دلسوزان نظام در امر «جهاد تبیین» هم‌افزایی داشته باشند
کد خبر: 4038535
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷

دلسوزان نظام در امر «جهاد تبیین» هم‌افزایی داشته باشند

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم گفت: در جهاد تبیین نیاز به یک هم‌افزایی بین همه دلسوزان نظام است، زیرا در برابر ما دشمنی قرار دارد که علی‌رغم اختلاف‌هایی که دارند، در بحث وارونه جلوه دادن حقایق، اتحاد و هم‌افزایی دارند که این موضوع لزوم اتحاد در جبهه جهاد تبیین را نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوروزی،  مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم جهاد تبیین موضوعی است که ماه‌های اخیر در بیانات مقام معظم رهبری بارها مورد تأکید قرار گرفته است و ایشان در دیدار اخیر با فرماندهان نیروی هوایی نیز فرمودند: جهاد تبیین یک فریضه‌ قطعی و یک فریضه‌ فوری است و هر کسی که می‌تواند(باید اقدام کند). خطابی عمومی که همه افراد جامعه در جنگ رسانه‌ای دشمن علیه حقایق انقلاب اسلامی مردم ایران، مخاطب آن هستند و می‌توانند ایفای نقش کنند؛ از این رو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا نوروزی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم، در رابطه با ابعاد مختلف جهاد تبیین گفت‌وگو کردیم که متن آن در ذیل می‌آید:

ایکنا- در ابتدا در رابطه با معنای اصطلاح جهاد تبیین، بفرمایید؛ به نظر می‌رسد بسیاری از افراد با معنا و مفهوم این اصطلاح آشنایی ندارند.

کلمه تبیین به معنای بیان کردن است و تبیین یک موضوع یعنی بیان واقعیت آن؛ لذا بیان حقایقی که در زندگی، باورها و اعتقادات مردم وجود دارد، تبیین نام دارد. قرآن کریم نیز یکی از اصلی‌ترین وظایف انبیاء الهی را تبیین حقایق عالم و دین معرفی می‌کند.

این که مقام معظم رهبری سخن از جهاد در باب تبیین فرمودند نشان دهنده این است که این تبیین امروزه نیاز به نوعی روحیه جهادی دارد و همه مؤلفه‌هایی که در یک جهاد مطرح است در تبیین حقایق نیز باید به کار گرفته شود. روحیه جهادی که با مدیریت جهادی همراهِ ایثار و از خودگذشتگی و پیگیری جدی است در بحث تبیین باید مورد توجه قرار بگیرد، مانند مواردی که ما در مقاطع مختلف مشاهده کردیم اعم از کمک‌های مومنانه و کمک به کادر درمان در دوران همه‌گیری ویروس کرونا.

به طور کلی جهاد تبیین یعنی به کارگرفتن کار و روحیه جهادی در تبیین حقایق و با توجه به اینکه این جهاد باید در مقابل دشمنان به کار گرفته شود، در حقیقت ورود به عرصه‌هایی است که دشمنان سعی می‌کنند حقایق موجود و پیشرفت‌های جامعه اسلامی و نیز گاهی حقایق دینی ما را بپوشانند و یا وارونه جلوه دهند.

ایکنا - آیا این بیان حقایق تنها به معنای بیان پیشرفت‌های جامعه است؟ یا بیان همه حقایق اعم از کاستی‌ها و مزیت‌هاست؟

همواره حق از تبیین حقایق هیچ واهمه‌ای نداشته اما مسئله این است گاهی ظرفیت و زمینه تبیین حقایق ایجاد نمی‌شود. قرآن کریم حق است، انبیا الهی حق بودند اما گاهی زمینه آشکار کردن این حقایق در دسترس نیست و همانطور که خداوند در قرآن کریم هم به زیبایی حق را به آب زلال و باطل را به کف روی آن تشبیه می‌کند، باید برای دیدن آب زلال، کف روی آن را کنار زد.

تبیین به معنای بیان حقیقت جامعه اعم از حقایق دینی و اعتقادی، فرهنگی، اقتصادی و... است، اما این پیشرفت‌ها به قدری تحت شعاع کاستی‌ها قرار گرفته که مغفول مانده‌اند.

واقعیت این است که ماندگاری انقلاب اسلامی زمانی است که به پیشرفت‌ها و نقایص توامان توجه داشته باشیم. همانطور که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم به طور جامع بیان کردند، ما در گذشته پیشرفت‌های جدی داشتیم که می‌تواند زمینه ساز پیشرفت‌های آینده ما باشد و نیز نقصان‌ها و مشکلاتی داشتیم که توجه به این نقایص می‌تواند برای رفع آنها در آینده کمک کننده باشد.

در جهاد تبیین باید همه ظرفیت‌های انقلاب و جامعه خود را بیان کنیم و نقیصه‌ها را نیز مورد بحث و تحلیل قرار دهیم، پوشاندن نقیصه‌ها زمینه دچار شدن انقلاب به آفت است؛ مقام معظم رهبری انقلاب ما را پویا و زنده معرفی کردند، لازمه این پویایی ادامه پیدا کردن رشد انقلاب و کشور و اصلاح آسیب‌هایی است که در بخش‌های مختلف  وجود دارد.

در جهاد تبیین نیاز به یک هم‌افزایی بین همه دلسوزان نظام است، زیرا در برابر ما دشمنی قرار دارد که علی‌رغم اختلاف‌هایی که دارند در بحث وارونه جلوه دادن حقایق، اتحاد و هم‌افزایی دارند که این موضوع لزوم اتحاد بین نیروهای جهادگر در جهاد تبیین را نشان می‌دهد، این اتحاد نه به معنای موازی‌گری بلکه باید به شکل مدیریت شده در جهت جهاد تبیین باشد.

ایکنا - به نظر شما چه مواردی در جهاد تبیین باید مدنظر قرار بگیرد؟

نکته اول اینکه برخی از موضوعات نیازمند نگاه تخصصی است، یعنی در تبیین، توجه تخصصی به بعضی از مسائل نیاز است تا بتواند اثر خود را داشته باشد، به مخاطبان نیز باید توجه تخصصی شود تا کمک کند در جهاد تبیین، براساس نوع مخاطب بتوانیم پیام‌رسانی دقیق‌تری داشته باشیم.

نکته بعدی توجه به ظرفیت‌های زرین مانند هنر و رسانه است؛ در ارائه محتوا گاهی اصل محتوا مهم است اما گاهی نوع ارائه و استفاده از این ظرفیت‌ها نیز به انتقال پیام و تبیین آن کمک می‌کند.

نکته آخر توجه به همه مخاطبان است تا مخاطبی از قلم نیفتد، به همه مردم اعم از افرادی که در جامعه و همراهی با انقلاب بروز و ظهور کمتری دارند باید توجه شود.

ایکنا - به نظر شما جهاد تبیین در دانشگاه چگونه است؟

دانشگاه باید ویژه‌تر در این عرصه ورود کند، زیرا از یک طرف ظرفیت‌های علمی پژوهشی خوبی در دانشگاه داریم که باید به طور تخصصی در جهت تبیین موضوعات  ورود کنند و از طرفی بخشی از مخاطبین ما اساتید و دانشجویان هستند که خودشان باید حقایق انقلاب را به عنوان فرماندهان و افسران جهاد، تبیین کنند و وظایف خودشان را انجام دهند.

گفت‌وگو از مهنوش بهروز

انتهای پیام
captcha