لزوم حمایت مسئولان از افزایش ارتباط صنعت و جهاد دانشگاهی
کد خبر: 4024603
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد:

لزوم حمایت مسئولان از افزایش ارتباط صنعت و جهاد دانشگاهی

عضو هیئت علمی گروه پژوهشی مواد نوین جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: نیازهای صنعت و قابلیت‌هایی که جهاد دانشگاهی برای رفع آنها دارد، به خوبی شناسایی متقابل نشده است تا ارتباط بسیار خوبی بین آنها برقرار شود لذا مهمترین کاری که مسئولان می‌‌توانند انجام دهند، افزایش ارتباط بین مجموعه صنعت و جهاد دانشگاهی است.

احمد مولودی، عضو هیئت علمی گروه پژوهشی مواد نوین سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی و یکی از پژوهشگران برتر معرفی شده در نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی، در گفت‌گو با ایکنا درباره مهم‌ترین کارهای شاخصی که در این گروه پژوهشی انجام شده است، اظهار کرد: مجتمع فنی و مهندسی که ما در آن فعالیت داریم، شامل دو بخش می‌شود که یک بخش آن مرکز خدمات فنی و مهندسی و دیگری گروه پژوهشی مواد نوین است.

مولودی اظهار کرد: در مرکز خدمات فنی و مهندسی عمدتاً نیازهای صنعت که دانش فنی بیشتری نیاز دارد را برطرف می‌کنیم که از جمله آن‌ها آبکاری پین‌های کانکتورهای نظامی و ریخته‌گری قطعات حساس خودرو هستند لذا هدف ما در اینجا بیشتر رفع نیاز صنعت با تکنولوژی روز است.

وی ادامه داد: در گروه پژوهشی مواد نیز بیشتر پروژه‌های پژوهشی نیازمحور تعریف می‌شود، پروژه‌هایی که هنوز تکنولوژی و دانش فنی آنها در کشور فراهم نشده است؛ لذا با توجه به نیازی که از طرف صنایع مختلف همانند نفت و گاز، خودروسازی، تجهیزات پزشکی و ... اعلام می‌‎شود و البته با توجه به قابلیت‌های گروه، با آن‌ها قراردادهای پژوهشی بسته می‌شود و نتیجه این قراردادها رسیدن به دانش فنی و رفع خلأ دانشی آن مجموعه است.

مولودی افزود: پس از تدوین دانش فنی، طی قراردادهای بعدی، در صورت تمایل صنعت برای ساخت قطعات صنعتی اقدام می‌کنیم. برای مثال در زمینه ایمپلنت‌های دندانی و کاتالیست‌های پایه فلزی که الان مورد نیاز کشور است و زخم‎پوش‌های فومی نسل جدید، دانش فنی لازم در مجموعه توسعه پیدا کرده است و در آینده هم ان‌شاءالله این گروه بنا دارد به سمت فولادهای زنگ نزن مورد نیاز تجهیزات پزشکی حرکت کند.

وی درباره مهمترین انتظارات این مجموعه از مسئولان یادآور شد: نیازهای صنعت و قابلیت‌هایی که جهاد دانشگاهی برای رفع آنها دارد، در کشور ما به خوبی شناسایی متقابل نشده است تا ارتباط بسیار خوبی بین آنها برقرار شود لذا مهمترین کاری که مسئولان می‌‎توانند انجام دهند، افزایش ارتباط بین مجموعه صنعت و جهاد دانشگاهی است.

یادآور می‌شود، نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی ۱۴۰۰ یک‌شنبه، پنجم دی‌ماه با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی در بوستان گفتگو آغاز به کار کرد و تا پنجشنبه، ۹ دی ادامه خواهد داشت.

این نمایشگاه در حوزه‌های پژوهش و فناوری، آموزش و کارآفرینی، فرهنگی و تجاری‌سازی تحقیقات جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود و در حوزه فرهنگی نیز بخش رسانه‌ای جهاد دانشگاهی (ایسنا، ایکنا و سیناپرس) به نمایش گذاشته می‌شود.

سازمان‌ها و مراکز فرهنگی مانند مرکز امام و انقلاب، گردشگری، افکارسنجی و سایر فعالیت‌های موجود در این مراکز نیز در این نمایشگاه معرفی خواهند شد. در بحث تجاری‌سازی نیز عمده فعالیت‌هایی که به نمایش گذاشته می‌شود توانمندی سه پارک علم و فناوری البرز، کرمانشاه و پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، مراکز رشد و منش‌های جهاددانشگاهی است.

انتهای پیام
captcha