تقویت زیرساخت‌های نظم اجتماعی؛ از راه‌های کاهش پرونده‌های قضایی
کد خبر: 4036245
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۳
معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کردستان بیان کرد:

تقویت زیرساخت‌های نظم اجتماعی؛ از راه‌های کاهش پرونده‌های قضایی

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کردستان با اشاره به اینکه تقویت زیرساخت‌های نظم اجتماعی و ساماندهی آن‌ها یکی از راه‌های کاهش پرونده‌های قضایی بوده است، گفت: بین افزایش پرونده‌ها با وضعیت اقتصادی کشور ارتباط مستقیم وجود دارد.

بهادر اسدی، معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، بهادر اسدی، معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کردستان، 24 بهمن‌ماه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان با اشاره به افزایش حجم پرونده‌های دستگاه قضا اظهار کرد: این امر می‌طلبد تا کارهایی برای کاهش پرونده‌های قضایی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه تقویت زیرساخت‌های نظم اجتماعی و ساماندهی آن‌ها یکی راه‌های کاهش پرونده‌های قضایی بوده است، افزود: بین افزایش پرونده‌ها با وضعیت اقتصادی کشور ارتباط مستقیم وجود دارد.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کردستان بیان کرد: در حال حاضر رسیدگی‌ها در شورای حل اختلاف به صورت قضایی است اما با تأیید قانون جدید وظیفه این شورا، حل اختلافات و ایجاد سازش خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد جایگزین‌های رسیدگی قضایی ادامه داد: ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه نیازمند عزم همگانی است چراکه در سایه این امر می‌توان خانواده‌ها را از قصاص نجات داد.

اسدی با اشاره به حل شدن بسیاری از اختلافات با داوری افزود: در بیشتر پرونده‌های حقوقی داوری انجام می‌شود و دستورالعمل آن هم ابلاغ شده و آزمون انتخاب داوران هم جمعه این هفته، 26 بهمن‌ماه در سطح استان کردستان برگزار می‌شود.

وی، یکی دیگر از راه‌های صلح و سازش را میانجی‌گری دانست و ادامه داد: ۱۷ میانجی‌گر هم اخیرا در استان کردستان مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند که جرایم کیفری درجه شش و هفت از این طریق رسیدگی خواهد شد.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کردستان با اشاره به رهایی از حکم قصاص با کمک شورای صلح و سازش استان کردستان گفت: امسال با کسب رضایت اولای دم، شش نفر از حکم قصاص رهایی یافته و 11 نفر هم مشروط به پرداخت دیه از قصاص نجات پیدا می‌کنند که در این راستا نیازمند یک پویش سبز از سوی مردم استان هستیم.

وی افزود: شورای حل اختلاف استان کردستان دارای 133 شعبه بوده است که 72 شعبه شهری و 33 شعبه روستایی بوده است و 18 شعبه اجرای احکام و 10 شعبه شورای حل اختلاف زندان داریم.

اسدی به تعداد اعضای شورای حل اختلاف اشاره کرد و افزود: 514 نفر با شورای حل اختلاف همکاری دارند، همچنین 68 قاضی نیز با شورای حل اختلاف همکاری می‌کنند.

وی اظهار کرد: ۱۸ هزار و ۲۳۴ پرونده طی 9 ماه گذشته از دادگاه‌ها و نهادها به شوراهای حل اختلاف ارجاع داده شد که پنج هزار و ۵۴۷ پرونده توسط شورای حل اختلاف منجر به صلح و سازش شده است.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کردستان با بیان اینکه پرونده ها در شورا در نهایت ۴۲ روزه رسیدگی می‌‌شو، افزود: ۷۰ درصد مراجعان در نظرسنجی‌ها از شورای حل اختلاف رضایت داشته‌اند و شعبه هشتم شورای حل اختلاف نیز در سطح کشور برتر شده است.

وی با اعلام اینکه در ۹ ماه گذشته، ۶۱ هزار و ۸۴۶ پرونده به شورا ارجاع شده و ۶۱ هزار و ۱۰۴ پرونده هم مختومه و تعیین تکلیف شده است، افزود: مانده پرونده‌های شورای حل اختلاف در حال حاضر پنج هزار و 304 پرونده است.

وی به اجرای احکام شورای حل اختلاف اشاره کرد و گفت: در ابتدای امسال، موجود شعبات اجرای احکام شورای حل اختلاف 10هزار و 443 پرونده بوده است که 9 هزار و 727 پرونده دیگر تا پایان آذرماه به شورا ارجاع داده شده است که از این تعداد 12 پرونده مختومه شد.

اسدی در پایان یادآور شد: میانگین صلح و سازش در پرونده‌های شورای حل اختلاف از ابتدای امسال تا پایان آذرماه به ۳۷ درصد رسیده که سروآباد با 62 درصد بیشترین میزان صلح و سازش را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام
captcha