حس درونی قاری را دست کم نگیرید / آفاتی برای تلاوت
کد خبر: 4037556
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲

حس درونی قاری را دست کم نگیرید / آفاتی برای تلاوت

یک حافظ و قاری قرآن با اشاره به آفات متوجه جلسات تلاوت، بیان کرد: گاهی شاید آنقدر درگیر خودنمایی در مورد خود و یا مسابقات قرآن شده‌ایم که از پرداختن به حس و حالات درونی قاری فاصله گرفته‌ایم، ولی باید بدانیم بدون شکل کرفتن این حالات حس خالص به مستمع متقل نشده و همین امر جلوی تاثیرگذاری را می‌گیرد.

حمیدرضا جعفری، حافظ قرآن و مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌حمیدرضا جعفری، حافظ قرآن و مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: تجوید جزء مهمی از تلاوت است و اگر مناسب و متناسب نباشد تمام کار را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد.

وی افزود: اگر صوت قاری مطلوب بوده، اما فصاحت و تجوید در سطح قابل قبولی نبوده، تلاوت دچار اختلال شده و صوت زیبا شنیده نمی‌شود؛ در صورتی که این زیباسازی ظاهری کار تلاوت، به عمق بخشی به آن و تاثیرگذاری در قلب مخاطب کمک شایانی می‌کند.

این حافظ قرآن با بیان اینکه شنیدن صدای قاریان ممتاز و اصیل و همچنین تمرکز بر روی آن برای یک قاری بسیار مهم است و تمرین و تکرار آن می‌تواند مهم‌تر باشد، تصریح کرد: تجربه‌سازی برای قاری و شنیدن این تجارب با صدای قاریان بسیار اثرگذار است چراکه هر تلاوت چندین نکته جدید در خود دارد که قاری هنگام تمرین آن را شنیده و می‌آموزد.

حلقه مفقوده تلاوت 

جعفری با بیان اینکه برای داشتن یک تلاوت خوب باید حس درونی قاری درست و بجا باشد که گاهی انگار از آن غفلت کرده‌ایم و همین غفلت ظاهری که حلقه مفقوده تلاوت است ما را به سمت عدم تاثیرگذاری سوق می‌دهد، افزود: اگر این حس درست نباشد مخاطب نیز با تلاوت ارتباط برقرار نکرده و احساس درستی که باید از آیات قرآن بگیرد به ثمر نخواهد نشست.

وی با اشاره به آفات متوجه جلسات تلاوت، بیان کرد: گاهی شاید آنقدر درگیر خودنمایی در مورد خود و یا مسابقات قرآن شده‌ایم که از این حس و حالات فاصله گرفته‌ایم، ولی باید بدانیم بدون شکل کرفتن این حالات حس خالص به مستمع متقل نشده و همین امر جلوی تاثیرگذاری را می‌گیرد.

جعفری ادامه داد: مگر ما به عنوان یک قاری، حافظ و یا فعال قرآنی به دنبال توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی نیستیم؟؛ پس چرا به فاکتورهای تلاوت درست و یا آفات قرائت نادرست توجه نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه یک قاری پیش از قرائت و تلاوت قرآن باید آموزش القای این حس را فرابگیرد و تا این حس درونی و از قلب حافظ آغاز نشود نمی‌تواند شکل درستی به خود بگیرد، تصریح کرد: مانند امر به معروف و نهی از منکر که فرد ناهی باید خود عمل کننده به آن موارد باشد قاری نیز باید بتواند ارتباط خوبی با مردم برقرار کرده و حداقل با احساس خود تایید قلبی آیات را برساند تا بتواند تاثیرپذیری داشته و به عبارت صحیح‌تر گوش شنوایی در جمع داشته باشد.

جعفری با بیان اینکه قاری می‌تواند در مجلس ابتدا با بیان نکات اخلاقی با جمع ارتباط برقرار کند و برای هر مسئله یک نکته از آیات قرآن را بیان کند، افزود: گاهی نهادها به آن اندازه‌ای که به یک ورزشکار می‌پردازند به فعالان قرآنی نمی‌پردازند که این ضعف نهادهای فرهنگی و قرآنی است و همین باعث می‌شود قاری و حافظ خط سیر انگیزشی را پی نگیرد.

وی بیان کرد: در مجموع باید گفت هر قرائتی حس و حال خود را دارد و متفاوت با تلاوت‌های دیگر است، اما این حس و حال باید به سمت تاثیرپذیری و جامعه پذیری پیش رود تا به موفقیت و آنچه که لازم است، برسیم.

 

انتهای پیام
captcha