تحولات اوکراین؛ از آغاز عملیات نظامی روسیه در «دونباس» تا نشست اضطراری شورای امنیت
کد خبر: 4038551
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴

تحولات اوکراین؛ از آغاز عملیات نظامی روسیه در «دونباس» تا نشست اضطراری شورای امنیت

دستور ولادیمیر پوتین برای آغاز عملیات ویژه در منطقه «دونباس»، نشست اضطراری جدید شورای امنیت، واکنش تند بایدن، اتحادیه اروپا و ناتو به حمله روسیه، درخواست رئیس‌جمهور اوکراین برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی علیه روسیه و اعلام کرملین مبنی بر هدف قرارگرفتن سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین از آخرین تحولات کشور اوکراین است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «روسیا الیوم»، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بامداد امروز، پنجم اسفندماه، در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دونباس را صادر کرد.

پوتین در یک سخنرانی در تلویزیون ملی، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

وی هشدار داد: مسئولیت هرگونه خون‌ریزی احتمالی بر عهده دولت اوکراین خواهد بود.

رئیس‌جمهور روسیه گفت که مطمئن است نیروهای نظامی روسیه به وظایف خود عمل خواهند کرد.

پوتین گفته است این دستور پس از آن صادر شده که سران این منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین خواستار کمک نظامی روسیه در پاسخ به افزایش «تجاوزات اوکراین» شدند.

بیانیه وزارت دفاع روسیه

وزارت دفاع روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای روسی در عملیات ویژه خود از تسلیحاتی استفاده می‌کنند که زیرساخت‌های نظامی و سامانه‌های دفاع موشکی اوکراین را به تعطیلی بکشاند.

پس از آنکه پوتین از آغاز عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از منطقه دونباس خبر داد، رسانه‌ها از شنیدن صدای انفجار در تعدادی از شهرهای اوکراین در سحرگاه امروز خبر دادند.

گفتنی است سخنگوی کرملین پیش از این از درخواست رهبران دونتسک و لوهانسک برای دخالت نظامی روسیه علیه ارتش اوکراین خبر داده بود.
از آغاز عملیات نظامی روسیه در «دونباس» تا نشست اضطراری جدید شورای امنیت
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین عصر چهارشنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: دو نامه درخواستی رؤسای جمهوری دونتسک و لوهانسک از ولادیمیر پوتین دریافت شد. رؤسای جمهور دو جمهوری از طرف خود و مردمشان، بار دیگر از رئیس‌جمهور روسیه برای به رسمیت شناختن این دو جمهوری به عنوان کشور تشکر کردند.

سخنگوی کرملین تاکید کرد: دو جمهوری دونتسک و لوهانسک با توجه به شرایطی کنونی و با هدف جلوگیری از تلفات غیرنظامیان و فاجعه انسانی، از رئیس‌جمهور روسیه خواستند تا با توجه به ماده ۳ و ۴ موافقتنامه‌های دوستی، همکاری و کمک متقابل بین فدراسیون روسیه و جمهوری‌های دیگر، به دفع تجاوز نیروهای مسلح اوکراین کمک کند.

پسکوف گفت: در سایه تهاجم نظامی مستمر نیروهای مسلح اوکراین، دو جمهوری شاهد تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی و صنعتی، مدارس، بیمارستان‌ها، مهدکودک‌ها و بدتر از همه مرگ غیرنظامیان از جمله کودکان هستند.

نشست اضطراری جدید شورای امنیت

منابع دیپلماتیک از برگزاری نشست اضطراری جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد درمورد بحران اوکراین برای بار دوم در روزهای اخیر خبر دادند.

این نشست به درخواست کتبی کی‌یف برگزار می‌شود و مورد تأیید اعضای غربی شورای امنیت است.
از آغاز عملیات نظامی روسیه در «دونباس» تا نشست اضطراری جدید شورای امنیت
این در حالی است که وزیر امور خارجه اوکراین پیش از این با اشاره به درخواست کمک نظامی جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک از روسیه، نشست مجدد و فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد را خواستار شده بود.

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین گفت: درخواست کمک نظامی جدایی‌طلبان در دونتسک و لوهانسک از روسیه اقدام تنش‌زای دیگری علیه اوضاع امنیتی است.

واکنش اتحادیه اروپا

رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا مسکو را به خاطر حمله غیرقابل توجیهش به اوکراین مسؤول خواهد دانست.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در توئیتی نوشت: در این ساعات سیاه تمامی فکر و ذهن ما با اوکراین و زنان، مردان و کودکان بی‌گناهی است که با این حمله بی‌دلیل مواجه شده‌اند و نگران جانشان هستند.

وی افزود: ما کرملین را به خاطر این حمله مسئول خواهیم دانست.

پس از انکه نخستین دور از تحریم‌های اتحادیه اروپا روز چهارشنبه علیه روسیه اعمال شد، رهبران اتحادیه اروپا قرار است عصر امروز نشست فوری در بروکسل برگزار کنند.

 واکنش تند بایدن به آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین

خبرگزاری آناتولی گزارش داد: رئیس‌جمهور آمریکا ضمن واکنش به آغاز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین گفت که واشنگتن و متحدانش با اتحاد و قاطعیت به آن پاسخ خواهند داد.

جو بایدن طی بیانیه‌ای، درباره آغاز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین گفت که مسکو تنها مسئول مرگ و ویرانی این حمله است. ایالات متحده و متحدانش با اتحاد و قاطعیت به آن پاسخ خواهند داد.
از آغاز عملیات نظامی روسیه در «دونباس» تا نشست اضطراری جدید شورای امنیت
بایدن تأکید کرد که اوضاع اوکراین را رصد کرده و از تیم امنیت ملی اطلاعات کامل را دریافت خواهد کرد. سپس با رهبران گروه هفت دیدار خواهم کرد و با توجه به این تجاوز غیر ضروری روسیه به اوکراین که علیه صلح و امنیت جهانی است و برای اعلام واکنش آمریکا و متحدانش خطاب به مردم آمریکا سخنرانی خواهم کرد.

دبیرکل ناتو عملیات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم کرد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اقدام نظامی «بی‌پروا و بی‌دلیل» روسیه در اوکراین را محکوم کرد وهشدار داد: این حمله جان افراد بی‌شماری را به خطر می‌اندازد.

وی دیروز گفته بود: از آنجایی که روسیه استقلال جدایی‌طلبان در شرق اوکراین را به رسمیت شناخته، این کشور برنامه‌ریزی برای یک حمله تمام عیار به اوکراین را متوقف نکرده است.
از آغاز عملیات نظامی روسیه در «دونباس» تا نشست اضطراری جدید شورای امنیت
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه بتازگی جمهوری‌های خودخوانده و خلق «دونتسک» و «لوگانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

ادعای وزارت کشور اوکراین مبنی بر کشته‌شدن صدها نظامی

وزارت کشور اوکراین از کشته شدن صدها نظامی این کشور در اثر حمله روسیه خبر داد.

در حالی که خبرگزاری‌ها هنوز هیچ آماری را تایید نمی‌کنند، وزارت کشور اوکراین گزارش داد: مطمئنا صدها نظامی تاکنون در اثر حملات موشکی روسیه جان خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری فرانسه در گزارش دیگری نیز به نقل از خبرنگاران خود اعلام کرد که آژیرهای هشدار بمباران از ساعت ۷ صبح به وقت محلی در کی‌یف شنیده شد.

همچنین عکاس خبرگزاری فرانسه از حضور ده‌ها تن از مردم اوکراین در ایستگاه‌های مترو خبر می دهند که چمدان به دست قصد ترک پایتخت این کشور را دارند.

بر پایه این گزارش، از صبح امروز در مرکز شهر کی‌یف دستکم صدای دو انفجار و در پی آن صدای آژیر آمبولانس ها شنیده شد.

روسیه: سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین منهدم شد

وزارت دفاع روسیه از هدف قرار گرفتن سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین خبر داد.

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای از هدف قرار گرفتن سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین خبر داد.

وزارت دفاع روسیه همچنین سرنگونی هواپیماهای جنگی این کشور توسط ارتش اوکراین را تکذیب کرده است.

در این بیانیه آمده است: گارد مرزی اوکراین در مقابل نیروهای روسی مقاومت نمی‌کنند. سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین هدف قرار گرفته و منهدم شده‌اند.

درخواست رئیس‌جمهور اوکراین برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی علیه روسیه

«ولادیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین امروز پنجشنبه سخنانی را در خصوص عملیات نظامی ویژه روسیه علیه این کشور مطرح کرد.
از آغاز عملیات نظامی روسیه در «دونباس» تا نشست اضطراری جدید شورای امنیت
بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور اوکراین تأکید کرد: در گفت‌وگو با صدراعظم آلمان، رئیس‌جمهور لهستان و نخست‌وزیر انگلیس خواستار اقدام فوری آنها برای توقف فوری جنگ علیه اوکراین شدم.

وی اظهار داشت: من همچنین خواستار تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی علیه روسیه توسط رهبران جهان شدم. من به رهبران جهان گفتم: فوراً تحریم‌هایی را علیه مسکو وضع کنید. جهان باید روسیه را به سمت صلح هدایت کند.

درخواست سازمان ملل برای توقف حمله به اوکراین

دبیرکل سازمان ملل متحد از رئیس‌جمهور روسیه خواست حمله به اوکراین را متوقف کند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: آنتونیو گوترش پس از نشست اضطراری شورای امنیت درباره اوکراین گفت که از رئیس‌جمهور پوتین می‌خواهم به نام انسانیت، نیروهای خود را به روسیه بازگرداند.
تحولات اوکراین؛ از آغاز عملیات نظامی روسیه در «دونباس» تا نشست اضطراری شورای امنیت
وی افزود: پیامدهای یک جنگ برای اوکراین ویرانگر و برای اقتصاد جهانی گسترده خواهد بود.

انتهای پیام
captcha