برگزاری نخستین رویداد استارتاپی شهر هوشمند در آذربایجان غربی
کد خبر: 4028242
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۲

برگزاری نخستین رویداد استارتاپی شهر هوشمند در آذربایجان غربی

نخستین رویداد استارتاپی شهر هوشمند در آذربایجان غربی امروز، ۲۲ دی در آمفی‌تئاتر سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری ارومیه برگزار شد.

برگزاری نخستین رویداد استارتاپی شهر هوشمند در آذربایجان غربیبه گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، نخستین رویداد استارتاپی شهر هوشمند در آذربایجان غربی با حضور ناصر صادقی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، غلام‌رضا منصورفر، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی، حسین مهدی‌زاده شهردار، یاد اسدپور، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه، مرتضی منافی،  نائب‌رئیس، احدی یوسفی، دبیر اول، توماج وحید افشار سخنگو، حسین پناهی، رئیس مرکز پژوهش‌ها و رسول اصغرزاده عضو شورای اسلامی شهر ارومیه ۲۲ دی در آمفی‌تئاتر سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری این شهرستان برگزار شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی در این رویداد با بیان اینکه امروزه با پیشرفت تکنولوژی باید به سمت ایجاد زیرساخت‌های شهر هوشمند حرکت کرد، اظهار کرد: توسعه شهرنشینی در استان نیز به ضرورت توجه به شهر هوشمند برای پاسخگویی به مطالبات شهروندی از طریق فناوری‌های نوین یک امر اجتناب ناپذیر است.

ناصر صادقی افزود: با توجه به ظرفیت‌های استان در بهره‌مندی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و نیز واحدهای صنعتی و از سوی دیگر توسعه مباحث شهری، با حمایت از فناوری‌های نوین می‌توان نسبت به ایجاد شهر هوشمند اقدام کرد.

وی ادامه داد: نخستین رویداد استارتاپی شهر هوشمند در آذربایجان غربی این فرصت را به وجود می‌آورد که شرکت‌ها و افراد فعال در حوزه فناوری، ظرفیت‌ها و ایده‌های خود را به نمایش گذاشته و با شناسایی این ظرفیت‌ها برای توسعه و ایجاد شهر هوشمند بهره برد.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی نیز در این رویداد تصریح کرد: شهر هوشمند، شهری است که از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای افزایش بهره‌وری عملیاتی و بهبود کیفیت خدمات دولتی برای بالا بردن سطح رفاه افراد جامعه و ارائه مطلوب خدمات به آنها استفاده می‌کند.

غلام‌رضا منصورفر افزود: شهر هوشمند شهری است که بیشترین بازدهی در زندگی شهری را به ارمغان می‌آورد و کیفیت زندگی مردمان را در جامعه بهبود می‌بخشد.

وی خاطرنشان کرد: برای حل چالش‌های پیش‌روی ایجاد زیرساخت برای شهر هوشمند نیاز است که همه مسئولان دست در دست هم داده و با همراهی و همکاری با یکدیگر برای سرمایه‌گذاری در این حوزه تلاش کنند.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی عنوان کرد: کلید ورود به شهر هوشمند حمایت از استارتاپ‌ها و نور‌آوری است و برگزاری رویداد سینوتک گامی مهم برای شناسایی و حمایت از آنها محسوب می‌شود.

وی گفت: ایجاد درآمدی پایدار و جدید برای شهرداری، کاهش هزینه‌های مدیریت شهری از طریق برطرف کردن نیازها به صورت بهینه، تشویق شهروندان برای همکاری در پروژه‌های شهری، دریافت نیازهای شهرداری اولویت‌بندی و جهت‌دهی آن و حرکت در مسیر ایجاد شهر هوشمند و بسترسازی فرهنگی از جمله مهمترین اهدافی است که در این رویداد پیگیری می‌شود.

حمایت شهرداری از استارتاپ‌ها

شهردار ارومیه هم در این مراسم بیان کرد: تا ۳۰ سال آینده پیش‌بینی می‌شود ۹۵ درصد جمعیت ایران شهرنشین خواهند شد و برای آماده‌سازی در این راستا نیاز است در مدیریت شهری از شیوه‌های نوین و فناوری‌ها به‌‌روز استفاده کرد.

حسین مهدی‌زاده اضافه کرد: امروزه حرکت به سمت ایجاد شهر هوشمند امری اجتناب‌ناپذیر است و برای حرکت در این مسیر باید از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده کرد و برای این منظور شهر هوشمند جزو سیاست‌های اصلی مدیریت شهری است.

وی اظهار کرد: راهکار برون‌رفت از چالش‌ها و نیازها حرکت به سمت استفاده شیوه‌های نوین و سبک‌های جدیدی است که به کمک فناوری اطلاعات محقق می‌شود.

شهردار ارومیه با بیان اینکه یکی از پیش‌نیازهای ایجاد شهر هوشمند ایجاد زیرساخت است،یادآور شد: داده‌ها زیرساخت توسعه شهر هوشمند هستند و در حوزه‌های مختلف بدون داده‌ها نمی توان برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شهرداری ارومیه ۴۰۰ نوع خدمات به مردم ارائه می‌دهد، افزود: استفاده از فناوری اطلاعات برای ارائه این خدمات و ایجاد شهر هوشمند می‌تواند با کاهش میزان تردد شهروندان به کاهش ترافیک و آلودگی هوا و بروکراسی‌های اداری بینجامد.

مهدی‌زاده در تصریح کرد: تا مدیریت شهری به اهداف نهایی خودش برسد و به شهروندان خدمات بدهد ارائه خدمات آنلاین و غیرحضوری و و کارآفرینی از جمله دو موضوعی است که منجر به نوآوری در مدیریت شهری می‌شود.

وی تأکید کرد: حرکت به سمت شهر هوشمند یک نیازی است که نمی‌شود از آن اجتناب کرد و هرکسی به دور از این چهارچوب حرکت کند از قافله توسعه در جهان امروزی عقب خواهد ماند.

شهردار ارومیه شهر هوشمند را شهری عدالت‌محور عنوان کرد و ادامه داد: از منظر عدالت اجتماعی شهر هوشمند ما را به سمت عدالت و برابری هدایت می‌کند تا خدمات و اطلاعات به صورت مساوی و در چهارجوب قواعد خاصی به شهروندان ارائه شود.

وی اظهار کرد: از سال ۱۳۹۱ در شهرداری ارومیه استارت ایجاد شهر هوشمند زده شده است و اقدامات و کارهای خوبی انجام شده اما براساس خواسته‌هایی که داریم با توجه به ظرفیت علمی مجموعه باید خروجی مناسب‌تری ارائه بدهیم که بخشی از آن به توانایی داخل شهرداری بستگی داشته و بخش مهمی باید از طریق استارتاپ‌ها حل شود.

مهدی‌زاده خاطرنشان کرد: از شرکت‌های استارتاپی و شتاب‌دهنده‌ها استقبال می‌کنیم و هر شرکتی قسمتی از امور ما را شفاف‌سازی و در دسترسی به اهداف کمک کند از آن حمایت کامل خواهیم کرد.

طرح «کارخانه فناوری» اجرایی شود

دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه در این افتتاحیه بر ضرورت حرکت به سمت فناوری اطلاعات و شهر هوشمند تأکید کرد و گفت: در ساختار مدیریت دهکده جهانی چاره‌ای به جز رفتن به سمت فناوری اطلاعات و فناوری‌های نوین نیست و هر چقدر تعلل و کوتاهی شود محکوم به حذف هستیم.

احد یوسفی تصریح کرد: با حرکت در مسیر ایجاد شهر هوشمند هزینه‌های مدیریت شهری کاهش پیدا می‌کند بنابراین باید شرایط به نحوی باشد که شهر، شهروند و دستگاه‌های اجرایی نهایت استفاده را از این تکنولوژی و سیستم داشته باشند.

وی با بیان اینکه شهرداری ارومیه از مدت‌ها پیش ایجاد زیرساخت‌های شهر هوشمند را آغاز کرده است، عنوان کرد: فیبر نوری شهرداری به طول ۷۴ کیلومتر با کیفیت خوب و پهنای باند مناسب زیرساخت توسعه شهر هوشمند بوده که از سوی مدیریت شهری اجرا شده است.

یوسفی اظهار کرد: باید از برنامه‌ها و اندیشه شتاب‌دهنده‌ها و استارتاپ‌ها برای استفاده از مزایای فیبرنوری و توسعه شهر هوشمند بهره برد تا شهر به سمت شهری سبز، فناورانه و آبی برسد تا همه از این فناوری و زندگی در این شهر به خود افتخار کنیم.

وی با بیان اینکه شهر ارومیه به عنوان پنج شهر پایلوت شهر هوشمند کشور انتخاب شده است، بیان کرد: طرح «کارخانه فناوری» که در دور قبلی شوراها مصوب شده باید سریعا اجرایی شود چرا که سطح اشتغال خوبی را با استفاده از ظرفیت «کارخانه فناوری» خواهیم داشت.

دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه تصریح کرد: در بحث تعامل و همکاری در خصوص توسعه شهر هوشمند و ایجاد اشتغال در حوزه‌های فناوری فضای همکاری از سوی شورای شهر و شهرداری باز است و در ایجاد زیرساخت، تهیه و در اختیار دادن امکانات و استفاده از محصولات و ایده‌های استارتاپ‌ها آماده هرگونه همکاری هستیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم شتاب‌دهنده‌ها به مدیریت شهری کمک کنند چون اثر مستقیم با زندگی مردم و کیفیت زندگی در شهر دارد تا شهروندان به نحو مناسب بتوانند از ایده‌ها و تفکرات جدید در راستای رفاه و آرامش بهره‌مند شوند و مطمئنا یک ایده جدید می‌تواند راهگشا بوده و با حمایت‌های موجود می‌تواند عملیاتی شود.

انتهای پیام
captcha