۲۱ بهمن ۱۳۵۷؛ ادامه درگیری‌ها در تهران
کد خبر: 4035352
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
روزشمار انقلاب/ ۱۳

۲۱ بهمن ۱۳۵۷؛ ادامه درگیری‌ها در تهران

در روز شنبه، ۲۱ بهمن ۱۳۵۷ درگیری میان نیروهای گارد حکومتی با همافران که از شب گذشته در پادگان نیروی هوایی آغاز شده بود ادامه داشت و با ورود مردم به ماجرا این درگیری‌ها به خیابان کشیده شد.

روزشمار انقلاب

امروز درگیری خونینی که از دیشب در نیروی هوایی آغاز شده بود ادامه پیدا کرد. حدود ساعت ۹ صبح جسد سه سرباز گارد در خیابان‌های اطراف نیروی هوایی به چشم می‌خورد و نیروهای گاردی مجدداً یورش خود را به پادگان نیروی هوایی در خیابان دوم (شمال پادگان) آغاز کردند و صدای رگبار شدید مسلسل به گوش می‌رسید. کامیون‌های ارتشی در اطراف پادگان موضع گرفتند و پرسنل نیروی هوایی از بالای ساختمان‌های پادگان به رگبار نیروهای گاردی پاسخ می‌دهد.

حوالی همین ساعت پرسنل نیروی هوایی توانستند اسلحه‌خانه را که به دست مهاجمان افتاده بود دوباره پس بگیرند و نیروی زمینی را از ضلع شمالی و شرقی پادگان عقب برانند. مردم سراسر خیابان‌هایی را که پرسنل نیروی زمینی ممکن است از آن عبور کنند بسته‌اند و یک خودروی ارتشی را آتش زده‌اند.

شاهدان می‌گویند ده‌ها نفر از درجه‌داران نیروی زمینی و سربازان از تیراندازی به سوی مأموران نیروی هوایی خودداری کردند. در این میان مردم هم شعار می‌دهند «پرسنل نیروی هوایی مدافع خلق مایی». از حدود ۱۱ صبح مردم به درخواست همافران کیسه‌های شنی متعددی را برای سنگربندی در خیابان‌ها مهیا می‌کنند و از طرفی یک هلی‌کوپتر در آسمان نیروی هوایی ظاهر شده که شروع به تیراندازی کرده است. سربازان نیروی زمینی که تسلیم مردم و همافران می‌شوند با استقبال آنها مواجه می‌شوند.

حدود ساعت ۱۲ ظهر هم ۲ تانک نیروی زمینی توسط افراد نیروی هوایی و مردم در خیابان دماوند به غنیمت گرفته شد. همچنین ده‌ها قبضه اسلحه سبک و ۲ تیربار سنگین مربوط به نیروی زمینی به تصرف نیروی هوایی و مردم در آمده است. افراد نیروی هوایی از مردم، روحانیون و سازمان‌های مختلف درخواست یاری دارند تا بتوانند در مقابل گارد طرفدار شاه مقاومت کنند.

عصر امروز کلانتری ۱۰ واقع در خیابان ایرانمهر مورد حمله مردم قرار گرفت و سقوط کرد. با این اتفاق اسلحه‌خانه این کلانتری به تصرف مردم درآمد و بسیاری از مردم خود را مسلح کردند. پس از این اتفاق جوانان مسلح به سمت کارخانه تسلیحات ارتش حرکت کردند و حمله به آنجا از ساعت ۱۱ شب آغاز شد. بالاخره بعد از رد و بدل شدن آتش میان دو طرف، مرکز تسلیحات تسخیر شد و بسیاری از مردم با سلاح‌های موجود در آن خود را مسلح کردند.

گفته می‌شود در جریان نبردهای امروز تهران نزدیک به ۱۷۴ نفر شهید و ۶۵۹ نفر مجروح شدند که در بیمارستان‌های مختلف تهران بستری هستند. نبرد امروز تهران بزرگ‌ترین نبرد مسلحانه میان نیروهای حامی انقلاب اسلامی و وفاداران به شاه است.

مهندس بازرگان امروز در اولین اعلامیه خود منع عبور و مرور را توسط فرمانداری نظامی غیرقابل پذیرش خواند. در این اطلاعیه آمده است: خبری که ساعت ۱۴ امروز در رادیو ایران دایر بر ممنوعیت عبور و مرور شهر تهران از ساعت ۴:۳۰ بعد از ظهر پخش شده توطئه علیه پیروزی انقلاب اسلامی مردم می‌باشد و پذیرفتنی نیست.

امام خمینی هم امروز در یک اعلامیه حکومت نظامی را خدعه و خلاف شرع اعلام و تاکید کردند که مردم به مقررات منع عبور و مرور توجه نکنند. ایشان در این اعلامیه به مسئولان هشدارهای اخیر اخطار کردند که اگر جلوی تعدیات و وحشی‌گری‌ها گرفته نشود دستور جهاد مقدس خواهند داد. مردم هم با این فرمان امام حکومت نظامی را شکسته و به خیابان‌ها ریختند و با نظامیان که در حمایت از شاه به طرف آنها شلیک می‌کردند درگیر شدند.

دانشگاه تهران از صبح امروز حالت عادی خود را از دست داده و تبدیل به یک پایگاه مبارزه مسلحانه شده است.

امروز مهندس بازرگان نخست‌وزیر منتخب امام در شرکت نفت اعلام کرد که اعتصاب شرکت نفت در زمینه صدور نفت به خارج به کلی خاتمه نیافته ولی کارکنان و کارگران شرکت نفت باید برای تأمین سوخت مورد مصرف داخلی از هیچ کوششی فروگذار نکنند تا هم رضایت مردم و رضای رهبر جنبش به دست آید و هم موجب امتنان دولت موقت شود.

امروز همچنین ۲ لایحه مبنی بر انحلال ساواک و محاکمه وزیران و غارتگران بیت‌المال به تصویب مجلس سنا رسید و توسط محمدعلی وارسته نایب‌رئیس شورای سلطنت توشیح شد و قدرت قانونی یافت.

منبع: روزنامه اطلاعات

انتهای پیام
captcha