۶۰ تا ۲۶۴ سوره مبارکه بقره را تلاوت کرد.

علی ناجی‌محله، نفر دومی بود که روی جایگاه رفت تا در بخش حفظ کل، به سوالات داوران پاسخ دهد. وی متولد ۱۳۷۹ و کارشناس مهندسی برق است و در کارنامه قرآن‌اش رتبه چهارم حفظ کل مسابقات اوقاف در بخش شکوفه‌ها، رتبه اول حفظ ۲۰ جز اوقاف در بخش شکوفه‌ها را دارد. ناجی‌محله بازیکن حرفه‌ای فوتبال است و توانسته در کنار ورزش در سطح عالی به فراگیری قرآن هم بپردازد. وی با تسلط خاصی به سوال هیئت داوران پاسخ داد.

در دل این بخش شرکت‌کنندگان قرائت ترتیل نیز حضور پیدا خواهند کرد که اولین نفر آن‌ها محمدرضا عباسیان از تهران، بود. وی متولد ۱۳۷۳ متاهل و معلم قرآن است. وی آیات ۲۵ تا ۳۲ سوره مبارکه هود را تلاوت کرد. نفر بعدی سعید قره‌داشی از استان خراسان رضوی بود که در بخش حفظ بیست جزء به سوالات داوران پاسخ داد. قره‌داشی متاهل و مدرس حفظ قرآن است. او در کارنامه قرآنی‌اش رتبه اول مسابقات ملی دانشجویان، رتبه دوم سراسری اوقاف و رتبه عالی سازمان اوقاف را دارد.

در رشته حفظ بیست جزء از هر شرکت‌کننده در صحن اصلی یک سوال پرسیده می‌شود در حفظ استقامتی نیز که خارج از سالن اصلی برگزار می‌شود، دو سوال پرسیده می‌شود. این شرکت‌کننده‌ها روز گذشته در سازمان دارالقرآن الکریم حضور یافته و به سوالات استقامتی پاسخ داده‌اند. همچنین شرکت‌کنندگان رشته حفظ کل قرآن کریم نیز با حضور در سازمان دارالقرآن الکریم به سوالات استقامتی پاسخ داده‌اند.

با توجه به پخش زنده این رقابت‌ها از شبکه قرآن و معارف سیما و شبکه رادیویی قرآن برای جذابیت شنیداری و بصری قرعه‌های شرکت‌کنندگان به‌صورت یکی در میان در رشته‌های قرائت، ترتیل، همخوانی قرآن و حفظ قرآن برگزار می‌شود.

اجرا‌های گروه هم‌خوانی و همسرایی الانوار از خوزستان بخش دیگری از برنامه شب چهارم مسابقات بود. این گروه رتبه سومی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم را در کارنامه خود دارد که به زیبایی اجرای خود را انجام دادند و مورد استقبال حضار قرار گرفتند.
 
در ادامه اجرا‌های این شب نوبت به اجرای امیرعلی ابوالفضلی در بخش حفظ رسید. وی نیز با تسلط به سوالات داوران پاسخ داد. متولد ۱۳۷۸ مجرد و مدرس قرآن و فوق لیسانس علوم و قرآن و حدیث است. بخش حفظ کل نیز امشب میزبان پنج نفر از حافظان قرآن کریم بود که چهار نفر از آن‌ها از تهران و یک نفر از زنجان بر روی جایگاه حاضر شد.

سیدصادق کاظمی، یکی دیگر از شرکت‌کنندگان نوبت شامگاهی روز چهارم مسابقات بود که از استان قم در مسابقات حضور یافته است. او در رشته قرائت ترتیل به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت. وی متولد ۱۳۷۷ و پایه نهم حوزه است؛ و معاون تربیتی موسسه تربیتی اسرا است و در برنامه ترتیل‎خوانی حرم حضرت معصومه(س) مشارکت داشته است. کاظمی سوره مبارکه انفال آیات ۶۸ تا ۷۴ را تلاوت کرد.

سیدمصطفی ریحانی شرکت‌کننده رشته حفظ بیست جزء از استان از خراسان رضوی یکی دیگر از شرکت‌کنندگان روز چهارم مسابقات بود. وی به طریق مصباح پاسخگوی سوالات داوران بود. او متولد ۱۳۶۸ متاهل و مدرس حفظ قرآن است. رتبه دوم در حفظ ۱۰ جز و رتبه چهارم در حفظ ۲۰ جز مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) و رتبه اول حفظ ۲۰ جز مسابقات قرآن استان خراسان رضوی را در کارنامه قرآنی خود دارد.

دیگر شرکت‌کننده این مسابقات امید حسینی‌نژاد از خراسان رضوی متولد ۱۳۹۶ و دانشجوی علوم و قرآن و حدیث است. وی رتبه‌های بسیاری را در رشته دانشجویان کشور در رشته قرائت کسب کرده است. وی آیات ۵۱ تا ۵۷ سوره مبارکه مائده را تلاوت کرد.

محمدرضا زاهدی، یکی دیگر از شرکت‌کنندگان نوبت شامگاهی روز چهارم مسابقات بود که از استان تهران در مسابقات حضور یافته است. او در رشته حفظ کل پاسخگوی سوالات داوران بود. زاهدی متولد ۱۳۸۱ و دانشجومعلم است. وی در کارنامه قرآنی خود رتبه اول دانش‌آموزی و نماینده ایران در مسابقات امارات را دارد.

شرکت‌کننده دیگر شب سوم مسابقات مهدی سعادتی از استان لرستان بود که در بخش قرائت تحقیق حضور پیدا کرد. وی رتبه اول مسابقات قرآن دانش‌آموزان، رتبه اول مسابقات قرآن وزارت بهداشت، نفر ممتاز دانشجویان در مسابقات قرآن و سفر به کشور هندوستان به عنوان قاری را در کارنامه خود دارد. سعادتی سوره مبارکه نحل آیات ۱۰۳ تا ۱۱۰ را قرائت کرد.
با اجرای نماینده استان تهران بخش اول نوبت شامگاهی روز چهارم مسابقات به پایان رسید تا شرکت‌کنندگان و داوران استراحت کوتاهی داشته باشند. در این بخش گفت‌وگویی با مهدی غلام‌نژاد، قاری بین المللی برای حاضران در سالن و بینندگان رسانه‌ای پخش شد.
 
بخش دوم مسابقات در نوبت شامگاهی روز چهارم با اجرای محمدجواد دلفانی از استان تهران آغاز شد که وی نیز با تسلط کامل به سوالات داوران پاسخ داد. دلفانی متولد ۱۳۷۳ و دبیر و مدرس قرآن است و رتبه اول قرائت مقطع زیر ۱۶ سال، رتبه ممتاز مسابقات سراسری و رتبه اول دانشجویان را در کارنامه خود دارد.

رقابت فشرده شب چهارم در بخش ترتیل به سلمان حصاری از استان خراسان رضوی رسید. وی متولد ۱۳۶۵ و ساکن نیشابور است. وی کارشناس مسئول قرآن و عترت نیشابور است و مدرک درجه سه شورای عالی قرآن را دارد. حصاری به کشور عراق و کشور‌های همسایه برای تبلیغ سفر داشته است. او سوره مبارکه احقاف آیه ۱۲ تا ۱۸ را تلاوت کرد.

شرکت‌کننده دیگر در رشته قرائت مهدی شایق، از استان البرز بود که به طریق مصباح تلاوت خود را اجرا کرد. وی متولد ۱۳۶۷ متاهل و مدرس قرآن و کارشناسان رشته حقوق است. شایق در کارنامه قرآنی‌اش نفر اول مسابقات تونس، نفر اول مسابقات دانشجویان کشور و نفر اول مسابقات مدهامتان را دارد. او همچنین رزمی‌کار است و در این عرصه سال‌هاست که به ورزش حرفه‌ای هم مشغول است و توانسته در کنار فراگیری قرآن ورزش خود را هم ادامه دهد. وی آیات ۱۵ تا ۲۲ سوره مبارکه سبا را قرائت کرد.

اجرای گروه هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی حبل المتین از استان زنجان بخش دیگری از شب چهارم مسابقات قرآن بود. این گروه در سال ۱۳۸۸ تاسیس شده است و رتبه اول جشنواره رضوی و اجرا‌های تبلیغی در کشور‌های مختلف را در کارنامه خود دارد. اعضای این گروه از مشاغل مختلف ازجمله پزشک، تاجر، قواص و.. هستند. اجرای این گروه نیز بسیار شنیدنی بود و حضار با شنیدن بخش‌هایی از آن به وجد آمدند و رقابت را برای کسب رتبه برتر این مسابقات حساس‌تر کردند.
 
رقابت فشرده شب چهارم در بخش حفظ بیست جزء به سپهر زارع تیموری از تهران رسید. وی متولد ۱۳۷۶ و مدرس قرآن است. رتبه اول وزارت دفاع، رتبه نخست مسابقات اوقاف، رتبه دوم دانش‌آموزی و رتبه دوم الحافظون را در کارنامه قرآنی خود دارد. وی طراحی و برنامه‌نویسی صفحات وب را هم در کارنامه کاری خود دارد. زارع تیموری تنوانست در این بخش به خوبی به سوالات داوران پاسخ دهد.

شرکت‌کننده دیگر شب چهارم مسابقات حسین عزیزی از استان البرز بود. وی در رشته قرائت ترتیل به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت. وی متولد ۱۳۷۴، متاهل و ساکن گیلان و قاضی دادگستری است. او در کارنامه قرآنی خود نفر دوم دانش‌آموزی، نفر اول مسابقات سراسری کارکنان قوه قضائیه و فینالیست سه دوره مسابقات اوقاف را دارد.

در ادامه مسابقات این شب نوبت به امیرحسین رحمتی در رشته قرائت از استان گلستان رسید که در رشته قرائت ترتیل به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت. وی کارشناس علوم قرآن و حدیث و رتبه اول مسابقات سراسر قران کریم و رتبه اول ششمین دوره مسابقات دانش‌آموزی را درکارنامه قرآنی خود دارد. وی آیات ۶۲ تا ۷۰ سوره مبارکه آل عمران را تلاوت کرد.

رقابت حافظان در شب چهارم به علی غلام‌آزاد از استان زنجان رسید. وی تنها نماینده غیر تهرانی این شب بود که به رقابت با سایر رقبا پرداخت و به سوالات داوران در بخش حفظ پاسخ داد. غلام‌آزاد نفر اول مسابقات حفظ ۲۰ جز مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) را در کارنامه خود دارد.
آخرین شرکت‌کننده این شب مجتبی محمدبیگی از تهران بود که در بخش قرائت از ساعت ۲۲:۲۰ به روی جایگاه رفت. وی متولد ۱۳۶۳ و کارشناسان ارشد علوم قرآنی است. محمدبیگی نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی کویت، ترکیه و کسب رتبه ممتاز در این مسابقات را در کارنامه قرآنی خود دارد.
 
با اجرای محمدبیگی شب چهارم مسابقات نیز در حالی به اتمام رسید که با توجه به شیوع سویه جدید ویروس کرونا شاهد استقبال خوب شیفتگان و مردم علاقه‌مند به قرآن بودیم به طوری که از ابتدای برنامه بخش وسیعی از صندلی‌های مجاز سالن پر شد و تا ساعات پایانی از این استقبال و شور مردم کم نشد. البته در این شب شاهد حضور خوب جمعی از اساتید و جامعه قرآنی بودیم.

بر اساس گزارش ایکنا، در نوبت صبح روز گذشته نیز مسابقات در بخش بانوان برگزار شد و در این بخش شرکت‌کنندگان رشته حفظ کل به رقابت با یکدیگر پرداختند. همچنین در نوبت بعد‌ازظهر ۱۴ شرکت‌کننده رشته دعاخوانی بر اساس قرعه‌ای که انتخاب کردند، بخش‌هایی از مناجات پانزده‌گانه امام سجاد(ع)، مناجات شعبانیه یا دعای ابوحمزه ثمالی را اجرا کردند.

چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۲۹ آذر‌ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز شده و تا جمعه سوم دی‌ماه در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در جریان خواهد بود.
 
گزارش از وهاب خدابخشی
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha