اجرای نظام رتبه‌بندی جهانی قاریان ممتاز؛ نمایش قدرت رسانه‌
کد خبر: 4033306
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳

اجرای نظام رتبه‌بندی جهانی قاریان ممتاز؛ نمایش قدرت رسانه‌

حمید ایماندار در نشست تخصصی شورای عالی قرآن به ارائه مقاله «نظام رتبه‌بندی جهانی قاریان ممتاز» پرداخت و گفت: طرح نظام رتبه‌بندی جهانی قاریان ممتاز با محوریت نهادهای قرآنی، اساتید و رسانه‌های بین‌المللی، می‌تواند تحولی عظیم را در جهت نمایش قدرت اجرایی رسانه‌ای و فنّی جامعه قرآنی کشورمان به عموم مخاطبان عام و خاص در جهان اسلام رقم بزند.

حمید ایمانداربه گزارش ایکنا، شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم، طی ۱۱ تا ۱۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به همت شورای عالی قرآن در تهران برگزار شد. در این نشست در سه حوزه نغمات، آموزش و مسابقات رسانه‌ای ایده و طرح‌هایی ارائه شد. در ادامه مقاله‌ «نظام رتبه‌بندی جهانی قاریان ممتاز» ارائه شده از سوی حمید ایماندار را می‌خوانید؛

«از مهم­ترین حوزه­‌های نقش‌آفرینی نهاد­ها و رسانه­‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی سامان دادن نظام رنکینگ جهانی قاریان و مرتلان برجسته جهان است. طرح نظام رتبه‌بندی جهانی قاریان ممتاز با محوریت نهادهای قرآنی، اساتید و رسانه‌های بین‌المللی، می‌تواند تحولی عظیم را در جهت نمایش قدرت اجرایی رسانه‌ای و فنی جامعه قرآنی کشورمان به عموم مخاطبان عام و خاص در جهان اسلام رقم بزند.

ضرورت‌های طرح

  • الگوسازی از نخبگان فن تلاوت و ترتیل در سرتاسر جهان و برندسازی از قاریان مطرح کشور
  • معرفی بهترین‌ها برای شیفتگان فن تلاوت و جهت‌دهی هوشمندانه ذائقه‌ها به سمت تلاوت استادانه و تأثیرگذار
  • توجه دادن مخاطبان عام به پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های فن تلاوت و مسیر صعب­‌الوصول به قله تلاوت
  • معرفی برترین قاریان و مرتلان ج.ا.ا به سایر کشورها جهان اسلام
  • محوریت‌بخشی به رسانه‌ها و مؤسسات قرآنی جمهوری اسلامی در تولیت یک رنکینگ جهانی در حوزه تلاوت
  • فاصله گرفتن از سیستم تکیه صرف بر مسابقات و تعیین رده‌بندی‌ها با ترکیبی از نظرات خواص و عوام و ...

تبیین سازوکار کلی

در این طرح، نهادی مستقل و متشکل از اساتید، قاریان و مرتلان مطرح سر ا سر جهان اسلام ـ همانند یک فدراسیون جهانی ـ با تشکیل مجمع عمومی ـ مثلاً از طریق فضای مجازی ـ هیئتی چند ده نفره را در تخصص‌های مختلف مأمور طراحی مدلی جهت امتیازدهی به قاریان می‌كند، که طبعاً می‌توان از تجربیات موجود در رنکینگ رقابت‌های ورزشی در این مسئله بهره برد. مثلاً می‌توان ۵۰ درصد امتیاز را به هیئت مذکور، ۳۰ درصد را به قاریان مطرح و شناخته شده سراسر جهان و ۲۰ درصد را به امتیازات مردمی در سایت رنکینگ اختصاص داد.

پذیرش قاریان و مرتلان در این رنکینگ می‌تواند با اختصاص سهمیه به کشورهای مختلف صورت گیرد، مثلاً مصر و ایران هر کدام تا ۱۰۰ نفر قاری و هر کشوری بنا به ضریب توانمندی در امر تلاوت سهمیه‌ای را کسب كرده و بر اساس آن قاریان مطرح کشور خود را برای ورود به رنکینگی چند صد نفره معرفی می‌کند.

براساس این طرح قاریان موظفند هر ماه، چند تلاوت برجسته مجلسی خود را به هیئت مذکور ارائه داده تا امتیاز آن‌ها با مدل مصوب تعیین شود و ماهانه هیئت تخصصی رنکینگ قاریان و مرتلان برتر جهان اسلام را معرفی كرده و با تبلیغات رسانه‌ای وسیع و قوی در اختیار مخاطبان جهانی قرار خواهد داد.

بی‌شک هر کدام از نهادهای بین‌المللی اسلامی چون آیسسکو و نهادهای ملی چون سازمان اوقاف، شورای عالی قرآن، سازمان دارالقرآن، تشکل‌های قرآنی، رسانه‌های قرآنی و... که در این امر پیش‌قدم شوند، می‌توانند با شکل‌دهی یک نظام ارزیابی فراملی تأثیری به مراتب بیش از گذشته برجای گذاشته و به پیش‌برد رسالت‌های قرآنی نظام مقدس جمهوری اسلامی در فراسوی مرزها مفتخر شوند.

این طرح زمینه حضور قاریان منتخب یا غیر منتخب کنار رفته از فرایند مسابقات را فراهم آورده و در صورت اجرای اتم و اکمل، گام مهمی در پویایی و گسترش دایره مخاطبان هنر تلاوت خواهد بود.

ملاحظات و تبصره‌­ها

  1. به سبب پیچیدگی اجرایی و فنی طرح در گستره جهانی، ابتدا در سطح ملی و پس از ارزیابی و آسیب‌­شناسی در ابعاد مختلف، زمینه اجرای فراملی آن فراهم می­‌آید. در این راستا می‌­توان مجوز حضور قاریان و مرتلان در نظام رنکینگ ملی را با کسب نصاب فنی لازم توسط هیئت داوران صادر و با بهره­‌گیری از بازوی اجرایی رسانه‌های دیداری، شنیداری و مجازی به ویژه خبرگزاری بین­‌المللی ایکنا و اینستاگرام، رده‌بندی قاریان و مرتلان را به صورت ماهانه اجرایی کرد.
  2. طبعاً در اجرای طرح رنکینگ در گستره فرا ملی باید ملاحظات سیاسی ـ مذهبی، سلایق فنی و غیر فنی در تعیین هیئت داوری و گزینش برترین­‌ها کنار گذاشته شود و با افق دید گسترده زمینه مقبولیت طرح در سطح جهان اسلام فراهم آید.
انتهای پیام
captcha