راوی کتاب «عصرهای کریسکان» به همرزمان شهیدش پیوست
کد خبر: 4029785
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷

راوی کتاب «عصرهای کریسکان» به همرزمان شهیدش پیوست

امیر سعیدزاده معروف به سعید سردشتی راوی کتاب «عصر‌های کریسکان» به علت جراحات شیمیایی ریه امروز، ۲۹ دی‌ماه در بیمارستان ساسان به همرزمان شهیدش پیوست.

امیر سعیدزاده، راوی عصرهای کریسکان

به گزارش ایکنا از کردستان، امیر سعیدزاده، معروف به سعید سردشتی، راوی کتاب «عصرهای کریسکان» به علت جراحات شیمیایی ریه امروز، 29 دی‌ماه در بیمارستان ساسان به همرزمان شهیدش پیوست.

امیرسعیدزاده، از فعالان دوران پیش از انقلاب و مجاهدان دفاع مقدس است که دو بار تجربه اسارت را داشته و رنج‌های اسارت در زندان‌های کومله و دموکرات را در کتاب «عصر‌های کریسکان» به قلم کیانوش گلزار راغب، روایت کرده است.

در تقریظ رهبر انقلاب بر حاشیه این کتاب آمده است: «با اینکه نیرو‌های مبارز کُرد طرفدار جمهوری اسلامی را از نزدیک دیده و شناخته‌ام، آنچه از فدارکاری‌های آنان در این کتاب آمده برایم کاملاً جدید و اعجاب‌آور است. نقش مادر و همسر هم حقّاً برجسته است. دلاوری و شجاعت راوی و خانواده‌اش ممتاز است و نیز برخی عناصر دیگر کُردی که از آنان نام برده شده است. در کنار این درخشندگی‌ها، رفتار قساوت‌آمیز و شریرانه‌ کسان دیگری که به دروغ از زبان مردم شریف کُرد سخن می‌گفتند نیز به خوبی تشریح شده است».

امیر سعیدزاده، در مورد دلیل اصلی نامگذاری این کتاب گفته بود که به جایی که بنده اسیر بودم، دره‌ کریسکان می‌گفتند. سنگ‌هایی که رودخانه‌ فصلی آن‌ها را صیقل می‌دهد و صاف می‌کند، به زبان کُردی کریسک می‌گویند. این دره هم کلاً از این سنگ‌ها پر است. یک دره‌ی پهنی بود که رودخانه‌ فصلی داشت. محل اسارت من در همین دره، در کردستان عراق بود. من اسیر حزب دموکرات کردستان عراق شدم. عصرها که درب زندان را برای اعدام باز می‌کردند، بعضی مواقع یک یا چند نفر را برای اعدام صدا می‌زدند و چالشان می‌کردند. من برای اینکه اسم هم‌بندی‌های شهیدم را فراموش نکنم، «عصرهای کریسکان» را انتخاب کردم چراکه بچه‌ها را عصرها در دره‌ کریسکان اعدام می‌کردند.

انتهای پیام
captcha