نخستین نمایشگاه مجازی قرآن و انتخاب پایتخت قرآنی
کد خبر: 4039250
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی بهار 1400

نخستین نمایشگاه مجازی قرآن و انتخاب پایتخت قرآنی

برپایی محفل قرآنی طلیعه رمضان در محضر رهبر معظم انقلاب، برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی قرآن، افتخارآفرینی قاریان ایرانی در مسابقات قرآن هلند، بنگلادش و مسابقات آزاد قرآن کریم عراق و انتخاب بوشهر به عنوان پایتخت قرآنی ایران مهمترین رویدادهای بهار 1400 بود.

رویدادهای قرآنیبه گزارش ایکنا، فعالیت‌های قرآنی کشور در بهار سال 1400 نیز به مانند سایر عرصه‌های فرهنگی، علمی، پژوهشی و معارفی و مثل اواخر سال 1398 و سال 1399 تحت تأثیر کروناویروس قرار داشت ولی در ابتدای سال گذشته، سنت چندساله این خبرگزاری برای دید و بازدید نوروزی جامعه قرآنی مهیا و این مراسم برگزار شد. فصل بهار با پیک چهارم کرونا و روند صعودی مبتلایان و درگذشت تعداد بی‌شماری از هم‌وطنان، تبدیل به خزان شد، بنابراین این روند صعودی نیز بسیاری از فعالیت‌ها را در حالت نیمه تعطیل نگه داشت یا در همان عرصه مجازی قرار داد. اهم فعالیت‌های قرآنی سال 1400 بدین شرح است؛

دیدار نوروزی جامعه قرآنی

سنت چندساله خبرگزاری قرآن، در نخستین روز کاری پس از تعطیلات 1400 در فضایی گرم و صمیمی با اجرای محمدرضا پورمعین و نیز تلاوت محمدامیر میره‌ای، قاری نوجوان و‌ از شاگردان علی‌اصغر شعاعی برگزار شد.

طی این مراسم در کنار تلاوت‌های دلنشین قاریان نوجوان و جوان حاضر، از برنامه‌های دستگاه‌های قرآنی در سال ۱۴۰۰، ضرورت مطالبه‌گری جامعه قرآنی به نفع نیاز‌های مردم فارغ از انتظارات صنفی و شخصی، هم‌افزایی امور قرآنی و .. سخن گفته شد.

دیدار نوروزی

بازدید رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از ایکنا

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی، نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در روزهای نخستین کاری سال گذشته از بخش‌های مختلف سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور بازدید کرد و در جریان روند انتشار تولیدات رسانه‌ای اولین و تنها خبرگزاری تخصصی قرآنی جهان اسلام قرار گرفت.

حجت‌‌الاسلام آقاتهرانی همچنین از دیگر بخش‌های سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از جمله مرکز تولیدات چندرسانه‌ای مبین، مرکز مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم، مرکز آموزش‌های تخصصی علوم و فنون قرآنی و ... دیدن کرد و در ادامه نیز نشستی با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار شد.

برپایی محفل قرآنی طلیعه رمضان ۱۴۰۰ در محضر رهبر انقلاب

محفل انس با قرآن کریم اولین روز از ماه مبارک رمضان سال گذشته در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی همانند رمضان سال ۹۹ به دلیل شرایط کرونا به صورت ارتباط تصویری و با محل حضوری قاریان ممتاز و بین‌المللی در مصلای تهران برپا شد.

این مراسم به دلیل دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر عدم برگزاری تجمعات، همانند سال قبل از طریق ارتباط تصویری با چند تن از قاریان ممتاز و بین‌المللی کشور در مصلای امام خمینی(ره) برپا شد.

حامد علیزاده، از استان خراسان رضوی، محمدسعید علم‌خواه، قاری نوجوان کشورمان، سیدصادق‌ مسلمی، دیگر قاری جوان از استان مازندران، رضا گلشاهی، احمد ابوالقاسمی، مدرس و قاری بین‌المللی کشورمان و احمدرضا محمدیان در این مراسم اجرای برنامه داشتند.

در طلیعه ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰، مراسم انس با قرآن کریم با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی از طریق ارتباط تصویری حسینیه امام خمینی(ره) با مصلای تهران برگزار شد و قاریان قرآن کریم به تلاوت آیات نور پرداختند؛ ایشان پس از شنیدن تلاوت قاریان نوجوان و جوان، چند نکته را یادآور شدند.

نقش تلاوتگران 

  •     قاریان باید خود را مبلغان قرآن بدانند نه فقط خواننده قرآن
  •     اهمیت صرف خواندن و نقش‌آفرینی تلاوتگران
  •     نقش زیاد جلسات تلاوت قرآن در تربیت تلاوتگران

 

 نکاتی قبل و به هنگام اجرای تلاوت در محافل انس

  •      لزوم آمادگی قاری و مرور آیات برای اجرای خوب، قبل از آغاز تلاوت
  •     مراجعه قاری به ترجمه و تفسیر
  •     تاثیر زیاد قرائت با توجه به معنا بر دل مستمع
  •     لزوم تلاوت همراه با تذکر و خشوع

    اهتمام قاری به اجرای صوت و لحن مناسب و اصولی، بدون تقلید از کار‌های صوتی که برخی به صورت نامناسب در اجرایشان انجام می‌دهند

    موافقت صددرصدی معظم له با بهره‌گیری‌های لحنی بدون خروج از حد صحیح و جاده مستقیم

حجت‌الاسلام محمدجعفر تجلی درگذشت

متاسفانه خبر درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر تجلی از مدیران اسبق فعالیت‌های قرآنی کشور، جامعه قرآنی را در بهار 1400 عزادار کرد. مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر تجلی از سال ۱۳۶۷ تا حدود سال ۱۳۷۰ که سال‌های ابتدایی برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن بود، مسئولیت برگزاری این رقابت‌ها را بر عهده داشت.

وی علاوه بر داشتن مسئولیت برگزاری مسابقات قرآن کشوری و بین‌المللی، طی سال‌هایی مسئولیت‌های فرهنگی و ازجمله تأسیس چاپخانه اسوه را در سازمان اوقاف و امور خیریه برعهده داشته است.

صدوسیزدهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی

این جلسه ۲۲ فروردین‌ماه 1400 به صورت نیمه‌حضوری و نیمه‌مجازی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

اولین دستور این جلسه بررسی اقدامات اجرایی‌سازی برنامه جامع فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی بود. بر همین اساس در صدوسیزدهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ضمن تعیین ۱۰ اولویت سند قرآن و فضای مجازی برای اجرا در سال ۱۴۰۰، بر لزوم اجرای فعالیت‌ها در فضای مجازی با توجه به شرایط کرونایی تأکید و مقرر شد کارگروه قرآن و فضای مجازی تشکیل شود.

اجرای طرح «من قرآن را دوست دارم» در آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه

طرح نهضت سراسری روخوانی قرآن کریم با عنوان «من قرآن را دوست دارم» در آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه در راستای مصوبات چهارمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرک ایران اسلامی است که جهت اجرا به کارگروه قرآنی و فرهنگی اعتاب مقدسه ارجاع شد که همزمان با ایام ماه مبارک رمضان در آستان‌ها و بقاع متبرکه برگزار شد.

برنامه‌های قرآنی رمضانیه

به مناسبت ماه مبارک رمضان و به منظور بهره‌مندی روزه‌داران از لحظات این ماه مبارک، ایکنا نیز طی این ماه سعی کرد تا با اطلاع‌رسانی برنامه‌های قرآنی بیش از پیش به میهمانان ماه خدا، خدمت کند.

از جمله این برنامه می‌توان به بارگذاری ترتیل اجزای قرآن با صدای «حامد ولی‌زاده» قاری بین‌المللی، درس‌گفتار «آیه آیه تا مقصود» با محوریت ارائه مطالب توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مؤلف و پژوهشگر دینی به بیان مطالب اعتقادی و اخلاقی، روز قیامت و تجسم اعمال در آخرت، توجه به حقیقت مبدأ هستی، آموزش نکات روخوانی و روان‌خوانی قرآن به روش نوین با تدریس سیدیوسف درود اشاره کرد.

از دیگر برنامه‌ها رمضانیه؛ پای درس معلم قرآن با محوریت بارگذاری سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی معلم نام‌آشنای قرآن، برگزاری طرح ملی «تدبر در قرآن» ویژه دانشجویان از سوی مرکز قرآن و عترت معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با همکاری مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) علوم پزشکی دانشگاه تهران و مرکز قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در اسکای روم و برگزاری پویش ملی خانه‌های قرآنی به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در رشته‌هایی چون قرآن، دعا و مناجات‌خوانی، نماز جماعت، روزه‌اولی‌ها و در بخش‌های متنوعی چون عکس، نقاشی، فیلم صدثانیه‌ای بوده است.

نوزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت

برای اولین بار در سال 1400 آزمون سراسری قرآن و عترت به صورت مجازی برگزار ‌شد. در بدو امر یک مرحله آموزشی برای کاربران برگزار شد، این آزمون اردیبهشت‌ماه به منظور آشنایی بیشتر حفاظ با شیوه برگزاری آزمون مجازی، نحوه محاسبه نمره، نحوه رفتن به سؤال بعد، میزان فرصت در نظر گرفته شده برای هر سؤال آشنا می‌شوند.

یادآوری می‌شود، این آزمون در سه گروه ترجمه و مفاهیم قرآن کریم شامل دو رشته ترجمه سوره بقره و تفسیر سوره بقره، گروه معارف اهل بیت(ع) شامل سه رشته حفظ و مفاهیم نهج‌‌البلاغه، حفظ و مفاهیم صحیفه سجادیه و سبک زندگی معصومان و گروه حفظ قرآن کریم شامل رشته‌های حفظ و مفاهیم جزء ۳۰، حفظ و مفاهیم جزء اول، حفظ و مفاهیم سوره بقره، حفظ و مفاهیم پنج جزء اول، حفظ و مفاهیم ۱۰ جزء اول، حفظ و مفاهیم ۱۵ جزء اول، حفظ و مفاهیم ۲۰ جزء اول، حفظ و مفاهیم ۲۵ جزء اول و حفظ و مفاهیم کل قرآن برگزار ‌شد.

جزئیات بیشتر از چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف

شیوه‌نامه چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه از اردیبهشت1400 به استان‌ها ابلاغ ‌شد و بر اساس برنامه زمان‌بندی شیوه‌نامه، زمان تشکیل ستاد برگزاری در همه شهرستان‌ها از ابتدای اردیبهشت‌ماه بود. همچنین شروع ثبت‌نام از ۱۳ اردیبهشت‌ماه  تا 13 خردادماه از طریق پایگاه www.quraniran.irانجام شد.

مسابقات چهل‌وچهارم در بخش آقایان در ۱۰ رشته و در بخش بانوان نیز در هشت رشته برگزار ‌شد. رشته‌های این دوره شامل قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ پنج جزء قرآن، حفظ ۱۰ جزء،‌ حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن کریم، تفسیر عمومی قرآن کریم، ‌همسرایی و همخوانی(ویژه آقایان)، اذان(ویژه آقایان) و دعاخوانی در دو گروه بانوان و آقایان برگزار ‌شد.

براساس آنچه در شیوه‌نامه مورد تأکید قرار گرفته است، مسابقات در رشته‌های حفظ پنج و ۱۰ جزء قرآن، تنها مرحله شهرستانی و استانی داشت و مسابقات در رشته همسرایی و همخوانی قرآن نیز در دو مرحله استانی و ملی برگزار، همچنین مرحله استانی رشته‌های اذان و همسرایی و همخوانی نیز به صورت ضبط اثر و داوری متمرکز در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، برگزار شد.

تهیه‌کننده شبکه قرآن و معارف سیما درگذشت

حمیدرضا محمدعلیزاده، تهیه‌کننده با اخلاق و متعهد رسانه ملی پس از تحمل یک دوره بیماری کرونا در ۱۲ ماه مبارک رمضان دارفانی را وداع گفت. حمیدرضا محمدعلیزاده یکی از تهیه‌کنندگان شبکه قرآن و معارف سیما بود که در آستانه ماه مبارک رمضان درصدد تهیه و تولید طرح ملی حفظ سه‌ساله قرآن کریم برای نوجوانان و کودکان این سرزمین اسلامی بود. مسئولیت‌پذیری، نوآوری، تواضع و حسن معاشرت ایشان از شاخص‌های بارز اخلاقی این هنرمند قرآنی بود.

مرحوم علیزاده در کارنامه کاری خود در شبکه قرآن و معارف سیما، تهیه و تولید برنامه‌های احکام نوجوانان، کودک قرآنی، فرهنگ تلاوت، رصد و نمایشگاه قرآن کریم را بر عهده داشت.

عضویت دو دستگاه در کمیسیون تبلیغ و ترویج در نخستین جلسه شورای توسعه در 1400

اولین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال ۱۴۰۰ به دو صورت حضوری و مجازی برگزار شد. طی این جلسه به بیان گزارشی در مورد بودجه قرآنی و گزارش دستگاه‌ها در این زمینه پرداخته شد و پس از آن ماده واحده‌ «بالاترین مقام امور قرآنی هر یک از دستگاه‌های دولتی، عمومی و نهادهای مردمی موظف است در پایان دوره مسئولیت خود گزارش تسویه حساب و اعتبارات دریافتی از صندوق مشارکت در دوره مدیریت خود را تنظیم و به کمیته تخصیص و هیئت امنای صندوق ارائه کند. هرگونه پرداخت اعتبار بعدی به دستگاه، منوط به تأیید گزارش عملکرد خواهد بود» به بحث و بررسی گذاشته شد.

طی این جلسه پیشنهاد عضویت نماینده سازمان برنامه و بودجه در کمیته تخصیص به رأی گذاشت که مورد تأیید قرار گرفت. همچنین الزام عضویت مؤسسات قرآنی در اتحادیه برای دریافت مجوز فعالیت به تصویب رسید.

در بخش دیگری از این جلسه، عضویت وزارت بهداشت و ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در کمیسیون توسعه فعالیت های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم به رأی گذاشته شد که به رأی اکثریت به تصویب رسید. همچنین طی این جلسه مقرر شد سازمان تبلیغات اسلامی، مأمور تهیه یک پلتفرم برای اجرای فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی شود.

برگزاری نخستین «جشنواره قرآن و عترت خانواده؛ مدیریت شهری و روستایی»

نخستین جشنواره قرآن و عترت خانواده مدیریت شهری و روستایی کشور از روز میلاد امام حسن مجتبی(ع)، نیمه ماه مبارک 1400 آغاز شد و اختتامیه آن نیز روز میلاد امام رضا(ع) بود. این جشنواره با مشارکت وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری و همچنین سازمان دارالقرآن و با جامعه مخاطب حدود ۵۰۰ هزار نفر از پرسنل به همراه خانواده‌های سازمان‌های تحت پوشش برگزار شد.

برپایی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن

نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران؛ از تاریخ ۱۱ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه سال (۱۸ تا ۲۸ ماه مبارک رمضان) برگزار شد. برای اطلاع از اسامی مدیران بخش‌های مختلف نمایشگاه مجازی قرآن 1400 اینجا کلیک کنید.

در سالی که گذشت، نمایشگاه مجازی قرآن دو بخش عمده فروشگاهی داشت. در این بخش آثار قابل ارائه، فقط منحصر به حوزه قرآن و عترت نبود و علاوه بر آن حوزه مفهومی و موضوعی دین و حوزه مفهومی و موضوعی دفاع مقدس نیز اضافه شده بود. برای آشنایی با آشنایی با بخشی از خدمات ارائه شده در نمایشگاه مجازی قرآن اینجا کلیک کنید.

درگذشت حاج «ناصر جدلی»

حاج ناصر(یحیی) جدلی، خیّر و خدوم قرآنی از دهه چهل تا پایان عمر، یکی از پایه‌گذاران، مشوقان، بانیان و حامیان مالی جلسات قرآن شهر تهران در ماه مبارک رمضان به دیدار حق شتافت. او به ویژه در برگزاری جلسات استاد ابراهیم پورفرزیب معروف به مولایی (رحمت الله علیه)، استاد فرهیخته قرآن کریم، نقش‌آفرین بود.

تشکیل صد و چهاردهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی

در صد و چهاردهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در دهه دوم اردیبهشت‌ماه مقرر شد کمیته علمی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با همراهی دو نفر از اعضای این مجمع، نقشه راه طرح ملی حفظ را تولید و در آن نقش هر دستگاه نیز مشخص شود تا پس از تدوین نهایی، از طریق بالاترین مقام اجرایی کشور به دستگاه‌ها ابلاغ شود.

ارائه گزارش پایش از دستگاه‌های قرآنی، اجرایی نشدن ۷۱ اقدام از ۱۱۵ اقدام در سند حفظ، انتقاد از عملکرد شورای توسعه در زمینه طرح ملی حفظ و دلایل کم‌توجهی دستگاه‌ها به اقدامات طرح ملی حفظ از جمله مواردی بود که طی این جلسه به آن پرداخته شد.

گزارش ایکنا از رونمایی مصحف شریف ۱۸۰ حزبی

آیین رونمایی از مصحف شریف ۱۸۰ حزبی به قلم کاتبان ممتاز و به عنوان یادبود نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد.

طی این مراسم از سه کاتب قرآن به نمایندگی از کاتبان مصحف شریف از جمله عبدالکاظم صادقا نجفی، حبیب‌الله اسلامی و اعظم علیزاده نیک با اهدای لوح و هدایایی تجلیل شد.

موفقیت قاری ایرانی در مسابقات قرآن هلند

آیین اختتامیه دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم هلند، از شبکه‌های مجازی به صورت زنده و با سخنرانی و حضور «عبدالوهاب بلوقی»، سفیر کشور مراکش در هلند و برخی شخصیت‌های اسلامی با معرفی نفرات برتر برگزار شد.

طی این دوره از مسابقات که تنها در رشته قرائت تحقیق برپا شد، «سیدجاسم موسوی»، قاری ایرانی توانست رتبه اول را کسب کرد. این مسابقات در ماه مبارک رمضان و به همت مؤسسه بزرگ اسلامی دارالهدی کشور مراکش در آمستردام، با شرکت بیش از ۷۰۰ قاری آقا و بانو از ۷۶ کشور جهان و به صورت غیرحضوری برگزار شد.

«حسین شالچی» و موفقیتی دیگر در مسابقات بین‌المللی قرآن

«حسین شالچی» قاری ممتاز کشورمان در مسابقات آزاد قرآنی کریم کشور عراق که به صورت مجازی برگزار شد، رتبه نخست را کسب کرد. این مسابقات طی سه مرحله ارزیابی و کاملاً به صورت مجازی برگزار شد و بعد از اتمام مرحله اول (غربالگری) ۴۰ نفر منتخب به مرحله دوم راه پیدا کردند که عمدتاً قاریانی از کشورهای عراق، مصر، مراکش، ایران و ... بودند. نهایتاً در مرحله سوم و پایانی، حسین شالچی موفق به کسب رتبه اول شد.

 شالچی پیش از این نیز در سال ۲۰۱۸ موفق به کسب رتبه ممتاز در مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن کشور بحرین شده بود.

برگزاری مسابقات قرآن مناطق آزاد کشور و اسامی برگزیدگان

هفتمین دوره مسابقات حفظ، قرائت ‌‌و ترتیل قرآن کریم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و در آستانه عید سعید فطر با حضور منتخبان قرآنی تمامی مناطق به صورت غیر حضوری و با قضاوت جمعی از استادان و داوران ملی و بین‌المللی در جزیره کیش برگزار شد.

در این دوره از مسابقات، مناطق آزاد اروند و کیش، رتبه اول را به صورت مشترک در قالب یک گروه تیمی و همچنین مناطق آزاد انزلی و قشم، رتبه‌های دوم و سوم را به دست آوردند.

برگزاری مسابقات قرآن سفیر مهربانی

مرحله نهایی پانزدهمین دوره مسابقات قرآن سفیر مهربانی یادمان استاد مرحوم «علی اربابی» در بخش آقایان در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، با راهیابی ۳۰ برگزیده برگزار ‌شد. در مرحله نخست این مسابقات ۱۹۰ شرکت‌کننده حضور داشتند که ۱۱۰ نفر به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کردند و از این تعداد ۳۰ نفر موفق به کسب حدنصاب و ورود به عرصه فینال شدند.

همچنین در خبر دیگری از این مسابقات اسامی برترین‌های دو بخش از پانزدهمین دوره مسابقات «سفیر مهربانی» در رشته قرائت تحقیق بالای ۵۰ سال(پیشکسوتان) و مفاهیم بانوان، اعلام شد.

همچنین مسابقه سفیر مهربانی، رقابتی نیز بین پیشکسوتان قرآنی در رشته قرائت تحقیق بالای ۵۰ سال به صورت تک‌مرحله‌ای داشت و پس از داوری آثار ارسال شده از قاریان به ترتیب حبیب‌الله پوراحمدی، محمدرضا برومند از تهران و علی‌اصغر شعاعی از قم توانستند، رتبه‌های اول تا سوم را کسب کنند.

اختتامیه سی‌وپنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان برگزار شد

مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران برگزار شد. در این مراسم از معلم و خادم قرآن استاد مهدی محقق تجلیل شد.

برای اطلاع از اسامی برگزیدگان جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان اینجا کلیک شود.

فرهنگسرای قرآن، دبیرخانه برنامه‌های قرآنی سازمان فرهنگی، هنری شهرداری شد

طی نخستین نشست هم‌اندیشی کارشناسان قرآن فرهنگسراها و مراکز فرهنگی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران که با حضور کارشناسان قرآن ۲۲ منطقه (مسئولان میزهای قرآنی مناطق) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن هدی فرهنگسرای قرآن برگزار شد، فرهنگسرای قرآن به عنوان دبیرخانه برنامه‌های قرآنی سازمان انتخاب شد.

بوشهر به عنوان پایتخت قرآنی ایران در سال ۱۴۰۰

آئین اعلام رسمی انتخاب بوشهر به عنوان پایتخت قرآنی ایران در بهار سال ۱۴۰۰  با حضور مدیران کشوری و استانی در سالن کوثر استانداری این استان برگزار شد. این مراسم علاوه بر سخنرانی‌های معمول مسئولان که چاشنی جداناشدنی از آیین‌ افتتاحیه و اختتامیه و تمامی مراسم‌ها است، تفاهم‌نامه همکاری بین استانداری بوشهر و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا و همچنین لوح افتخار بوشهر به عنوان پایتخت قرآنی سال ۱۴۰۰ اهدا شد و از برنامه عملیاتی و پوستر بوشهر پایتخت قرآنی ایران ۱۴۰۰ رونمایی شد.

همچنین بنابر گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ۸۰ عنوان‌برنامه برای اجرا در قالب طرح بوشهر، پایتخت قرآنی ایران در سال ۱۴۰۰ طراحی شده است.

از بخش‌های دیگر آیین اعلام رسمی انتخاب بوشهر به عنوان پایتخت قرآنی ۱۴۰۰، پیام حجت‌الاسلام محسن قرائتی بود که در آن نکاتی بود که در ذیل آمده و قابل تأمل است؛

  •     اگر قرار است به اسم قرآن، شهر و پایتخت قرآنی کاری انجام شود،‌ نظارتی از سوی یک اسلام‌شناس صورت گیرد.
  •     باید مراقب بود تا در برنامه‌ریزی‌های قرآنی از کارهای دکوری پرهیز شود.
  •     مهجوریت قرآن از مظلومیت اهل‌بیت(ع) پررنگ‌تر است.
  •     قانع به کارهای انجام شده نباشید.
  •     بیان تفسیر قرآن در سخنرانی‌ها فراموش نشود.
  •     یک جاهایی قرآن را فراموش کردیم.
  •     دکورسازی نکنید که آنچه به سر ما آمد به خاطر همین بود که واقعیت را ندیدیم و به سراغ دکورها رفتیم.

ثبت‌نام نزدیک به ۳۲ هزار نفررشته در مسابقات سراسری قرآن

براساس نفررشته، ۳۱ هزار و ۹۱۴ نفررشته برای حضور در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام آمادگی کردند.

بر اساس آمار مربوط به چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که از سوی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد، میزان استقبال از مسابقات به لحاظ تعداد نفر با رشدی نزدیک به سه برابر همراه بوده است. در این دوره از مسابقات مجموعاً ۲۸ هزار و ۳۷۹ نفر با مراجعه به سامانه، ثبت‌نام کردند. با توجه به اینکه در این دوره هر شرکت‌کننده می‌توانست علاوه بر رشته تخصصی خود در رشته تفسیر نیز حضور یابد یا اعضای گروه‌های تواشیح نیز می‌توانستند در یک رشته دیگر حضور پیدا کنند، این آمار بر حسب نفررشته به ۳۱ هزار و ۹۱۴ نفررشته رسید.

درگذشت «علی مرادخانی»

۱۷ خرداد1400، خبر درگذشت علی مرادخانی، معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اثر عوارض ابتلا به ویروس کرونا منتشر شد، این چهره فرهنگی کشورمان از قاریان ممتاز کشورمان محسوب می‌شد و در محضر اساتیدی همچون ابراهیم پورفرزیب(مولایی) و محمد غفاری شاگردی کرده است.

اندوه فقدان «آسیه ابراهیمی» حافظ کل قرآن و معلم جوان بوشهری

آسیه ابراهیمی برای جامعه قرآنی نامی شناخته‌شده نیست، اما دختر جوان بوشهری بود که دغدغه قرآنی داشت. یک معلم و مربی قرآن گناوه‌ای که لیسانس الهیات داشت و به تازگی حافظ کل قرآن شده بود. به تربیت شاگردانش اهتمام داشت و گاهی با حضور حتی یک نفر، کلاس قرآن را برگزار می‌کرد. وی پس از دوره‌ای درگیری با کرونا ویروس، در خردادماه دار فانی را وداع گفت.

وداع با «محمد سعادتمند» مدرس قرآن سیستان و بلوچستانی

محمد سعادتمند از پیشکسوتان قرآنی سیستان و بلوچستان، خردادماه 1400 دار فانی را وداع گفت. وی در دهه ۴۰ شروع به برپایی برنامه‌های قرآنی کرده است و با وجود بیماری، همواره جلسات قرآن هفتگی‌اش را برپا می‌کرد.

بنا بر گفته سیدمهدی پورموسوی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت سیستان و بلوچستان «ایشان همواره در برگزاری دوره‌های تربیت مربی قرآن، تجوید و فنون قرائت در سطوح مقدماتی و پیشرفته فعال بودند و به عنوان استاد مدعو با ادارات قرآنی سطح استان همکاری و تعامل داشتند. همچنین ایشان جلسه سنتی قرآن به صورت هفتگی داشتند که با شور شرکت‌کنندگان در مقاطع مختلف سنی همراه بود».

افتخارآفرینی قاری ایرانی در مسابقات بنگلادش

علیرضا بیژنی‌، نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور بنگلادش، موفق به کسب رتبه نخست این مسابقات شد. این مسابقات در سالی که گذشت به صورت مجازی در دو مرحله مقدماتی و نهایی برگزار شد. مرحله مقدماتی این مسابقات، فروردین‌ماه 1400به صورت غیر حضوری برپا شده و نماینده کشورمان موفق به حضور در مرحله نهایی شد، در ادامه نیز طی خردادماه فینال آن برگزار و نتایج آن اواخر خردادماه اعلام شد که براساس آن علیرضا بیژنی از جمهوری اسلامی ایران، حائز رتبه نخست شد.

علیرضا بیژنی، سال ۹۸ پس از کسب رتبه در مسابقات سراسری قرآن به عنوان نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی در سال ۹۹ معرفی شد. مسابقات قرآن مالزی به دلیل شرایط کرونایی همچنان برپا نشده است و شرایط برگزاری آن در سال ۱۴۰۰ نیز مشخص نیست.

این جوان قرآنی از قاریان استان خراسان رضوی و متولد سال ۱۳۷۳ است. وی تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد پی‌ می‌گیرد و همزمان طلبه سطح دو حوزه علمیه نیز هست.

اجرای طرح ساماندهی داوران و موفقیت ۳۲۲ نفر

کمیته فنی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن، برای ارتقا و هماهنگی داوران مسابقات قرآن در سال 1399 طرح ساماندهی داوران را در دستور کار خود قرار داد. مرحله اول این طرح سنجش و ارزیابی داوران بود. در همین راستا سال 1399 فراخوان این طرح اعلام و طی بازه زمانی ۲۴ دی تا ۲۴ بهمن‌ماه ۹۹ ثبت‌نام صورت گرفت و در این مرحله هزار و ۷۰۰ نفر ثبت‌نام کردند.

اولین آزمون این طرح ۲۴ اسفندماه سال 1399 به صورت کتبی در سراسر کشور با حضور هزار و ۲۰۰ نفر برگزار شد. محتوای آزمون شامل سؤالاتی پیرامون آیین‌نامه داوری و سؤالاتی از ترجمه و مفاهیم جزء یک و دوم قرآن کریم بود. همچنین برای آیتم‌های مختلف داوری مجموعه سؤالات تخصصی در دو سطح استانی و کشوری طراحی شد. در نهایت ۷۱۰ نفر به مرحله دوم راه پیدا کردند.

مرحله دوم این آزمون نیز ۱۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ برگزار شد، این مرحله شبیه‌سازی مسابقات قرآن برای متقاضیان بود، یعنی در این آزمون برای داوران به تعداد مسابقات قرآن، تلاوت برای شرکت‌کنندگان در آیتم‌های مختلف پخش شد تا نمرات هر تلاوت را همچون یک رقابت رسمی در فرم داوری ثبت کنند. در این آزمون تلاش شد تا تمام شرایط مسابقات حضوری فراهم شود؛ شرکت‌کنندگان به صورت حضوری در دو بازه زمانی یک‌ونیم ساعته با نیم ساعت استراحت بین دو بخش، به تلاوت‌ها نمره دادند.

بعد از بررسی فرم‌های داوری حدود ۴۱۲ نفر به مرحله سوم که مصاحبه علمی بود، راه پیدا کردند. این مرحله طی بازه زمانی سوم تا بیستم خردادماه برگزار شد. در این مرحله شرکت‌کنندگانی که در استان‌ها بودند با استقرار در اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان خود به صورت ویدئوکنفرانسی به سؤالات مطرح شده پاسخ دادند. در این مرحله ۳۲۲ نفر موفق شدند، حد نصاب لازم را کسب کنند و طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن را با موفقیت پشت سر بگذارند.

انتهای پیام
captcha